برای اولین بار انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری انجام شد آمارهای جالب از پایتخت

روز گذشته با حضور جمعی از اساتید دانشگاه از فایل انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری رونمایی شد.
محمد‌رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این مراسم بیان اینکه خط به خط جنگیدیم تا این داده‌ها منتشر شود، گفت: امیدواریم روزی برسد که محافظه کاری در انتشار داده‌ها از بین برود. وی با اشاره به اینکه اگر پولی از بودجه عمومی بابت انجام پیمایش پرداخت می‌شود، باید داده‌های آن در اختیار همگان قرار گیرد، اظهارکرد: این انحصار داده‌ها درست نیست و اینکه برخی انحصاری پژوهش‌ها را انجام می‌دهند و اطلاعات و داده‌ها تنها در اختیار آنها است موجب مرجعیت و اختیارات خاص برایشان می‌شود. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه انحصار اینکه چه کسانی می‌توانند این پژوهش‌ها را انجام دهند نیز یک نوع انحصار است، گفت: این آسیب چند دهه پیمایش ملی است. جوادی یگانه افزود: حساسیت‌زدایی از علوم اجتماعی آن طور که برخی تصور می‌کنند خطرناک نیست. در سال‌های گذشته ملاحظه کرده‌ایم که چه نظرسنجی‌هایی درباره انتخابات برگزار می‌شود و ملاحظه شد که نظرسنجی‌ها تا چه میزان می‌توانند به واقعیت نزدیک باشند. وی با بیان اینکه تلاش ما همیشه انتشار داده‌های پیمایش‌ها بوده است، گفت: سعی کردیم گزارش‌ها را هرچند محدود اما به‌صورت غیرمحرمانه منتشر کنیم و روی پیمایش داده‌ها مهر محرمانه نزنیم. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه چندی پیش من فقط یک خط یک پیمایش مبنی بر اینکه ۳۰ درصد مردم تمایل به مهاجرت دارند را منتشر کردم اما حساسیت‌های زیادی ایجاد شد، اظهار کرد: شهرداری تهران طی سال‌های گذشته حامی علوم اجتماعی بوده است و پژوهش‌های زیادی انجام شده و حالا همه داده‌ها در اختیار مردم است. سعی کردیم در انتشار داده‌ها خوب عمل کنیم تا حساسیت‌زایی نشود.
آرش نصراصفهانی، رئیس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در این مراسم بر لزوم مکلف کردن دستگاه‌ها به انتشار داده‌های پیمایش‌ها تاکید کرد. وی گفت: از سال ۸۸ انجام نظر سنجی یکی از اقداماتی بود که به این دفتر مطالعات واگذار شد و نظرسنجی‌هایی را در مورد مسائل شهر تهران از مردم انجام می‌داد. وی با بیان اینکه پیمایش‌هایی درخصوص نگرش شهری و نگاه مردم به مسائل مختلف شهر با نمونه‌های ۵ هزار نفری انجام شده است افزود: یکی از مهم‌ترین پایش‌ها که در آن زمان انجام شده در مورد «سنجش عدالت در شهر» بوده است. نصراصفهانی با بیان اینکه در زمان ریاست جمهوری اسبق نظرسنجی ارزش‌ها و نگرش‌ها که در وزارت ارشاد انجام می‌شد متوقف شد و به همین دلیل بعد از مدتی این پیمایش‌ها در شهرداری تهران انجام می‌شد گفت: دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌ مسائل شهری نظر سنجی‌های مختلفی را طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند اما هیچ‌کدام از آنها منتشر نشد تا اینکه در سال ۹۴ پیمایش «رصد کیفیت زندگی» انجام شد که بزرگ‌ترین پیمایش شهری در ایران است چرا که ۴۵ هزار نمونه آماری در این نظرسنجی شرکت کردند و این در حالی است که پیمایش‌های کشوری، شامل ۱۵ الی ۱۶ هزار نفر بودند اما در این پیمایش که در محلات تهران رخ داد ۴۵ هزار نفر شرکت کردند. وی با بیان اینکه اگر پیمایشی با بودجه عمومی انجام می‌شود باید اطلاعات و داده‌های آن نیز در اختیار مردم قرار گیرد اظهار کرد: لازمه این مهم تدوین قوانین است که دستگاه‌ها را مکلف کند تا داده‌های‌شان را منتشر کنند که در حال حاضر انتشار داده‌ها بر اساس نظر شخصی مدیران است و از آنجا که مدیران خطر نمی‌کنند این داده‌ها نیز منتشر نمی‌شود، در حالی که با تحقیقاتی که با بودجه عمومی انجام می‌شود باید داده‌های آن نیز در اختیار مردم قرار گیرد و این اصلاح قانون ضروری است. نصراصفهانی با بیان اینکه شهرداری تهران در انتشار داده‌های پیمایش‌های شهری پیش قدم است گفت: امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز در انتشار داده‌های پیمایش‌های خود اقدام کنند.
