دولت ترامپ با دولت‌ اوباما هیچ فرقی نمی‌کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: از نظر ما این دولت آمریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی‌کند. برخی فکر می‌کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این‌گونه نیست. همان‌گونه که گفتم ما با دولت آمریکا مذاکره کردیم، اما آنها تعهداتشان را اجرایی نکردند.
ظریف افزود: در دوران آقای اوباما، دولت آمریکا همه تعهداتش را عملی نکرد، عهدشکنی کردند. در زمان آقای ترامپ هم به صراحت از برجام خارج شدند و پیمان شکنی کردند. این نشان می‌دهد که ما دولتی را در مقابل خودمان نداریم که بتوانیم با او گفت‌وگو کنیم؛ چون گفت‌وگو برای گفت‌وگو که معنی ندارد. ما گفت‌وگو می‌کنیم که به یک توافقی برسیم. توافق هم برای توافق نیست؛ توافق برای اجرای توافق است. الان ما یک توافق 150 صفحه‌ای داریم.
وی در ادامه گفت: همه می‌توانند طرفدار توافق هسته‌ای باشند. البته آمریکا را کنار می‌گذاریم چرا که حتی طرفداری زبانی هم از این توافق نمی‌کند. دولت‌های اروپایی می‌توانند به زبان حامی توافق باشند ما هم می‌توانیم با زبان از توافق حمایت کنیم. آنچه که ایران انجام داده این است که در عمل توافق را اجرا کرده است. من از دولت‌های اروپایی سؤال می‌کنم چند شرکت اروپایی در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند؟ چند دولت اروپایی الان دارند به ایران اعتبار بانکی می‌دهند؟ چند بانک اروپایی در حال کار با ایران هستند؟ لذا اروپایی‌ها به جای آنکه زبانی بگویند از توافق حمایت می‌کنند، توافق را اجرا کنند و حمایتشان را در عمل نشان دهند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما هم می‌توانیم همه ابعاد توافق را نقض کرده‌اما بگوییم از توافق حمایت می‌کنیم. اروپا الان دارد همین کار را انجام می‌دهد. اروپا به هیچ‌یک از مفاد توافق در عمل پایبند نبوده، در ظاهر پایبند بوده اما عملاً خیر. آنچه که باید اروپا انجام دهد این است که توافق را اجرا کند.


ظریف خاطرنشان کرد: تنها حضور دو کشور در سوریه قانونی است، که به خواست دولت سوریه در این کشور حضور پیدا کردند و آن ایران و روسیه است، دیگران برای اینکه حضور غیرقانونی خود را پوشش بدهند دارند نسبت به حضور قانونی ایران که آن‌هم در حد حضور مستشاری است سر و صدا می‌کنند، معلوم است آنها می‌خواستند که تروریست‌ها موفق بشوند، ما تاریخ سه چهار سال گذشته که آمریکا چه می‌خواست در منطقه انجام بدهد را فراموش نکردیم، این موضوع مربوط به قرن قبل نیست که فراموش بشود.
وی در ادامه گفت: غرب از ترویست‌ها حمایت می‌کرد، ما اخبار را فراموش نکردیم اسناد را از خاطر نبردیم که سلاح آمریکایی از طریق عربستان سعودی در اختیار داعش قرار می‌گرفت، ما فراموش نکردیم که سلاح‌های شیمیایی توسط دولت‌های منطقه در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود.علی‎رغم همه اینها که در مقابل مقاومت مردم سوریه و با حمایت ایران، روسیه و دیگران شکست خورد، امروز به جای آنکه این شکست را بپذیرند و اجازه بدهند مردم سوریه به سمت آرامش و بازسازی پیش بروند، دارند همان سیاست غلط خود را ادامه می‌دهند، من پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه با این شعار‌ها یک سیاست غلط را پوشش بدهند، سیاست خود را عوض کنند.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه افزود: ما پیشنهادی که چهار سال قبل برای توقف جنگ در یمن داشتیم را امروز هم داریم،آتش بس فوری، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، تشکیل یک دولت فراگیر از همه گروه‌ها و برگزاری انتخابات در یمن از طریق مذاکره بین گروه‌های یمن.
سایر اخبار این روزنامه
شهادت مظلومانه در شب قدر نشانه پاداش بزرگ الهی به حجت‌الاسلام خرسند است چگونه شرکت‌های دولتی ۷۰ درصد بودجه کشور را می‌بلعند رؤسای جمهوری آمریکا مثل هم خواب می‌بینند(یادداشت روز) اخبار ویژه ماهیت اجلاس مکه التماس ملک سلمان برای توقف حملات انصارالله بود پرداخت یارانه مستقیم به جای تخصیص ارز دولتی به رانت‌خواران راهپیمایی عظیم یمنی‌ها در روز جهانی قدس علیه آمریکا، اسرائیل و گاو شیرده ترامپ دادگاه بالاخره یقه فتنه‌گران را گرفت /مدعیان اصلاحات به هذیان‌گویی افتادند دولت ترامپ با دولت‌ اوباما هیچ فرقی نمی‌کند ادعاهای عجیب جریان اصلاحات در پرونده نجفی به زودی به رسوایی بیشترشان منجر می‌شود دروغ «سایه جنگ» ترفندی برای به حاشیه رفتن مسئله «جنگ اقتصادی» زمزمه لغو معامله قرن برای همیشه با ما در فضای مجازی همراه باشید بازداشت دیپلمات‌های انگلیسی و هلندی در پارتی مختلط شبانه چگونه شرکت‌های دولتی ۷۰ درصد بودجه کشور را می‌بلعند چگونه شرکت‌های دولتی ۷۰ درصد بودجه کشور را می‌بلعند