معاون اول رئیس‌جمهور در مجمع جهانی سلامت: جامعه جهانی دربرابر تحریم دارویی و تهدید سلامت ایران سکوت نکند

معاون اول رئیس جمهوررفتار‌های‌های دولت آمریکا در جامعه جهانی بویژه در قبال مردم ایران را مخرب، غیرسازنده و ضدبشری ارزیابی کرد و از جامعه بین‌المللی و بویژه مجمع جهانی سلامت خواست تا در برابر سیاست‌های یک جانبه و غیرقانونی دولت آمریکا بویژه در حوزه سلامت سکوت نکنند.
دکتر اسحاق جهانگیری در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در کیش افزود: درخواست ما از کشورهای منطقه نیز این است که با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و نیز ایجاد زیرساخت‌های تعامل و همکاری در بخش سلامت بر مشکلات فرامنطقه‌ای نظیر تحریم‌ها غلبه کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش ایران در تامین بخش بزرگی از نیازهای دارویی کشورهای منطقه، تحریم بخش سلامت ایران به معنای تحریم حوزه سلامت کشورهای منطقه است.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: آمریکا با وجود قوانین روشن حقوق بشری با دست زدن به کارهای ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، در عمل امکان تامین و واردات دارو‌های مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدّی مواجه کرده است و جان بیماران زیادی را در ایران به خطر انداخته ‌ا ست.


جهانگیری خاطرنشان شد: البته با تلاش و همت محققان و دانشمندان ایرانی، بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می‌‌شود و مازاد آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون واردات ایران محدود به موارد خاص و تهیه برخی مواد اولیه است که کارشکنی و تهدید شرکت‌های خارجی توسط آمریکا مانع خرید و انتقال آنها به کشور شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور یادآوری کرد: ایران در چارچوب توافقنامه برجام به تمام تعهدات خود عمل کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع ذیصلاح، بارها پایبندی ایران را تایید کرده است و این درحالیست که دولت آمریکا نه تنها به تعهداتش عمل نکرد بلکه به اذعان خودشان سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند.
وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند که هدف تحریم‌ها دولت ایران است، حال آنکه تحریم‌ها بیشترین فشار را بر ملت ایران و معیشت آنها وارد می‌‌کند.
جهانگیری در مقدمه مطالب یاد شده گفت: سلامت مساله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری است که اکنون ابعادی فراتر از تن و حتی روان یافته است.
وی اضافه کرد: امنیت پایدار، توسعه همه جانبه و متوازن و موزون و دستیابی به جهان عاری از ترس و زور و خشونت و فقر، امروز بیش و پیش از هر چیز، وابسته به وجود ذهن، زبان، اندیشه، اخلاق و به طور خلاصه انسان و اجتماعی سالم است.
جهانگیری ادامه داد:سلامت، آنگونه که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‌کند، معنایی بسیار فراتر از صرف نداشتن بیماری داشته و یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگترین مصداق عدالت اجتماعی است که تحقق آن از مهمترین وظایف دولت‌هاست.
به گفته معاون اول رئیس‌جمهور از این منظر، سلامت تنها کالای عمومی است که هم پیش شرط، هم محصول و هم شاخص اندازه‌گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود و تحقق سلامت به عنوان یک ارزش همگانی و یک آرمان اجتماعی و سیاسی مشترک باید مورد اجماع همه دولت‌ها قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع 700مهمان داخلی و 135مهمان خارجی از کشورهای مختلف جهان به تشریح رویکردها، سیاست‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه سلامت طی 40سال گذشته پرداخت.
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت یازدهم در سال 1393 برنامه اصلی عدالت اجتماعی خود را با عنوان طرح تحول سلامت و با هدف نیل به پوشش همگانی سلامت آغاز کرد و این طرح که یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های اجتماعی دولت به شمار می‌رود، در دولت دوازدهم نیز ادامه یافت.
وی اضافه کرد: به گواهی سازمان جهانی بهداشت، این برنامه توانسته است گام‌های اساسی در زمینه افزایش دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت و کاهش دشواری‌های مالی با پوشش بیمه‌ای برای بیش از 95 درصد شهروندان بردارد.
همچنین اجرای ملی پوشش همگانی سلامت در ایران، دو سال پیش از تصویب اهداف توسعه پایدار توسط سازمان ملل متحد آغاز شد و به عنوان برنامه اصلی دولت و یکی از پایه‌های کلیدی تحقق حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری سایر نهادها درحال اجرا است.
