ضرورت شناسایی و حمایت دولت از تولیدکنندگان واقعی

انتظار ما از دولت این است که تولیدکنندگان واقعی را شناسایی و از آن ها حمایت کند.
محسن پاکروان نژاد، مدیرعامل شرکت زر مس گفت هشت سال از تاسیس این شرکت می گذرد و انگیزه اولیه ما این بود تا ذهنیت مردم نسبت به پایین بودن ماهیت و کیفیت مس در ایران، با توجه به ارزش جهانی آن و مصارف بهداشتی، زینتی و دکوری ارتقا و کالاهای جدید تولید کنیم؛ بنابراین تغییر نگاه مردم به مس و کیفیت کالا و طراحی آن تاثیر به سزایی در موفقیت ما داشته است.
وی با بیان اینکه درچهار زمینه ظروف آشپزخانه، زیورآلات مسی، بخش پذیرایی و تزیینی فعالیت داریم، افزود: طی این مدت تلاش کرده تا محصولات عرضه شده به بازار را بدون ایجاد طراحی خاص برندسازی کنیم؛ بنابراین تفاوتی که ما با بازار تولید محصولات مسی در ایران داریم، این است که سعی کرده ورق تهیه  شده با کوالیتی بالا با 99/ 999 از مس باهنر کرمان باشد ولی در بازار افرادی که به صورت عمده و تولید ماشینی دارند حتی چکش کاری آن ها را روی قالب در آوردند.
تمرکز شرکت زر مس بر کیفیت مواد اولیه است


پاکروان نژاد با بیان اینکه تمرکز شرکت زر مس بر کیفیت مواد اولیه است، تاکید کرد: در بخش بسته بندی ، محصولات مس در گذشته در بسته های نایلونی یا کاغذی به فروش می رفتند که تلاش کردیم تا با برند سازی و بسته بندی مناسب، دیدگاه مردم را نسبت به مس تغییر داده تا به صورت یک کالای لوکس به آن نگاه کنند.
افزایش تنوع محصولات شرکت مس 
مدیرعامل شرکت زر مس با بیان اینکه مجموعه ما افراد نسل جوان با ایده های جدید هستند، ادامه داد: با توجه به پتانسیل های شرکت در کشورهایی مانند انگلیس، با استخدام طراحان حرفه ای توانستیم از نمونه های خارجی هم در طراحی های خود استفاده کنیم؛ بنابراین با ایجاد طرح های جدید به سمت تولید زیور آلات و محصولات دکوری و پذیرایی حرکت کرده و کار با سنگ و چوب را انجام داده و با طرح های جدید، تنوع محصولات خود را افزایش دادیم .
وی تصریح کرد: محصولات این شرکت به کشورهایی مانند امارات و انگلیس صادر می شود ؛ بنابراین تلاش کرده تا برند ایران را در سایرکشورها نیز ارتقا دهیم .
این تولید کننده مس کشور، تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما نبود نظارت های داخلی است. با توجه به مشخص بودن قیمت جهانی مس، طی مذاکره با معاونت صنایع دستی، مقرر شد تا برای تولیدکنندگان ثبت شده و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی امتیازاتی در نظر گرفته شود .
به گفته وی، بهتراست تا قیمت ها توسط دولت مشخص شود تا ما به عنوان تولیدکننده ای که مستقیما محصول خود را وارد بازار می کند، بتوانیم قیمت های فروش خود را تعدیل کنیم.
دلالان مانع انجام تعهدات تولیدکنندگان مس
پاکروان نژاد با اشاره به معضلات تهیه مواد اولیه، توضیح داد: در حال حاضر نمی توانیم به طور مستقیم مواد اولیه مورد نیاز خود  را از تولید کنندگان ورق خریداری کنیم؛ عمده مشکل ما این است که زمانی که بازار در اختیار دلالان قرار می گیرد، نمی توانیم به تعهدات خود عمل کنیم؛ درنتیجه با وجود افزایش قیمت ارز در یک سال گذشته، شاهد رقابت های ناسالمی بوده و قیمت فروش بالا رفته ولی کیفیت محصولات کاهش یافته است.
عمده ترین مشکل ما تامین مواد اولیه است
وی با اشاره به عملکرد ضعیف ارگان های نظارتی، عنوان کرد: عمده ترین مشکل ما تامین مواد اولیه است و در فروش محصولات خود مشکل خاصی نداریم؛ چراکه کالای مس رقابتی بوده و بازار هدف ما اقشار متوسط به بالای جامعه هستند .
افزایش دلار و گرانی مواد اولیه به ضرر تولید کنندگان مس کشور
مدیرعامل شرکت زر مس درباره تاثیر نوسانات ارزی در تولید محصولات مسی، عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم بر فعالیت این شرکت موثر است و با وجود دلالان، تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه می شود؛ نوسانات را از طریق فروش محصول می توان متعادل کرد اما دلال بازی در نوسانات ارزی را نمی توان کنترل کرد.
مشکل نقل و انتقالات ارزی با تحریم های بین المللی
وی در خصوص تاثیر تحریم های بین المللی در فعالیت این شرکت، عنوان کرد: سال گذشته به دلیل مسائل تحریمی، ارسال محصولات ما با مشکلات عمده ای مواجه بود و کالاهای خود را از طریق مرز عمان به کشور امارات صادرکردیم .
پاکروان نژاد ادامه داد : مقداری از محصولات ما از طریق مرزهای هوایی با حجم کمتر صادر می شود که خوشبختانه در این بخش با مشکلی مواجه نیستیم.
از تسهیلات بانکی برای تولید استفاده نمی کنیم
وی درخصوص دریافت تسهیلات بانکی برای بخش تولید، اظهار کرد: شرکت ما نقدینگی لازم را در اختیار داشته و نیازی به استفاده از تسهیلات بانکی ندارد.
ضروت حمایت دولت از تولیدکنندگان مس
مدیرعامل شرکت زرمس درخصوص توقعات این شرکت از دولت، خاطرنشان کرد: تنها انتظار ما از دولت این است که سهمیه ای به تولید کنندگان اصلی بدهد. شرکت ما تاکنون هیچ گونه سهمیه ای با ارز دولتی دریافت نکرده است .
به گفته وی، درصورت استفاده از قیمت های دولتی برای تهیه مواد اولیه، می توانیم حاشیه سود خود را کاهش داده و محصول نهایی را با قیمت های کمتری به بازار عرضه کنیم؛ در نتیجه فروش محصولات ما افزایش می یابد و مشتری نیز راغب تر بوده تا از کالاهای ایرانی استفاده کند؛ چراکه با افزایش قیمت محصول، مشتری ریسک کمتری کرده و با احتیاط بیشتری کالای مورد نیاز خود را خریداری می کند.
ارز 4200 تومانی زمینه ساز رانت و فساد درکشور
پاکروان نژاد با اشاره به عدم دریافت ارز 4200 تومانی برای شرکت زرمس، بیان کرد: بهتر است تا در صنف ما سهمیه ای برای تولیدکنندگان اصلی در نظر گرفته شد؛ متاسفانه تخصیص ارز دولتی، موجب ایجاد رانت و فساد برای عده ای محدود شده است .
ضرورت شناسایی تولیدکنندگان واقعی
به گفته این تولید کننده مس کشور، باید تولیدکنندگان واقعی شناسایی شوند و اینگونه نباشد که فقط تولید کننده از طریق پروانه کسب، شرکتی ثبت کرده اما فعالیت تولیدی انجام ندهد .
وی با اشاره به جلسات متعدد با وزیر و معاونان وی در بخش معدن، اظهار کرد: دولت زمانی که ارز دولتی به یک شرکت تولیدی تخصیص می دهد، باید نماینده خود را به آن واحد فرستاده و مشخص شود که آیا ارزی که دریافت شده در بخش تولید داخل استفاده می شود یا با قیمت های بالایی صادر می شود. متاسفانه دولت تاکنون نظارت دقیقی در خصوص روند تخصیص ارز دولتی نداشته است.
مدیرعامل شرکت زرمس تاکید کرد: باید تولیدکنندگان واقعی که فعالیت تولیدی داشته و مالیات خود را به موقع پرداخت و صد درصد محصول نهایی را به بازار داخلی عرضه می کنند، مورد شناسایی قرارگیرند.
به گفته وی، در صورت تخصیص ارز دولتی به شرکت زر مس، قطعا قیمت ورق مس ما کاهش می یابد. پاکروان نژاد با ذکر این مطلب که تاکنون حمایت و نظارتی از سوی دولت نسبت به ما نبوده است، بیان کرد: عناوینی که هر سال از سوی مسئولان به عنوان شعار سال نامیده می شود، نگرانی ما را بیشتر کرده و به نفع دلالان بازار تمام می شود .
دولت امتیازاتی به صادرکنندگان اصلی بدهد
وی در خصوص ضرورت بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، عنوان کرد: برای اداره امورکشور باید ارزهای حاصل از صادرات به سامانه «نیما » برگردد. باتوجه به مشکلات برخی صادرکنندگان مبنی برعدم عرضه ارزهای صادراتی به این سامانه و تهیه مواد اولیه با نرخ ارز آزاد و متضرر شدن آن ها با بازگشت ارز صادراتی به سامانه، بهتر است تا دولت امتیازاتی را برای صادرکنندگان اصلی در نظر بگیرد.
گفتنی است شركت زرمس يكي از بزرگ ترين توليد كنندگان ظروف مسي در ايران است. اين شركت با چهار نسل قدمت توانسته است با نوآوري در صنعت ظروف مسي، به كارگيري ورق نورد گرم مس با خلوص ٩٩/٩٩ درصد و به خدمت گرفتن تخصص استادكاران متبحر، حافظ اين ميراث ارزشمند باشد. استفاده از صنعتگران فعال در عرصه ساخت ظروف مسي براي پايداري توليد ملي و در عين حال حفظ كارگاه هاي كوچك، طراحي ظروفي كه مي توانند در عين زيبايي كهن، در زيست امروزي ما كارآمد باشتد. بسته بندي و عرضه شكيل كالا، تنها بخشي از خدمات و فعاليت هايي است كه شركت زرمس تا به امروز در جهت تحقق آن همت گمارده است.