تولید اورانیوم 3/6 درصدی چهار برابر شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته در یک نشست خبری که در نطنز برگزار شد، از افزایش حدود 4 برابری ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور خبر داد.سازمان انرژی اتمی روز گذشته میزبان نمایندگان رسانه‌های کشور در نطنز بود. نمایندگان رسانه‌ها بعد از بازدید از تأسیسات مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در یک نشست خبری حضور یافتند که بهروز کمالوندی تصمیمات جدید این سازمان را تشریح کرد. به گزارش « ایران» به گفته کمالوندی، با توجه به ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس ارائه شده است.کمالوندی افزود: ایران از ۳۰ اردیبهشت ماه و پس از اولتیماتوم ۱۸ اردیبهشت به طرف‌های اروپایی، در چارچوب مواد توافقنامه برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای 3.67 درصد خود را به حدود چهار برابر قبل افزایش داد.
کمالوندی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد که شاید برخی بگویند این اقدام باید زودتر انجام می‌شد ولی این اقدام ما این حسن را دارد که از روی صبر راهبردی بود و هیچ‌کس در سطح بین‌المللی نمی‌تواند به ایران خرده بگیرد.سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که این اقدام در چارچوب برجام و فرصتی برای طرف‌های مقابل است که با تغییر در سیاست‌هایشان برجام را به جایگاه خود برگردانند.کمالوندی ادامه داد: بنا نداریم از برجام بیرون بیاییم و آن را نقض کنیم. در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و قدم‌های بعدی نیز در چارچوب برجام است.وی همچنین خبر داد که دو هفته دیگر نمایندگان رسانه‌ها بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهند داد.

بیانیه سازمان انرژی اتمی


سازمان انرژی اتمی هم در بیانیه‌ای اقدام دیروز را تشریح کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: گرچه با توافق «برجام» بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه دارای محدودیت گردید، لیکن پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری تمامی اقدامات به نحوی صورت پذیرفته است که قابلیت برگشت و نصب و راه‌اندازی مجدد وجود دارد.در این بیانیه آمده است: با توجه به تعیین 190,000 SWU به عنوان هدف حداقلی صنعتی از طرف مقام معظم رهبری، هم‌اکنون شرایط با چندین سال گذشته متفاوت بوده و تجربیات انباشته شده و محصول تحقیق و توسعه چندین سال گذشته منجر به بهبود دانش فنی شده و در توسعه‌های آتی غنی‌سازی قابل بهره‌برداری است. نمونه آن ماشین سانتریفیوژ به عنوان المان اصلی جداسازی است که امروزه ماشین IR6 آماده و قابل تولید و به‌کارگیری می‌باشد. امروزه علی‌رغم وجود محدودیت در توسعه سالن‌های غنی‌سازی سایر مقدمات زیرساخت‌ها برای حصول به حداقل ظرفیت SWU 190,000 آماده گردیده است».به نوشته این سازمان «امروز نیز با توجه به ابلاغیه اخیر ریاست محترم شورای عالی امنیت و ریاست محترم جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلوگرم UF6 در کشور و پیرو دستور ریاست محترم سازمان مبنی بر ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن زنجیره و یا سانتریفیوژ با برخی تغییرات فنی به حدود چهار برابر افزایش یافته و اطلاعات طراحی DIQ در این خصوص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. به جهت عدم اطاله کلام به جزئیات فنی مسأله پرداخته نشده، اما تجربیات این مهم قابل استفاده بسیار مؤثر در فعالیت‌های آتی مجموعه غنی‌سازی کشور خواهد بود و هم‌اکنون در بهترین شرایط فنی مجموعه غنی‌سازی در حال تولید با مشخصات دقیق تعیین شده می‌باشد».