جهانگیری اعلام کرد: ما به دنبال دور کردن همه تهدید‌ها و تحریم‌ها و نزدیک کردن دنیایی عاری از زور و خشونت و ناامنی هستیم.
معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: باعث خوشوقتی است که در همین شرایط سخت تحریم، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا توانسته در مجمع جهانی سلامت حضور یابد و در فرایند دستورسازی سلامتِ جهان به عنوان سفیر ایران، نقش معنادار و فعال ایفا کند.
جهانگیری اضافه کرد:برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در هنگامه‌ای که ایران آماج ناجوانمردانه‌ترین و شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ خود قرار گرفته در خور تقدیر است.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: منطقه ما بیشترین ضربه را از افراطی‌گری و تروریسم بین‌المللی متحمل شده اما در آستانه زدودن کشورها از این خطر ضد انسانی است.
وی اضافه کرد: وقوع سیل اخیر در ایران، آزمونی جدی برای محک شعارهای پر طمطراق حقوق بشری دولت آمریکا بود و درحالی که ایران درگیر سیل ویرانگر بود و به بیش از نیمی از کشور ما خسارت‌های سنگینی وارد شد، اما مانع تراشی‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع از کمک رسانی سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به سیل زدگان شد
جهانگیری متذکر شد: در این میان حتی سازمان‌های امدادی نظیر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم از تحریم‌ها مستثنی نشدند و در مسیر امداد رسانی‌های بین‌المللی به سیل زدگان، محدودیت‌های زیادی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: البته این افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است که با وجود همه این کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌ها، به همت همه دست اندرکاران بخش سلامت از جمله پزشکان،‌ پرستاران، بهیاران و مدیران این بخش، ‌تاکنون هیچگونه بیماری اپیدمی(همه گیری) در این مناطق مشاهده نشده است.
نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم
معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به کیش در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده مناطق آزاد کشور گفت: در مقطع فعلی بیشتر از مواقع دیگر به ظرفیت مناطق آزاد کشور نیاز داریم که بتواند در اقتصاد کشور بخصوص در بخش صادرات و واردات نقش آفرین باشد.
دکتر جهانگیری، برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش را یادآور شد و اظهار داشت: نشست مجمع جهانی سلامت فرصتی است که کشورهای شرکت‌کننده تجربیات موفق خود را با یکدیگر در میان بگذارند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تجربه موفقی در زمینه سلامت برخوردار است تصریح کرد: با اقدامات بسیار خوبی که پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی هستیم.
معاون اول رئیس جمهور همچنین از طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از کارهای مهم بخش سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم یاد کرد گفت: این برنامه همچنان در دست اقدام قرار دارد و اثرات مثبتی در نظام سلامت کشور داشته است.
وی فشار آمریکا به ملت ایران از طریق تحریم‌های ظالمانه را اقدامی ضدانسانی، ضد حقوق بشر و تروریسم اقتصادی دانست و اظهار داشت: بر خلاف شعارهایی که می‌دهند که هدف از تحریم اعمال فشار بر دولت جمهوری اسلامی ایران است، این تحریم‌ها منجر به فشار سنگینی بر ملت ایران شده و زندگی مردم با مشکل مواجه شده است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: این فشارها تامین دارو و واردات نیازهای پزشکی را نیز با مشکل مواجه کرده است که این مشکلات توسط آمریکا ایجاد شده است.
دکتر جهانگیری خلیج فارس را منطقه‌ای استراتژیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: ما همواره از امنیت و صلح و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس دفاع و حراست کرده‌ایم و جمهوری اسلامی به این حفاظت و حراست پایبند است.
وی ادامه داد: همه اقداماتی که کشورها برای پایداری صلح انجام می‌دهند در راستای منافع ملی این کشورهاست. خط قرمز ما مانند هر کشوری این است که اگر اقدامی در تضاد با منافع ملی ایران انجام شود، ما نیز برای دفاع از امنیت ملی خود هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: البته ایران در طی قرن‌ها و سالهای گذشته پاسدار امنیت خلیج فارس بوده و امروز نیز جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین کشور در این آبراه بین‌المللی پاسدار امنیت و صلح و ثبات در منطقه است.
سایر اخبار این روزنامه