پایان صبر برجامی ایران

هادی محمدی –اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیدیم، دو اقدام دیگر را پیش خواهیم گرفت و عبور از غنی سازی 3.67 درصدی و حرکت به سمت برنامه قبل از توافق برجام در باره راکتور اراک را ادامه دهیم. سرانجام در پی یک سال بدعهدی آمریکا در برجام، صبر ایران پایان یافت و  پس از چند روز گمانه زنی های رسانه ای، بسته اقدام متقابل ایران علیه گستاخی برجامی آمریکا رونمایی شد. بسته ای که دو محور اصلی داشت؛ یکی عبور از سقف ذخیره 300 کیلوگرم  اورانیوم (UF-6) غنی شده و دیگری عبور از سقف تولید و انبار بیش از 130تن آب سنگین. اقداماتی که اگرچه روی زمین تفاوت ویژه ای در کوتاه مدت در انجام تعهدات نخواهد داشت اما از سویی دو پایه اصلی برجام یعنی کنترل حجم اورانیوم غنی شده و آب سنگین تولیدی ایران را نشانه می رود و از سوی دیگر مقدمه ای برای اقدامات آینده ایران در صورت ادامه وضع فعلی است. ایران در عین حال مشخصا به اروپایی ها دو ماه وقت داده تا ترتیبی اتخاذ کنند که زیان های ایران در برجام جبران شود.به گزارش خراسان،  روز گذشته ابتدا سید عباس عراقچی نامه های رئیس جمهور کشورمان برای روسای جمهور آلمان ، فرانسه ، انگلیس ،روسیه و چین را به سفیران این کشورها در تهران داد. همچنین محمد جواد ظریف نیز در سفری یک روزه به مسکو اصل نامه روحانی به پوتین را تقدیم رئیس جمهور روسیه کرد . این نامه ها آن گونه که قبلا گفته شده بود شامل جزئیات و دلایل اقدام ایران است .در مرحله بعد بیانیه تشریحی شورای عالی امنیت ملی صادر شد . براساس این بیانیه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. مطابق با این بیانیه، ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدودیت های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی داند. همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شده تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنان چه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. دراین بیانیه تاکید شده است: هر زمان که خواسته های ایران تامین شود، ایران نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهد گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر خود در برجام را متوقف خواهد کرد. همچنین ایران اعلام کرده است که آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما در مقابل هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد.بیانیه شورا در انتها تاکید کرده است: پنجره ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی  باز نیست و مسئولیت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور کامل بر عهده آمریکا و اعضای باقی مانده در برجام خواهد بود.
روحانی: امروز روز پایان برجام نیست بلکه گام جدید در برجام و براساس برجام است
اما ساعتی پس از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی ، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز از ساختمان دولت در پاستور و در ابتدای جلسه هیئت دولت درباره اقدام ایران به صورت زنده با مردم سخن گفت .روحانی در مقدمه سخنانش به رایزنی کشورهای مختلف با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای اشاره کرد و از درخواست دوستان ایران و کشورهای اروپایی از وی برای مهلت دادن  خبرداد و افزود :  به دلیل این که اتمام حجت کنیم و مردم بدانند در کارها عجله نکردیم و حساب شده عمل می کنیم و می دانسته و می دانیم برجام چقدر مهم است، صبر کرده و به جای چند هفته، چند ماه صبر کردیم. آن ها مجدد تماس گرفتند و مدتی مهلت خواستند. باز هم صبر کردیم و دو نوبت در سطح معاونان وزیران و دو نوبت در سطح وزیران مذاکره انجام دادیم.
