کنگره آمریکا: مقام‌های دولت ترامپ گفتند درپی جنگ با ایران نیستیم

اعضای کنگره امریکا گفتند مقام‌های دولتی سعی کردند در جلسه توجیهی با قانونگذاران آنها را قانع کنند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا، دو جلسه غیرعلنی درباره ایران با اعضای کنگره برگزار کردند.
الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از جلسه این مقام‌ها با اعضای مجلس نمایندگان اظهار داشت: امیدوارم که لحن دولت آمریکا ملایم شده باشد. آنها سعی کردند این احساس را ایجاد کنند.
"مایک مک کال" عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز درباره بحث‌های مطرح شده در این جلسه گفت: قصدی برای آغاز جنگ در منطقه وجود ندارد.


وی با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران اظهار داشت: عملیات بازدارندگی برای متوقف کردن تهاجم و تنش آفرینی ایران برقرار است.
برخی از نمایندگانی که در جلسه اعضای مجلس نمایندگان و مقام‌های دولت ترامپ شرکت کرده بودند، گفتند که این جلسه توجیهی گاهی پرتنش می‌شد و بعضی از دموکرات‌ها مقام‌های دولت را به تحریف اطلاعات برای ایجاد زمینه به منظور دادن پاسخ تهاجمی به اقدامات ایران متهم کردند.
«روبن گالگو» عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: به عقیده من، هیچ اطلاعاتی وجود نداشت که دلیلی برای درگیر شدن ما در بحث جنگ با ایران ارائه کند.
این نماینده دموکرات افزود: من معتقدم مایک پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و سایر افرادی که می‌خواهند ما را به جنگ با ایران بکشانند از این اطلاعات تفسیر اشتباه داشته و آن را بد جلوه داده‌اند.
بلومبرگ در جمع بندی جلسه غیرعلنی مقام‌های دولت ترامپ با اعضای مجلس نمایندگان نوشت که اطلاعات پمپئو دموکرات‌ها را قانع نکرد. پمپئو، دانفورد و شاناهان جلسه توجیهی و غیرعلنی دیگری با اعضای سنا برگزار کردند.
شاناهان بعد از این جلسه بار دیگر تاکید کرد که دولت آمریکا خواهان تشدید وضعیت در منطقه نیست بلکه مساله «بازدارندگی است، نه جنگ. ما قصد جنگ نداریم».
سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیش از این جلسه نیز دلیل اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» و همچنین بمب افکن‌های B-52 به منطقه خلیج فارس را با هدف بازدارندگی در مقابل ایران عنوان کرده بود.
* سناتور دموکرات:کنگره با جنگی دیگر مخالف است
سناتور دموکرات آمریکا هم از قصد کاخ سفید برای ورود به جنگی دیگر خبر داد و گفت: اگر این رئیس‌جمهور فکر میکند بدون مقاومت کنگره میتواند در جنگ دیگری در خاورمیانه شرکت کند، در اشتباه است.
سناتور دیک دوربین پس از نشست توجیهی با وزیران خارجه و دفاع آمریکا که به همراه رئیس ستاد مشترک ارتش و همچنین رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) درباره ایران برگزار شد، افزود: اشتباه نکنید، رئیس جمهوری و مقاماتش برای یک مواجهه با ایران بی‌قرارند.
دوربین تصریح کرد: من و بسیاری دیگر از سناتورهای آمریکا در برابر هر تلاشی برای وارد کردن ایالات متحده به جنگی دیگر در خاورمیانه مقاومت خواهند کرد. قانون اساسی می‌گوید که مجلس سنا همراه با مجلس نمایندگان باید درباره رفتن به جنگ تصمیم‌گیری کند.
وی تاکید کرد: اگر رئیس جمهوری فکر می‌کند که می‌تواند بدون مقاومت کنگره، به جنگ دیگری در خاورمیانه وارد شود، در اشتباه است.
* بنیاد کارنگی: ترامپ نباید درمورد ایران طعمه عربستان و اسراییل شود
بنیاد کارنگی هم در گزارشی به "دونالد ترامپ" توصیه کرد، درمورد ایران طعمه عربستان و اسراییل نشود و منافع و نیازهای خود و آمریکا را مد نظر قرار دهد.
در گزارشی با عنوان "عربستان سعودی و اسراییل آمریکا را به سمت درگیری با ایران می‌برند، اما ترامپ نباید طعمه شود" که در بنیاد کارنگی انتشار یافته، آمده است: در ماه فوریه (بهمن)، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهونیستی، در جلسه‌ای که به میزبانی لهستان و دولت دونالد ترامپ سازماندهی شده بود، در توئیتی تند نوشت: این نشست با هدف پیشبرد منافع مشترک در جنگ با ایران برگزار شده است.
وی خیلی زود این توئیت را حذف کرد و واژه جنگ با ایران را به "رویارویی با ایران"، تغییر داد. اما این توئیت تاثیر خود را گذاشت.
در همین حال، به تازگی تارنمای خبری عربستان سعودی، نزدیک به "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، از ایالات متحده خواسته با توجه به خرابکاری‌های نسبت داده شده به ایران به نفتکش‌های سعودی، حملات "جراحی" علیه ایران راه‌اندازی کند.
در ادامه مطلب درج شده در این سومین اندیشکده پرنفوذ جهان می‌خوانیم: درحال حاضر، روابط ایالات متحده و ایران میان نه صلح و نه جنگ قرار دارد. خروج یک جانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با تهران و کارزار فشار حداکثر اقتصادی علیه ایران، طلیعه دوره‌ای از عدم اطمینان می‌دهد که هر دو طرف را در یک چرخه بالقوه خطرناک قرار داده و هرلحظه امکان دارد یکی از دو طرف گامی بردارد که احتمال وقوع یک درگیری را افزایش دهد، به ویژه در نبود یک کانال مستقیم برای کاهش تنش ها.
