«‌ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر مسئولیت ایران در حملات روز پنجشنبه به دو کشتی در دریای عمان را بررسی می‌کند

فرار به جلوی مشکوک توسط واشنگتن
محمدرضا ستاری
پس از گذشت چند هفته از حمله به چهار کشتی نفتکش در نزدیکی‌های بندر فجیره امارات و در حالی که همزمان با نگرانی‌های فزاینده جامعه بین‌المللی از تشدید تنش‌ها در منطقه، نخست وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان برای رایزنی درخصوص کاهش این تنش‌ها به تهران سفر کردند، روز پنجشنبه بار دیگر دو کشتی نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. در این رابطه و در حالی که نسبت به حمله اول نیز مدارک و شواهد قانع‌کننده‌ای از سوی مراجع بین‌المللی ارائه نشده و مقامات آمریکایی پس از گذشت چند روز مدعی دست داشتن احتمالی ایران در این حوادث بودند، در مورد حادثه دوم که روز پنجشنبه و همزمان با حضور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در تهران رخ داد، بلافاصله آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای این کشور در خاورمیانه انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته و آن را اقدامی جهت تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه اعلام کردند.
در همین راستا، سخنگوی فرماندهی سنتکام (نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه) روز گذشته مدعی شد که همزمان با هدف حمله قرار گرفتن دو کشتی ژاپنی و نروژی در دریای عمان، ایران یک فروند پهپاد آمریکایی را نیز با موشک زمین به هوا هدف قرار داده است. از سوی دیگر جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا نیز هم‌راستا با آمریکا و عربستان، همان روز پنجشنبه مسئولیت این اتفاق را متوجه ایران دانست. وی همچنین روز گذشته نیز بار دیگر مدعی شد که لندن طبق ارزیابی خود مسئولیت این حملات را متوجه ایران می‌داند.


تشدید جنگ روانی
به گفته کارشناسان درخصوص دو اقدام اخیر در دریای عمان، دو رویکرد متفاوت را میان آمریکا و متحدان این کشور جهت پیشبرد سیاست ایران‌هراسی شاهد بوده‌ایم. در بار اول پس از گذشت چند روز گمانه‌زنی‌هایی از نقش ایران توسط این کشورها مطرح شده و در حالی که مراجع بین‌المللی در این مسئله شواهدی را تائید نکردند، آمریکا و عربستان سعی در القای این موضوع داشتند که ایران در پشت این اقدامات قرار دارد. در همین رابطه و در حالی که مقامات ارشد و قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به ارائه اطلاعات نادرست کاخ سفید در مورد ایران هشدار داده و حتی در دو جلسه کنگره و سنا، مایک پمپئو و پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع این کشور را متهم به تحریک و نیز بستن باب گفت‌وگو با ایران شدند، درخصوص حمله دوم به دو کشتی در دریای عمان آمریکا و عربستان سریعاً مدعی دست داشتن ایران در این اقدامات شده و حتی در شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد.
این در حالی است که همزمان با تشدید این جنگ روانی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، ضمن مشکوک توصیف کردن این اقدامات، بار دیگر بر طرح پیشنهادی خود مبنی بر امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد. ظریف در حالی حدود سه هفته قبل این پیشنهاد را در بغداد مطرح کرده بود که پیش‌تر خواستار تشکیل یک مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات نیز شده بود. به همین دلیل او در واکنش به تشدید جنگ روانی مرتبط با حملات روز پنجشنبه، در پیامی توئیتری تصریح کرد: حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست وزیر شینزو آبه برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران ضروری است.
از سوی مقابل و همزمان با طرح ادعای دست داشتن ایران در حملات اخیر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که هفته قبل در تهران حضور داشت، روز گذشته گفت که ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکایی‌ها برای مقصر شناختن ایران کافی نیست و مقامات دولت ژاپن نیز خواستار ارائه شواهد معتبر در مورد دست داشتن ایران در حوادث اخیر از سوی آمریکایی‌ها شدند. بنا بر گزارش خبرگزاری کیودو ژاپن، منابع مطلع دولتی در این کشور تصریح کرده‌اند که اظهارات مقامات آمریکایی تاکنون کمکی جهت ارزیابی‌های توکیو نکرده و شواهد نشان می‌دهد که ایران در این ماجرا دخالتی نداشته است. همچنین یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ژاپن اظهار کرد: در اختیار داشتن مهارت کافی و مناسب برای انجام چنین حمله‌ای دلیل بر این نیست که بگوییم کار ایران بوده است. این می‌تواند درباره آمریکا و اسرائیل نیز مصداق داشته باشد. از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در این خصوص تاکید کرده است که مسکو همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده و از آنها می‌خواهد مسئول حادثه اخیر در دریای عمان را تعیین کرده و تا زمان دستیابی به اطلاعات قطعی، صبر پیشه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش توان اقتصادی مردم چه تاثیری بر بهداشت و سلامت جامعه می‌گذارد؟ جیب بیمار، جان بیمار! علیرضا صدقی از حس‌ تا هراس اخلاقی تشکیل بازار متشکل ارزی باعث ایجاد شفافیت در حوزه ارز می‌شود؟ اما و اگرهای بازار متشکل ارزی «‌ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر مسئولیت ایران در حملات روز پنجشنبه به دو کشتی در دریای عمان را بررسی می‌کند «ابتکار» از مهم‌ترین رویدادهای صحن علنی مجلس در روزی که گذشت گزارش می‌دهد کامیابی تا ناکامی در مجلس یک فعال رسانه‌ای: استعفاها یک روش اعتراضی است مینا اکبری، سازنده مستند «میدان جوانان (سابق)» در گفت‌وگو با «ابتکار»: اجازه ندهیم روایت‌های‌مان بمیرد روحانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی: دولت برای ارائه خدمت بهتر به زائران در کنار تولیت آستان قدس است گزارش «ابتکار» از انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در سال چهارم مجلس دهم آن‌ها که ماندند و آن‌ها که رفتند امیرعبداللهیان بیان کرد اقدام سنجیده ایران در توقف موردی برجام