اروپا آمریکا را کدخدا می داند


رئیس جمهور افزود: اروپایی ها ولو در زبان مواضع خوبی داشتند ولی در عرصه عمل چیزی به دست نیامد.آن ها نسبت به قبل بهتر شده و کدخدایی آمریکا را قبول نکردند ولی در عرصه اقتصادی شرکت هایشان آمریکا را کدخدا می دانند و این تفکر نادرست است که نمی گذارد اروپا برای منافع خود و جهان و منطقه تصمیم درست اتخاذ کند. روحانی یادآور شد: امروز نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم. همه مردم ایران و جهان بدانند امروز روز پایان برجام نیست بلکه گام جدید در برجام و براساس برجام است. وی خطاب به کشورهای باقی مانده در برجام هشدار داد: اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را پیش خواهیم گرفت و عبور از غنی سازی 3.67 درصدی و حرکت به سمت برنامه قبل از توافق برجام درباره راکتور اراک را ادامه دهیم.روحانی در توضیح اقدام ایران افزود: به زبان ساده تر ما احساس کردیم برجام به یک جراحی نیاز دارد و قرص‌های مسکن یک ساله کافی نبوده است. این جراحی برای نجات برجام است نه برای نابودی آن و در همین زمینه ما آماده مذاکره در چارچوب برجام ، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه هستیم.
تهدیدات غیرهسته ای روحانی علیه اروپا
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به نقش منطقه ای ایران اشاره کرد و خطاب به اروپایی ها گفت: اگر برجام برای امنیت جهان و منطقه است، اگر برجام برای صلح و توسعه است، همه باید بهای آن را پرداخت کنند. شما هم وظیفه دارید، برای حفظ خودتان و نه به خاطر ایران، برای امنیت خودتان، برای حفظ جوان های خودتان در برابر مواد مخدر، سیل مهاجران و همکاری های دیگری که تاکنون ایران با شما داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند آن همکاری ها تعطیل می شود.
صالحی: ظرف 4 روز می توانیم غنی سازی 20 درصدی را از سر بگیریم
همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز روز گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت تاکید کرد: همان گونه که قبلا گفتم در صورت نیاز و تصمیم نظام بازگشت پذیری ما به سرعت خواهد بود به گونه ای که مثلا ظرف چهار روز می توانیم غنی سازی 20 درصدی را از سر بگیریم.از سوی دیگر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه که به مسکو سفرکرده بود تا ضمن تقدیم نامه روحانی به پوتین با لاوروف وزیر خارجه این کشور نیز دیدار داشته باشد، در جمع خبرنگاران در مسکو اظهار کرد : آخرین اقدام ایالات متحده در روز ۴ مه ۲۰۱۹ درواقع اجرای برجام را غیر ممکن کرده است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.
ظریف:روابط روسیه و چین با ایران در برخی موارد آن چه نبود که ما توقع داشتیم
وی خاطر نشان کرد: امروز رئیس جمهور ایران برای رؤسای کشورهای باقی مانده در برجام نامه‌ای را ارسال کردند گرچه این نامه‌ها به لحاظ حقوقی متحدالشکل هستند اما دیدگاه ما درباره اعضای گروه ۴+۱ به هیچ وجه یکسان نیست. ما شرکایی که در دوران سخت در کنار ایران بودند را هیچ گاه در کنار دیگران قرار نخواهیم داد. ما برای نقش روسیه در این زمینه و در استفاده از پنجره رو به بسته شدن دیپلماسی اهمیت ویژه ای قائل هستیم. به گزارش فارس، وی با بیان این که روابط روسیه و چین با ایران در برخی موارد آن چه نبود که ما توقع داشتیم افزود: دیگر اعضای برجام به هیچ یک از تعهدات شان عمل نکردند، بیانیه‌های خوبی صادر شد ولی اقدامی صورت نگرفت.ظریف همچنین پس از پایان دیدار خود با همتای روسی‌اش در ارزیابی از ملاقات طولانی صورت گرفته با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: دیدار بسیار خوبی بود. در این دیدار طولانی، آقای لاوروف حمایت کامل خود را از ایران اعلام کرد و گفت: ما در کنار ایران ایستاده‌ایم و با ایران همکاری می‌کنیم. هم برای تضمین این‌که دیگر اعضای برجام به اجرای تعهدات‌شان اقدام کنند و هم برای جلوگیری از سیاست‌های غلط آمریکا.