ولادیمیر زلنسکی، کمدینی بدون سابقه اجرایی و سیاسی، پیروز قاطع انتخابات اوکراین شد

خنده به کاخ ریاست‌جمهوری
تحصیلات زلنسکی در رشته حقوق بوده است
همدلی| گروه جهان- روح‌اله نخعی: با شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین مشخص شد، ولادیمیر اولکساندرویچ زلنسکی، بازیگر و کمدینی که در یک برنامه تلویزیونی نقش رئیس‌جمهور را بازی کرده بود، با رای قاطع ۷۳درصدی در مقابل ۲۴درصد رای پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور فعلی، رئیس‌جمهور بعدی اوکراین خواهد بود. زلنسکی البته پیش از ورود به دنیای بازیگری در رشته حقوق تحصیل کرده بود.
زلنسکی ۴۱ساله که تازه‌واردی در دنیای سیاست است، در سریال «خادم مردم» نقش کسی را بازی می‌کرد که تصادفاً رئیس‌جمهور اوکراین می‌شود. او به واسطه مالکیت شرکت تلویزیونی کوارتال ۹۵، تهیه‌کننده این سریال، یک میلیونر است. در مارس سال ۲۰۱۸، این شرکت حزب «خادم مردم» را تاسیس کرد و حالا زلنسکی از کاخ ریاست‌جمهوری سریال به کاخ ریاست‌جمهوری واقعی می‌رود.


زلنسکی در مراسم اعلام پیروزی‌اش که با پخش موسیقی سریالش همراه بود، گفت: «از همه شهروندان اوکراینی که به من رای دادند متشکرم و از همه آن‌هایی که ندادند هم. قول می‌دهم خراب نکنم.» رئیس‌جمهور منتخب در جمع هوادارانش تاکید کرد: «هرگز ناامیدتان نخواهم کرد.»
رئیس‌جمهور منتخب در هنگام رای‌دادن، برگه رای خود را برخلاف قوانین اوکراین به دوربین‌ها نشان داده بود که با واکنش منفی پلیس مواجه شد و احتمالاً تا ۲۴ یورو بابت این کار جریمه شود.
زلنسکی به خبرنگاران گفته است، گفت‌وگوهای صلح با جدایی‌طلبان را از نو آغاز خواهد کرد و اعضای تیم مذاکره‌کننده را نیز احتمالاً تغییر خواهد داد: «به هر حال ما در جهت گفت‌وگوهای مینسک به راه ادامه خواهیم داد و به دنبال رسیدن به آتش‌بس خواهیم بود.»
گاردین می‌نویسد زلنسکی در دوران کارزار انتخاباتی صحبت چندانی از سیاست‌ها یا برنامه‌هایش برای ریاست‌جمهوری نداشت و بیشتر با تکیه بر ویدئوهای پرطرفدار، استندآپ کمدی و شوخی با روندهای کارزارهای انتخاباتی کار خود را پیش برد. او قول داده است سیاست را پاکسازی کند و به تسلط الیگارک‌ها و قدرتمندان در اوکراین پایان دهد. سخنرانی کوتاه پیروزی او نیز اثری از اعلام سیاست‌ها و برنامه‌ها نداشته است.
با این حال به نظر می‌رسد زلنسکی موضع نزدیک‌تری به روسیه داشته باشد و گفته می‌شود او به دنبال بهبود روابط پرتنش اوکراین با روسیه خواهد بود. رئیس‌جمهور منتخب اوکراین ارتباطاتی با چهره برجسته نزدیک به قدرت در روسیه یعنی ایهور کولومویسکی دارد و بسیاری از اعضای کارزارش نیز از نزدیکان او بوده‌اند؛ زلنسکی اما در پاسخ به حملات پوروشنکو که او را «عروسک دست کولومویسکی» خوانده بود، تکذیبیه‌ای در این باره منتشر کرد.
پوروشنکو که پس از انتشار اولین نظرسنجی‌های بیرون حوزه‌های انتخاباتی، شکست در انتخابات برای دوره دومش را پذیرفته بود، در توییتر نوشت از ریاست‌جمهوری می‌رود اما از صحنه سیاست بیرون نخواهد رفت: «من اراده مردم اوکراین را می‌پذیرم.» پوروشنکو با وعده‌های بهبود کیفیت زندگی به ریاست‌جمهوری رسیده بود اما از دید بسیاری سرعت تغییرات در دوره او بیش از حد کند بوده است.
از طرف دیگر اما ایندیپندنت می‌نویسد، ولادیمیر پوتین حاضر نشده است بابت پیروزی در انتخابات به زلنسکی تبریکی بگوید و به نظر می‌رسد روسیه حتی در به‌رسمیت‌شناختن انتخابات نیز مردد است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره گفته است، هنوز برای صحبت درباره تبریک‌گفتن به زلنسکی یا اظهارنظر درباره چشم‌انداز همکاری‌های آینده «خیلی زود» است: «ما به انتخابات اوکراین احترام می‌گذاریم، به‌خصوص حالا که نتیجه بسیارمشخص هم بود؛ اما مشروعیت این انتخابات هنوز زیر سوال است، با توجه به اینکه حدود ۳.۵میلیون نفر نتوانسته بودند رای بدهند.» جمعیتی که پسکوف به آن اشاره می‌کند، جمعیت شرق اوکراین است که تحت حاکمیت نیروهای نظامی با حمایت از روسیه زندگی می‌کنند.
پسکوف همچنین در فیسبوک نوشت روسیه از دولت آینده اوکراین توقعِ «قضاوت‌های درست»، «صداقت» و «عمل‌گرایی» دارد تا امکان بهبود روابط باشد: «در عین حال، فرصت برای بهبود روابط با کشور ما وجود دارد.»
خودداری پوتین از تبریک در حالی است که کارزار زلنسکی خبر داده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از جمله رهبرانی بوده‌اند که به او تبریک گفته‌اند.
زلنسکی بعد از ورود به کاخ ریاست‌جمهور هم با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد بود و هم با تنش‌ها در رابطه با همسایه بزرگش، روسیه.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود «همدلی»، چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی را از نگاه کارشناسان بررسی کرد رکوردی تازه برای فروش نقاشی کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «آینده روشن» ثبت شد انگشتان کوچک مهربانی حمله به معصومیت کودکان در قاب دوربین در نشست خبری نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اولویت «عمران‌خان» از این سفر مشخص شد؛ ولادیمیر زلنسکی، کمدینی بدون سابقه اجرایی و سیاسی، پیروز قاطع انتخابات اوکراین شد اعطاء درجه سرلشکری به فرمانده کل جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامیایران دعوت رئیس قوه قضاییه از کارشناسان برای بررسی دلایل وقوع نزاع‌ها و دعاوی در جامعه واکنش وزارت خارجه به عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران چین بار دیگر با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا مخالفت کرد استاد دانشگاه آکسفورد: پاکستان برای ایفای نقش واسطه‌ای میان ایران، آمریکا و عربستان تلاش می‌کند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود