محمد صادق کوشکی در گفت و گو با همدلی: بی توجهی به تجاوز خارجی توجیه نمی‌شود

همدلی| «در فضای منطقه‌ای باعث می‌شود این کشورهای کوچک که برای ما مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند، رفتار مناسب‌تری با ما خواهند کرد و متوجه خواهند شد که ما در مورد مسائل اساسی خود با کسی شوخی نداریم و برعکس بسیار جدی هستیم. قطعاً سبب می‌شود که گستاخی‌های عربستان و امارات کمتر شود چون آنها با پشتیبانی آمریکا گستاخی‌هایی ایجاد و برای ما مزاحمت‌هایی درست می‌کردند و هم خود آمریکایی‌ها نشان دادند هر زمان برخورد ما جدی بوده با احترام بیشتری با ما رفتار کردند و هم اینکه هر بار کوتاه آمدیم آنها گستاخانه عمل کردند.» محمد صادق کوشکی با طرح اظهارات بالا تاکید دارد که مشکلات معیشتی و هر موضوع دیگری،‌ نمی‌تواند بی توجهی به تعرض به مرزهای کشور با توجیه کند. گفت و گوی همدلی با این تحلیل‌گر منتسب به جریان اصولگرایی در زیر می‌آید:
تحلیل شما درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی چیست؟
آمریکایی‌ها در طول شاید دو دهه اخیر بارها و بارها مرز هوایی ما را با استفاده از پهپادها و پرنده‌های جاسوسی خودشان مورد تعرض قرار داده‌اند. متاسفانه در طول دو دهه گذشته ما امکان فنی حفاظت از مرز هوایی را نداشتیم. با این حال می‌دانستیم که آمریکایی‌ها بارها وارد مرز هوایی ما شده‌اند و حتی تا مرکز ایران پیشروی و جاسوسی می‌کردند؛ ولی ما به دلیل مسائل فنی امکان برخورد با پرنده‌های جاسوس را نداشتیم. اما به تدریج توان پدافندی ما رشد کرد و با سامانه‌هایی که بومی هم بودند و سامانه‌هایی که ایرانی هستند، موفق شدیم به تدریج ابزارهای مناسبی برای دفاع از مرزهای هوایی داشته باشیم و چند مورد در طول یک دهه گذشته توانستیم این پرنده‌های جاسوس را شناسایی و شکار کنیم که در آخرین مرحله این پرنده که به تعبیر آمریکا «عقاب جهانی» و سنگین‌ترین و گران‌ترین پهپاد آن‌هاست، حتی از «آر کیو» که سالم به دست بچه‌های سپاه افتاد، این «گلوبال هاوک» از آن پیشرفته‌تر و گران‌تر است و آمریکایی‌ها معتقدند که پیشرفته‌ترین پهپاد است و با توجه به اینکه غیرقانونی به مرز هوایی ما ورود کرد از سوی ما مورد هدف قرار گرفت. برای اولین بار نیست که پهپاد آمریکایی از سوی ایران مورد هدف قرار می‌گیرد اما این از این باب که بزرگ‌ترین و گران‌ترین است و در موقعیت زمانی فعلی بولد شده و الّا پیش از این چندین بار پهپادهای آمریکایی را در داخل خاک کشور مورد هدف قرار داده بودیم و خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود.
برخی معتقدند که به دلیل فضای کنونی بین ایران و آمریکا و گره‌ای که در برجام ایجاد شده است، بهتر بود که ایران واکنش این‌چنینی به این موضوع نمی‌داشت. پاسخ شما به این گروه چیست؟


به این افراد توصیه می‌کنم که مفاهیمی چون مرز، کشور و وطن را بازخوانی کنند. عده‌ای شاید نظرشان این باشد که اگر کسی وارد حریم خصوصی‌شان هم شد، بهتر است که چیزی گفته نشود. ولی بدوی‌ترین و عقب‌مانده‌ترین قبایل جهان هم مفهوم مرز و وطن را می‌شناسند. من بعید می‌دانم در ایران کسی مایل باشد که ارتش بیگانه‌ای وارد خاک وطن شود و اگر همچین کسی وجود داشته باشد، من اظهار تاسف می‌کنم برای او.
این افراد تمایلی به حضور ارتش بیگانه ندارند. در واقع شرایط دیپلماسی و اقتصادی کشور را مورد توجه قرار می‌دهند.
خب، با ورود پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران، در حقیقت ارتش آن کشور وارد مرزهای وطن شده است. اگر مایل نیستند که در واقع هواپیمای نظامی دشمن وارد مرز شده، خوب شده است. در هر زمان و شرایطی وظیفه نیروهای مسلح این است که با چشمان باز مانع ورود هواپیمای نظامی دشمن به مرزهای کشور شوند.
این امر یک بحث خیلی بدیهی است که نباید این اتفاق رخ دهد و آمریکایی‌ها باید بفهمند که مرز ایران را محترم بشمارند، این مساله را در مسائل دریایی به خوبی فهمیده‌اند. الان بعد از چندین بار برخورد با نیروهای آمریکایی شد در خلیج فارس، آن‌ها مرزهای ما را رعایت می‌کنند؛‌ چون می‌دانند که ما جدی هستیم. در مورد این اتفاقی که رخ داد، سبب می‌شود که آمریکایی‌ها محتاط رفتار کنند و به مرزهای ما احترام بگذارند و ما هم همین را می‌خواهیم. چنانچه اگر ما در این اتفاق چشم خود را می‌بستیم، چند روز بعد شاهد می‌شدیم که هواپیمای «اف 35» آمریکا با خلبان وارد حریم هوایی ایران شده است. ما این کار را که کردیم و این یک هشدار بود تا اینکه مجبور نباشیم هواپیمای «اف 35» آمریکا را با خلبان شکار کنیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، شاید نیاز داشتیم بعدها «اف 35» را بزنیم. این کار بازدارندگی است و هزینه‌هایش خیلی کمتر است.
تاثیر این کار در فضای نظام بین‌الملل برای ایران چیست؟
در فضای منطقه‌ای باعث می‌شود این کشورهای کوچک که برای ما مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند، رفتار مناسب‌تری با ما خواهند کرد و متوجه خواهند شد که ما در مورد مسائل اساسی خود باکسی شوخی نداریم و برعکس بسیار جدی هستیم. قطعاً سبب می‌شود که گستاخی‌های عربستان و امارات کمتر شود چون آن‌ها با پشتیبانی آمریکا گستاخی‌هایی ایجاد و برای ما مزاحمت‌هایی درست می‌کردند و هم خود آمریکایی‌ها نشان دادند هر زمان برخورد ما جدی بوده با احترام بیشتری با ما رفتار کردند و هم اینکه هر بار کوتاه آمدیم آن‌ها گستاخانه عمل کردند. بعد از جریان جزیره فارسی که برخورد شد با نظامیان آمریکایی در جنوب جزیره فارسی در دو سه سال اخیر موردی مبنی بر تجاوز به آب‌های سرزمینی خود نداشتیم و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. در سه سال گذاشته ما تنشی با شناورهای آمریکایی در خلیج‌فارس نداشتیم؛ چون آن‌ها به مرزهای ما و حریم ما احترام می‌گذارند و ما هم همین را می‌خواهیم. این اتفاق یعنی سرنگونی پهپاد آمریکایی را اتفاق خوبی می‌دانم زیرابه دلیل ماهیت بازدارندگی آن، باعث می‌شود که ما در آینده تنش‌های بزرگ‌تری نداشته باشیم.
ممنون، حرفی مانده است؟
همه می‌دانند که کشور شرایط سختی دارد و مردم متاسفانه روزبه‌روز معیشتشان را سخت‌تر می‌بینند. همچنین این را هم می‌دانیم که در نظام بین‌الملل موقعیت خطیری را در حال تجربه کردن هستیم. اما این‌ها دلیل نمی‌شود، نسبت به تعرض خارجی‌ها بی‌تفاوت باشیم و بازهم اگر چنین گستاخی‌ها ادامه پیدا کند، بازهم جوابی دندان‌شکن خواهیم داد.