طرح ضیافت از رمضان جا ماند !

 دوشنبه گذشته حمیدرضا نوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود :« در آستانه ماه مبارک رمضان برای تامین کالا‌های اساسی سبد غذایی مردم، توزیع کالا‌های اساسی در قالب اجرای طرح ضیافت رمضان در استان آغاز شد.»
در ادامه با پیگیری خبرنگار خراسان رضوی از مراکز عرضه این اقلام،  روابط عمومی شرکت غله استان اعلام کرد این اقلام در همه فروشگاه های زنجیره ای از قبیل رفاه، شهرما، اتما، افق کوروش، فامیلی و هایپرمی توزیع می شود. این در حالی است که تعدادی از شهروندان از توزیع نشدن این اقلام انتقاد کردند.همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان برای با خبر شدن از نحوه توزیع این کالاها در فروشگاه های زنجیره ای به یکی از فروشگاه های "شهر ما" در خیابان عبدالمطلب مشهد سری می زنیم .
مدیر داخلی این فروشگاه ضمن اظهار بی اطلاعی از توزیع این اقلام می گوید:« کسی در خصوص توزیع این اقلام اطلاعی نداده و  آخرین کالای تنظیم بازاری که دریافت کردیم حدود یک ماه قبل بود که به علت پایین بودن تناژ تحویلی، در همان ساعات اولیه تمام شد ».از او در خواست می کنیم با چند نفر از همکاران دیگر خود تماس بگیرد و موضوع را از آن ها نیز جویا شود. بعد از چند تماس، همه مدیران داخلی فروشگاه های شهرما که با آن ها تماس گرفته شده است، اعلام می کنند که از توزیع این اقلام بی خبرند. به عنوان دومین مقصد سری به یکی از فروشگاه های زنجیره ای رفاه در خیابان کامیاب مشهد می زنیم. بعد از صحبت با چند تن از مسئولان این فروشگاه یکی از مسئولان می گوید قرار است پنج شنبه به اداره صنعت و معدن بروم و حواله های تحویل شکر را دریافت کنم؛ اما اکنون هیچ کدام از اقلامی که عنوان شدبه فروشگاه های رفاه وارد نشده است.در ادامه به فروشگاه های فامیلی و هایپرمی در میدان جانباز و فروشگاه تعاونی فرهنگیان (اتما) سری زدیم و در این فروشگاه ها هم خبری از شکر، برنج و روغن وعده داده شده، نبود.
مشکلی در تامین اقلام نداریم


برای اطلاع از دلیل توزیع نشدن اقلام طرح ضیافت با وجود اعلام خبر نهایی توزیع این اقلام در فروشگاه ها توسط حمیدرضا نوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، با وی تماس می گیریم.وی در ابتدای مصاحبه ضمن تکرار این مطلب که هم اکنون ازبین اقلام ذکر شده، شکر درحال توزیع در فروشگاه هاست، اظهار می کند:  از بابت ذخایر و توزیع هیچ گونه نگرانی وجود ندارد وبازرگانی دولتی با یکی از فروشگاه های زنجیره ای بزر گ برای توزیع روغن  قرارداد منعقد کرده  و روغن با 10درصد زیر قیمت تنظیم بازار در حال توزیع است که این توزیع از دهم اردیبهشت، طی طرح ضیافت شروع شده است.
شکر هایی که دریافت شده اما توزیع نمی شود
وقتی ماجرای نبود هیچ کدام از اقلام طرح ضیافت را در مشاهدات میدانی مان با این مسئول در میان می گذاریم، می گوید: دبیرکارگروه تنظیم بازار استان سازمان صنعت، معدن و تجارت است و ما بعد از دریافت حواله ها از مباشران فروش، اقلام را تحویل می دهیم و از دلیل توزیع نشدن شکر و برنج در بازار بی خبریم.وی می افزاید: از پنج شنبه هفته گذشته 140 نفر که حواله های صنعت و معدن را در دست داشتند، برای دریافت شکر مراجعه کرده اندو هر روز به این تعداد اضافه می شود و روند تحویل همچنان ادامه دارد. درباره برنج هم منتظریم حواله ها را از سازمان صنعت و معدن دریافت کنیم. تا امروز حدود سه هزار تن در قالب طرح ضیافت تحویل فروشگاه های مشهد شده است که توانایی توزیع تا 15 هزار تن نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در ادامه درباره زمزمه هایی مبنی بر تغییر قیمت شکرهای تحویلی از 3400 به 4000 تومان می گوید : طی دو روز گذشته قیمت شکر دچار نوساناتی شد و 400 تومان در هر کیلو رشد قیمت در شکر داشتیم که با اضافه کردن قیمت بسته بندی به قیمت شکر ،شکری که قرار بود با مبلغ هر کیلوگرم  3400 تومان در اختیار مردم قرار گیرد، طی دوروز به 4000 تومان رسید.
وی درباره دلیل بالا بودن قیمت برنج هندی در طرح ضیافت و برابری قیمت آن با بازار آزاد می گوید : ما نقشی در تعیین قیمت نداریم و این قیمت توسط ستاد حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعیین شده است و ما در اصل انبار دار هستیم که به محض دریافت حواله ها اقلام را تحویل می دهیم.
دلیل توقف توزیع شکر بین فروشگاه های زنجیره ای
 معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت  خراسان رضوی، یکی دیگر از مسئولانی است که درخصوص توزیع اقلام طرح ضیافت با او  تماس می گیریم تا به صورت دقیق تر از دلیل تاخیردر توزیع اقلام طرح ضیافت مطلع شویم .علی غفوری مقدم در پاسخ می گوید: درباره نبود شکر طرح ضیافت در فروشگاه ها باید به این نکته اشاره کنیم که بعد از تحویل برخی از حواله ها به مسئولان فروشگاه های زنجیره ای، به ناگاه نوسانات قیمتی در شکر به وجود آمد و توزیع شکرهای طرح ضیافت متوقف شد و امیدوارم از پنج شنبه هفته جاری(امروز) شکر به فروشگاه ها ارسال و توزیع شود.وی همچنین در خصوص دلیل تعیین قیمت بالا برای برنج هندی می گوید: تا امروز به دلیل مشابهت قیمت این برنج با قیمت برنج هندی موجود در بازار، کسی برای دریافت حواله برنج مراجعه نکرده است و طبیعتا درباره این نوع قیمت گذاری شرکت بازرگانی ایران، مسئول ارائه  توضیحات است.معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت درباره دلیل توزیع نشدن روغن طرح ضیافت تا امروز در استان نیز اظهار می کند: هنوز کانال تامینی برای روغن هایی که برای طرح ضیافت در نظر گرفته شده مشخص و در نتیجه اقدامی برای توزیع هم انجام نشده است و  در خواست کرده ایم نحوه تامین و توزیع این روغن ها به ما اعلام شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید روند توزیع اقلام طرح ضیافت که باید از یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان در اختیار مردم قرار می گرفت طولانی و باعث ایجاد نارضایتی در مردم شده است؟ می گوید:ما هم قبول داریم که در روند توزیع این اقلام باید سرعت بیشتری می بود و در روز چهارشنبه (دیروز) جلسه ای در همین زمینه در استان برگزار می شود تا سرعت بیشتری به کار داده شود و امیدواریم از پنج شنبه هفته جاری این توزیع در فروشگاه ها آغاز شود.