اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم واکنش موثر جامعه بین‌المللی نسبت به اقدام یکجانبه و غیر قانونی آمریکا گفت: حمایت‌های سیاسی از برجام کافی نیست و اروپا باید برای حفظ این توافق هزینه بدهد وگرنه برجام قادر به ادامه حیات نخواهد بود و مسئولیت تبعات آن با ایالات متحده است. «سیدعباس عراقچی» در جریان نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و نروژ که به ریاست وی و تورم‌هاترم قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ برگزار شد، از ابراز همدردی و کمک‌های دولت و مردم نروژ بخاطر سیل‌های اخیر و مواضع مثبت و سازنده این کشور در راستای توسعه و ارتقای همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و حمایت مستمر از حفظ و اجرای برجام قدردانی کرد. معاون وزیر امور خارجه گفت: برجام یک توافق چند جانبه و بین‌المللی است و آمریکا با خروج از این توافق، موازین پذیرفته شده بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده، ولی متاسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش موثر جامعه بین‌الملل مواجه نشده است. وی یادآورشد: آمریکا با این حرکت یک جانبه و غیرقانونی نشان داده است که زبان احترام و تعامل را نمی‌فهمد و تنها قادر است با زبان قلدری صحبت کند. عراقچی تاکید کرد: حمایت‌های سیاسی کافی نیست و اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد و گرنه برجام قادر به ادامه حیات نخواهد بود و مسئولیت تبعات آن با ایالات متحده است. وی یادآورشد: ایران حداکثر حسن نیت، همکاری و خویشتن داری را برای حفظ برجام نشان داده است اما ظاهرا تیم حاکم بر کاخ سفید اهداف و مقاصد دیگری در سر دارند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در عین حال گفت: برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد و ما با توجه به منافع ملی خود واکنش مناسب را در برابر رفتار زورمدارانه آمریکا اتخاذ خواهیم کرد.
«لارس نوردوم» سفیر نروژ در ایران در صفحه توئیتر خود درباره نهمین دور رایزنی سیاسی ایران و نروژ نوشت: «نشست دوجانبه برای رایزنی میان ایران و نروژ در سطح معاون وزیر امور خارجه ایران و قائم مقام وزارت امور خارجه (نروژ) روز دوشنبه برگزار شد که مذاکرات خوبی در زمینه برجام، خاورمیانه، حقوق بشر، سیل ایران و مواردی دیگر انجام شد.»
ارسال کمک‌های نروژ به سیل زدگان 
همچنین در این نشست قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ ضمن ابراز تاسف و همدردی نسبت به وقوع سیل‌های اخیر در کشورمان، گفت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی اختصاص یافته از سوی نروژ به سیل زدگان ایران به زودی ارسال خواهد شد. «توره‌هاترم» با تاکید بر اراده سیاسی جدی نروژ برای استمرار و فعال نگه داشتن همکاری‌های دوجانبه دو کشور و عاقلانه و موجه خواندن مواضع و رفتارهای ایران در قبال بدعهدی‌ها و خروج تاسف بار آمریکا از برجام افزود: نروژ همواره هماهنگ با اتحادیه اروپا از حفظ و اجرای برجام که متضمن منافع و آثار مثبت بویژه امنیتی برای کلیه طرف‌ها می‌باشد، حمایت کرده است.


وی یادآورشد: نروژ کماکان امیدوار است برجام بتواند به یمن تلاش‌های اروپا برای منتفع ساختن ایران و تداوم همکاری ایران، به حیات خود ادامه دهد. قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ در عین حال گفت: انتظار این است که با ایجاد راهکارها و سازوکارهای عملیاتی همچون اینستکس، راه برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی هموار شود.
نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و نروژ امروز در تهران و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و توره‌هاترم قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ برگزار شد. طرفین در این دور از رایزنی‌ها مهمترین مسائل و تحولات بین‌المللی و همچنین موضوعات روابط دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.