وقتی پای ایران در میان باشد، اسراییل و عربستان به سختی نظاره‌کننده باقی می‌مانند؛ درحالیکه در صورت وقوع جنگ، هر دو طرف در معرض خطر هستند، اما با این وجود، دائم از سیاست‌های تند ایالات متحده علیه ایران حمایت می‌کنند. به همین دلیل ایالات متحده باید توصیه‌های جنگ طلبانه آنها را رد کند.
در واقع ما نباید از سیاست‌های اسراییل و سعودی‌ها که خطر رویاروئی با ایران را افزایش می‌دهد، پیروی کنیم، به ویژه آنکه منافع آنها همیشه در راستای منافع ما نیست.
آنها همان کسانی بودند که اعتقاد داشتند دیپلماسی هسته‌ای ایران یک فاجعه بود. اما اینطور نبود.
با این وجود، اسراییل و عربستان از این توافقنامه انزجار داشتند و هرکاری برای نابودی آن کردند.
عربستان سعودی بیشتر به نفوذ ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس توجه دارد، درحالیکه اسراییل بر تهدید موجود ازسوی یک ایران مسلح هسته‌ای متمرکز است.
عربستان و اسراییل در تلاش برای متقاعد کردن دولت ترامپ به ترک معامله هسته‌ای در سال 2018، تنها نیازها و منافع خود را مدنظر قرار دادند.
62 سازمان از کنگره خواستار توقف حرکت دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران شدند
مقاومت در برابر یکه تازی تندروها در آمریکا درحال افزایش است و در همین ارتباط گروهی از 62 سازمان در نامه سرگشاده‌ای به کنگره آمریکا خواستار توقف حرکت به سمت جنگ احتمالی با ایران شدند.
این 62 سازمان در نامه خود از کنگره آمریکا خواسته‌اند که به وظیفه خود مطابق قانون اساسی عمل کند و از اقدام دولت در راه‌اندازی یک جنگ بدون مجوز و غیرقانونی جلوگیری کند.
در این نامه سرگشاده خاطرنشان شده که تلاش برای راه‌اندازی جنگ را عمدتا جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به پیش می‌برند اما خود ترامپ موضع مشخصی ندارد و بنا به حال و احوال هر روز موضع متفاوتی اتخاذ می‌کند.
امضا کنندگان این نامه تاکید کرده‌اند که اقدامات دولت ترامپ نیازمند واکنشی ازسوی کنگره است.
"جمال عبدی" رئیس شورای ایرانی آمریکایی (نایاک) گفت: ترامپ و جان بولتون درحال بردن آمریکا به لبه پرتگاه یک جنگ کاملا قابل پیشگیری هستند. اکنون زمان آن است که کنگره حرف خود را به عمل تبدیل کند و قانونی تصویب کند که مانع اقدام ترامپ و بولتون در آغاز یک جنگ غیرقانونی بشود.
مطابق قانون اساسی آمریکا تنها کنگره اختیار و قدرت اعلام جنگ را دارد. اما این حق در طول هفت دهه گذشته تضعیف شده و روسای جمهوری از ترفندهایی مانند بازی با کلمات از قبیل "اقدامات پلیس" و سایر ترفندها برای دور زدن کنگره و ورود به جنگ مطابق خواست خود استفاده کرده‌اند.
قانون مجوز اقدام نظامی (AUMF) سال 2001 در پی حملات 11 سپتامبر بیش از 37 بار مورد استفاده جرج دبلیو بوش، باراک اوباما و ترامپ در بیش از 14 کشور جهان قرار گرفته است. با این حال این احساس وجود دارد که کنگره در نهایت آماده است تا وظایف خود را جدی بگیرد.
در همین حال دولت ترامپ در یک جلسه توجیهی توسط پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع در کنگره تلاش کرد تا به اعضای کنگره بگوید که تهدید ناشی از ایران فعلا کاهش یافته است.
وی به خبرنگاران گفت: می‌توانم بگویم در دوره‌ای هستیم که تهدید در سطح بالایی است و کار ما اطمینان از این مساله است که ایرانی‌ها دچار اشتباه محاسبه نشوند.
شماری از مقامات و مسئولان این سازمان‌های امضا‌کننده نامه نیز در اظهاراتی با جنگ طلبی دولت ترامپ مخالفت کردند. "جف کارتر" مدیر "پزشکان مسئول" از امضا کنندگان نامه سرگشاده به کنگره گفت که دیپلماسی و نه جنگ تنها راه به سمت صلح است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اقتصادی وزارت کشور: 250 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد رئیس قوه قضائیه: از آزادی مطبوعات حمایت می‌کنیم کره شمالی درباره آینده رابطه با آمریکا هشدار داد دو روزنامه‌نگار ناپدید شده اردنی و یمنی در بازداشت عربستان سعودی هستند کناره‌گیری دو دستیار ارشد دیگر کاخ سفید پهپاد یمنی آشیانه جنگنده‌های عربستان در نجران را هدف قرار داد کنگره آمریکا: مقام‌های دولت ترامپ گفتند درپی جنگ با ایران نیستیم جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات همتای فرانسوی دکتر روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی: ایران مظهر ایستادگی و ایمان مردم در برابر کفر است وزیر ارشاد: 80 هزارتن کاغذ با ارز 4200 تامین می‌شود رئیس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی در برخورد با متخلفین در هر موقعیتی جدی است در اردیبهشت ماه؛ افزایش نرخ تورم به 34.2 درصد روسیه،فرانسه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند وزیر علوم اعلام کرد ارائه پیشنهاد اختصاص سهمیه کنکور برای بحران‌های طبیعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحلیل سیاسی هفته