با استاني شدن انتخابات مخالفتي نداريم

آرمان- حمید شجاعی: شاید هیچ یک از جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مثل استانی شدن انتخابات سر و صدا بپا نکرده باشد. باید دید اصلاحیه مجلس می‌تواند این طرح را به قانون بدل کند؟ تقریبا کسی نیست که با طرح اصلاح قانون انتخابات مخالف بوده و خواهان عدم پیشرفت و ترقی کشور در به‌روز‌رسانی مباحث انتخاباتی کشور به صورت شکلی و محتوایی باشد، اما در این میان در برخی موارد اختلافاتی کلی وجود دارد که اساسا نمایندگان مجلس را به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم می‌کند که شاید مهم‌ترین این اختلافات را بتوان در طرح استانی شدن انتخابات جست‌وجو کرد. طرحی که به تنهایی سر و صدای زیادی در مجلس و رسانه‌ها بپا کرده و هر کسی از ظن خود له یا علیه این طرح موضع‌گیری نموده است. لذا شاید بهتر باشد برای بازشکافی این طرح مقداری به گذشته برگردیم تا بهتر با روال شکل‌گیری این طرح آشنا شویم. سال 78 و در اواخر مجلس پنجم بود که طرح استانی شدن انتخابات برای نخستین بار از سوی نمایندگان مطرح شد که بدان وقعی نهاده نشد و بی‌نتیجه ماند. مقطع بعدی سال 81 و در دوران مجلس ششم بود که بار دیگر این طرح در مجلس مطرح و تقدیم هیأت رئیسه شد و این هیأت نیز طرح را به شورای نگهبان فرستاد، اما بازهم نتیجه‌ مطلوب حاصل نشد. تلاش بعدی نمایندگان در تصویب این طرح به اواخر سال 86 و در جریان مجلس هفتم بازمی‌گردد که نمایندگان خانه ملت طرح ارائه شده در مجالس پنجم و ششم را با اعمال تغییراتی به شورای نگهبان فرستادند، اما این بار نیز شورای نگهبان به‌دلیل مغایرت این طرح با موازین شرع و قانون اساسی آن را مسترد کرد. از آن زمان تا کنون یعنی چیزی حدود 12سال این طرح مسکوت گذاشته شد، اما با روی کار آمدن مجلس دهم بازهم این طرح در مجلس مطرح و البته موافقان و مخالفانی را پیش روی خود دید. موافقان از تمرکز بر مسائل ملی به جای محلی و حرکت به سوی نظام پارلمانی می‌گویند و مخالفان از خرید و فروش رأی، بالابردن هزینه انتخابات و کاهش مشارکت مردمی؛ با این حال این طرح به شورای نگهبان رفته و قرار است که اگر ایراداتی بدان وارد شد به مجلس بازگردد و پس از اصلاح به شورای نگهبان برود تا تصویب گردد.
مخالفتی با استانی شدن نداریم
پس از مدت‌ها بالاخره شورای نگهبان به بررسی اصلاح قانون انتخابات ورود کرد و بالاخره نظر خود را بیان کرد. در این راستا سخنگوی شورای نگهبان گزارشی از عملکرد شورا در بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات و استانی شدن انتخابات مجلس ارائه کرد. پنجشنبه گذشته عباسعلی کدخدایی در صفحه اینستاگرام خود آورد: جلسات فوق‌العاده این شورا در هفته جاری نیز به طور مرتب برای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات برگزار شده و این جلسات فوق‌العاده همچنان ادامه دارد. البته ما روز گذشته نیز جلسه فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشتیم. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است عصر پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) نیز جلسه فوق‌العاده‌ای در شورای نگهبان برای بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس داشته باشیم. سخنگوی شورای نگهبان افزود: تاکنون تعدادی از مواد طرح استانی شدن انتخابات مجلس را بررسی کرده‌ایم، اما هنوز به اتمام نرسیده که احتمال دارد بررسی این طرح به اتمام برسد و ما نظرات خود را به مجلس اعلام کنیم. کدخدایی بیان کرد: ایراداتی نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان وارد شده اما هنوز این ایرادات تنظیم نشده که شامل خلاف شرع و قانون اساسی بوده و همین‌طور ابهاماتی در این طرح وجود دارد، اما هنوز نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد. وی اضافه کرد: شورای نگهبان با اصل استانی شدن انتخابات مجلس مخالفتی ندارد اما روش‌هایی در طرح فعلی مجلس پیش‌بینی شده که خلاف عدالت انتخاباتی است و عدالت انتخاباتی را نقض می‌کند. البته این طرح حقوق نامزدها و مردم را نیز نقض می‌کند که ایراداتی به این طرح از این حیث وارد شده است. برای این شورا تفاوتی بین استانی شدن و یا شهرستانی شدن انتخابات مجلس وجود ندارد. اگر بتوانیم فرمولی را تعریف کنیم که معایب طرح فعلی را نداشته باشد ما مخالفتی نداریم، اما مخالفت ما با روش‌های این طرح است. کدخدایی تصریح کرد: اگر معایب طرح فعلی استانی شدن انتخابات مجلس برطرف شود قطعا شورای نگهبان با آن موافق است و سعی می‌کنیم نظرات خود را درباره این طرح پیش از موعد مقرر قانونی ۲۰ روزه به مجلس اعلام کنیم. این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در توئیتر نوشت: رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات که در جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان انجام می‌شد، (پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت) به پایان رسید. نظر نهایی به زودی اعلام می‌شود.
تراوشات ذهنی


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارتباط با برگزاری انتخابات به صورت استانی بیان کرد: معتقدم این طرح با چنین شالکه‌ای در راستای اهداف امنیت ملی، توسعه سیاسی، رونق بخشیدن به هم‌بستگی سیاسی، اجتماعی و حتی مکانیکی نیست؛ چرا که تراوشات ذهنی افرادی است که در این حوزه تجارب کافی ندارند. ایلنا نوشت، جهانبخش محبی‌نیا گفت: به طور مثال فردی ۱۵درصد آرا را به دست آورده است در مقابل هم فردی وجود دارد که ۵۰ درصد آرا از آن خود کرده است، اما چون در استان رأی اول نیست نمی‌تواند راهی مجلس شود. وی ادامه داد: مشخص است چنین تصمیم آشفته‌ای حاصل تراوش ذهنی افراد خسته و رنجوری است که متاسفانه چندین سال است به دنبال این موضوع هستند. نماینده میاندوآب افزود: اگر تصمیمات کشوری درست انجام شده باشد با اشتراکات ملی، مذهبی، قومی، سلیقه‌ای و جغرافیایی و درکل مجموعه عواملی که منجر به تشکیل یک استان می‌شود، می‌توان گفت برگزاری انتخابات به شکل استانی عملی است و افراد نخبه هم راهی پارلمان می‌شوند آن وقت می‌توان گفت که اقدام مثبتی است. محبی‌نیا تاکید کرد: این طرح به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نگاهی به این مسائل ندارد و به دنبال پر پیچ و خم کردن مسیر پارلمان است که از اتوبان به مالرو تبدیل می‌شود.