در این اطلس کیفیت زندگی شهر تهران آمده است که مناطق ۶ و ۳ و ۱ مناطقی هستند که مردمان آن بیشترین علاقه‌مندی به منطقه خود را دارند. در ادامه بدترین مناطق از نظر تعداد متکدیان محلات مناطق ۱۷ و ۱۹ و ۱۲ هستند و این در حالی است که بهترین مناطق از نظر تعداد کم متکدیان مناطق ۵ و ۱ و ۲۱ بوده است. بر اساس این نظرسنجی که در سال ۹۴ انجام شده و در سال ۹۵ منتشر شده، شاخص امنیت اجتماعی در مناطق ۱، ۲۲ و ۵ بیشتر بوده و احساس امنیت زنان در مناطق یک، ۲۱ و ۳ نیز بیشتر بوده است. میزان مراجعه مردم به شورایاران در مناطق ۲۲، ۱۳ و ۲۰ بیشترین بوده است و کمترین میزان مراجعه بر مناطق ۶، ۳ و ۱۴ بوده است. همچنین اعتماد به ماموران شهرداری در مناطق ۲۰ و ۶ و ۲۲ بیشتر و در مناطق ۳ و ۱۰ و ۱۲ کمتر بوده است. رضایت مردم از حمل زباله در مناطق ۲۲ و ۱ و ۱۳ بیشتر و در مناطق ۱۲، ۱۸ و ۱۴ کمتر از مابقی محلات بوده است. همچنین در مناطق ۲۲ و ۱ و ۶ بیشترین رضایت از نظافت و در مناطق ۱۲ و ۱۰ و ۱۸ کمترین رضایت از نظافت شهر ثبت شده است.
سایر اخبار این روزنامه
در همایش گرامیداشت «روز جهانی پناهنده» مطرح شد تحریم علیه پناهندگان جلال خوش‌چهره پاسخ به سیاست تهدید چند و چون علت‌ها و راهکارهای کاهش کرسی‌های زبان فارسی در جهان بررسی شد چراغ کم‌سوی فارسی‌آموزی در دنیا برای اولین بار انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری انجام شد آمارهای جالب از پایتخت پرمصرف‌ترین مناطق کشور مشخص شدند «برق» در شوک گرمای تابستان 98 زمینه‌ها و شرایط ایجاد یک جبهه سوم بررسی شد «جریان سوم»؛ عبور از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته عبور ذخایر اورانیم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تایید کرد لاریجانی در مراسم روز صنعت و معدن:‌ ترامپ در صحنه بین‌المللی فرد بی‌آبرویی است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد افزایش ظرفیت تولید کنسانتره نقشه راه شرکت مس تا پایان تیرماه حداقل یک بار با کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کنید وزیر نفت: اینستکس بدون واریز پول نفت پاسخگو نیست