در میانه ابهام سرنوشت مذاکرات با آمریکا، رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور روسیه دیدار می‌کند

نگاه کیم به پوتین
یک منبع از کرملین، پنج‌شنبه این هفته را زمان دیدار اعلام کرده است پوتین فردای دیدار با کیم به چین سفر می‌کند
همدلی| گروه جهان: با تایید مقامات دو کشور مشخص شد، رهبر کره شمالی به زودی به روسیه سفر می‌کند تا با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند. کیم جانگ اون در حالی به دیدار پوتین می‌رود که گفت‌وگوهای بین کره شمالی و آمریکا بر سر تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای، عملاً در وضعیت تعلیق به سر می‌برند. گزارش‌ها ولاد یوستوک را به عنوان محل دیدار دو نفر اعلام کرده‌اند که شهری بندری در فاصله چندساعتی مرز مشترک دو کشور است. این منطقه در سال ۲۰۰۲ نیز میزبان رهبر وقت کره شمالی، کیم جانگ ایل بود که دیدارهای دیگری هم از روسیه داشت. کیم جانگ اون اما برای اولین بار است که با پوتین دیدار می‌کند.
این دیدار، دو ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که دیدار بین کیم جانگ اون و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در هانوی، به شکست انجامید و نیمه‌کاره پایان یافت. پس از آن دیدار نیز چشم‌انداز ادامه گفت‌وگوها در هاله‌ای از ابهام است و حتی کره شمالی درخواست کرده پمپئو از رهبری مذاکرات با کره شمالی کنار گذاشته شود. این درخواست البته با موافقت آمریکا همراه نشد.


در حالی که بی‌بی‌سی به نقل از مقامات کرملین زمان این دیدار را در نیمه دوم آوریل گزارش می‌کند، گاردین از یوری اوشاکف، یکی از دستیاران کاخ ریاست‌جمهوری روسیه زمان این دیدار را همین پنج‌شنبه خوانده است. بازه زمانی اعلام شده بی‌بی‌سی هم البته کمتر از یک هفته برای وقوع دیدار زمان می‌دهد.
از نگاه ناظران، کیم در دیدار با پوتین برای جلب حمایت روسیه در تقابل هسته‌ای‌تحریمی دولتش با دولت ترامپ تلاش خواهد کرد. از طرف دیگر، رهبر کره شمالی به دنبال جلب کمک‌هایی اقتصادی، سرمایه‌گذارانه یا انسان‌دوستانه از همسایه بزرگ و قدرتمندش خواهد بود. برای پوتین این دیدار می‌تواند اولین پله باشد برای تبدیل روسیه به یکی از بازیگران اصلی ماجرای کره شمالی، در کنار آمریکا و چین. همچنین نزدیکی کره شمالی به روسیه می‌تواند باعث شود کره شمالی یکی دیگر از اهرم‌های روسیه در تقابل‌های مختلفش با اروپا و آمریکا شود.
مسئله کارگران اهل کره شمالی که در روسیه کار می‌کنند و تا پایان سال جاری میلادی، به خاطر قطعنامه تحریمی سازمان ملل باید از این کشور خارج شوند نیز از سوژه‌های احتمالی گفت‌وگوها خواهد بود. اِی‌پی می‌نویسد، این کارگران که قبلاً تا ۵۰هزار نفر تخمین زده می‌شدند و حالا به کمی بیش از ۱۰هزار نفر رسیده‌اند، تا درآمدهایی چندصدمیلیون‌دلاری برای کره شمالی داشته‌اند که با اخراجشان از روسیه قطع خواهد شد.
کیم جانگ اون با بن‌بست گفت‌وگو با آمریکا و مانع‌تراشی این کشور در راه بهبود روابط با کره جنوبی مواجه است و وابستگی به چین را نیز در میان مسائل نگران‌کننده می‌بیند. طبق اسنادی که محققانی از کره جنوبی به تازگی منتشر کرده‌اند، کیم می‌خواهد تجارت با روسیه را تا سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد دلار برساند، یعنی حدود ۱۰برابر میزان فعلی.
اوشاکف همچنین گفته است پوتین ضمن بحث درباره مذاکرات هسته‌ای کره شمالی به دنبال «دستیابی به توافقی جدی در جهت تعیین تکلیف مشکل شبه‌جزیره کره» خواهد بود. این موضع‌گیری یکی دیگر از نشانه‌های تداخل اقدام روسیه با تلاش‌های آمریکا به حساب می‌آید، از آنجا که کره جنوبی، طرف دیگر مسئله شبه‌جزیره کره، متحد آمریکاست و همکاری‌های نظامی نیز با ایالات متحده دارد.
به گزارش گاردین، پوتین بلافاصله پس از دیدار با کیم جانگ اون برای حضور در نشستی که به پروژه جاده ابریشمی جدید چین می‌پردازد، به پکن خواهد رفت. می‌توان گمانه‌زنی کرد، برنامه دیدارها عمداً طوری تنظیم شده است که رئیس‌جمهور پس از گفت‌وگو با رهبر کره شمالی، با چینی‌ها هم دیدار داشته باشد و در آن دیدار، دستاوردهای دیدار کیم‌ و پوتین به بحث گذاشته شود.
روسیه پیش از این هم با گسترش برنامه هسته‌ای کره شمالی و هم با استفاده واشنگتن از تحریم‌ها علیه این کشور مخالفت کرده است و این دیدار اقدامی در جهت رد انزوای پیونگ‌یانگ خواهد بود.