یک اشتباه و چند نکته

اهانت یک مداح در پخش زنده یک برنامه تلویزیونی به شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت حاوی چند نکته بود. اینکه این شخص چرا و به چه دلیل مرتکب چنین عمل دور از شأن انسانی و اخلاقی گردید جای تأمل و تأسف دارد اما شاید مهمترین دلیل آن کج فهمی از دین و پایین بودن سواد دینی باشد. بزرگان شیعه، امام خمینی(ره) و شخص مقام معظم رهبری همیشه نسبت به اهل سنت و بزرگان آنها احترام خاصی قائل بوده و هرگونه تهمت و صب آنها را باطل و حرام اعلام نموده‌اند .
اتفاقی که در این شبکه افتاد باعث تألم خاطر جامعه اهل سنت گردید. اما نوع برخورد مسئولین با خاطیان و مسئولین آن حامل پیام مثبتی بود که جای تأمل و تقدیر دارد. نوع واکنش جامعه اهل سنت و برادران اهل تشیع به این اقدامِ مذموم، نشان دهنده درک و فهم بالای دینی و اجتماعی جامعه داشت. وقتی یک مداح اینچنین عملی را انجام می‌دهد و جامعه اهل تشیع در کنار اهل سنت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و آنرا محکوم و تقبیح می‌کنند، حامل پیام همدلی و وحدت است. وقتی مداحانی را می‌بینیم که عمل هم صنفِ خود را تقبیح می‌کنند یعنی جامعه ما بسمت وحدت در عین کثرت پیش می‌رود. وقتی جامعه اهل تشیع همگام با اهل سنت نگران و متاسف می‌شوند یعنی ما یک گام نه صد گام بسمت اتحاد پیش می‌رویم.
وقتی رهبری نظام فتوای شرعی و حکم حکومتی می‌دهد که توهین به مقدسات اهل سنت حرام است و هرکس مرتکب چنین عملی شود خواسته یا ناخواسته در خدمت دشمن است و یا توهین به همسران پیامبر(ص) را توهین به پیامبر می‌داند یعنی نیت تفرقه افکنان آب در هاون کوبیدن است و راه بجایی نمی‌برند .
شاید اگر حماقت این شخص در شبکه ۵ نمی‌بود ما امروز به این نکات ظریف واقف نمی‌شدیم و حس ظریف و لطیف برادری را لمس نمی‌کردیم. پس ما اهل سنت هم باید ضمن تقبیح و تحقیر این اقدام به این موارد هم دقت داشته باشیم که اگر مداحی سرِخود چنین کاری می‌کند، از آن طرف صداوسیما بدون درنگ آن را محکوم و عذرخواهی می‌کند و دستور توبیخ و مجازات عاملین آن را می‌دهد .


ملاک سنجش ما از وحدت آن شخص خاص و یا اشخاصی مثل او نیستند بلکه ملاک ما همدلی‌ها و همدردی هموطنان اهل تشیع است .
اگر چه این حرکات تاسف بار هستند اما مطمئن هستیم که نظر رسمی و عقیده بزرگان شیعه و خصوصا رهبر معظم انقلاب غیر از نظر آن هتاک بیسواد است و آن احترام و کرامت اهل سنت است. پس ما هم باید هوشیار باشیم که در واکنش‌هایمان، هم این نکات را لحاظ کنیم و هم سعی کنیم ناخواسته جامعه را دچار التهاب نکنیم. دشمن پشت مرزها به انتظار چراغ سبز ما است و به امیدِ تفرقه افکنان نشسته است.