پاسخ کدخدایی در رابطه با عدم حضور در دادگاه خاتمی به عنوان شاهد: 10 سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با شروط شورای نگهبان در راستای برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: بیشترین مسئله‌ای که ما داریم در حوزه امنیت آراء است. شورای نگهبان در حوزه انتخابات باید پاسدار حق‌الناس باشد.
به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی شنبه‌شب با حضور در برنامه «نگاه یک»، در پاسخ به اولین سوال مجری در رابطه با تغییراتی که باید در شورا صورت بگیرد در حالی که هنوز جانشین آیت‌الله مومن منصوب نشده است و این که «برخی از تغییر و تحول اساسی در رویکرد شورای نگهبان صحبت می‌کنند، این رویکرد تا چه اندازه می‌تواند صحیح باشد؟»، اظهار کرد: این امر در جابجایی اعضای شورای نگهبان کاملاً طبیعی است. از گذشته هم این اتفاق وجود داشت. دوره اعضای شورای نگهبان شش ساله و قابل تمدید است. گاهی تمدید می‌شود و گاهی نمی‌شود زیرا مراحل مختلفی دارد.
کدخدایی در پاسخ به این سوال مجری که پیش از این گفته بود تخلفات در انتخابات طبیعی است، اظهار کرد: انسان جایزالخطاست و هر حرکتی که می‌کند ممکن است با خطا همراه باشد. انتخابات هم یک کنش عظیم سیاسی- اجتماعی است که انسان‌ها انجام می‌دهند. طبیعتاً از مسئولان اجرایی، نظارتی و خود مردم امکان تخلف هست. قانون‌گذار انواع تخلفات، نحوه برخورد با تخلفات و نحوه رسیدگی به تخلفات را پیش‌بینی کرده است. ما همیشه اعلام کردیم در این کنش عظیم ممکن است تخلفاتی اتفاق افتد که مهم این است که ما چگونه برخورد کنیم و نحوه برخورد ما باید بر اساس قانون چگونه باشد.
وی اظهار کرد: بیشترین مسئله‌ای که ما داریم، در حوزه امنیت آراء است. در بحث الکترونیک گاهی مراحلی که در مراحل دستی داریم، در اینجا قابلیت بازیابی ندارد. باید چنین امکانی وجود داشته باشد که بتوانیم رای را با کسی که رای داده منطبق کنیم. در دنیا هم به همین صورت است.


کدخدایی در پاسخ به این سوال مجری که پرسید «یکی از موضوعاتی که در خانه ملت در رابطه با شفافیت آرای نمایندگان مطرح شد، این بود که این امر در نوع نظارت شورای نگهبان تاثیرگذار است»، گفت: گاهی ادعایی که می‌شود، خیلی خنده‌دار است. آیا رویه شورای نگهبان در گذشته این بوده است؟ آیا قانون اجازه می‌دهد؟ اصل ۸۶ می‌گوید نمایندگان در قبال آرایی که در مجلس به حسب نمایندگی انجام می‌دهند، مصون هستند. نکته دوم طرح‌ها و لوایحی هست که نمایندگان از جناح‌های مختلف زیر آن را امضا می‌کنند و منتشر هم می‌شود. آیا شده به نماینده بگوییم چرا زیر فلان طرح را امضا کردی؟ آشکار است و مکتوب سند هم دارد. این چه حرفی است که اگر آرای ما مشخص شود شورای نگهبان به ما ایراد می‌گیرد و در بررسی صلاحیت‌ها دخالت می‌دهد. طرح مکتوب که نمایندگان می‌دهند زیرشان امضا دارد و معلوم است چه کسانی امضا کردند. آیا شده بگوییم چون شما فلان طرح را امضا کردید، پس صلاحیت شما تایید نمی‌شود؟
در بخش دیگری مجری پرسید در بحث انتخابات سال ۸۸ اخیراً فردی که ادعای تقلب داشت در دادگاه حاضر شد و از شما خواست به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شوید و شما نپذیرفتید. دلیل چیست، کدخدایی گفت: از این به بعد، از اینجا که بیرون رفتم ادعای عجیب و غریب می‌کنم و می‏گویم کره مریخ ۱۰ درجه شمالی منحرف شده و شاهدم آقای مهدی‌قلی است. در مورد ادعای عجیب و غریب نباید خیلی به آن توجه کرد. بسیاری از دوستان این فرد در سال ۸۸ اعلام کردند تخلفی صورت نگرفته است. در رسانه‌ها گفتند. بحث تقلب را خودشان اعلام کردند امکان‌پذیر نیست. نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان نزد رهبری گفتند در کشور ما اصلاً تقلب امکان‌پذیر نیست. حالا بعد از ۱۰ سال آمار گنگی را که هر کسی در هر جایی و موقعیتی اعلام کرده است، کنار هم می‌گذارید و گفتید ایها‏الناس تقلب شده و من کشف مهمی انجام دادم.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان وظیفه دارد در انتخابات که همه آمار و ارقام را بررسی می‌کند و می‌گوید آمار نهایی این است. معمولاً آمار نهایی شورای نگهبان با آمار وزارت کشور متفاوت است. شورای نگهبان حجت و اسناد و مدارک داشته است که نتیجه را اعلام کرده است.
وی افزود: بعد از ۱۰ سال آمار پراکنده از رسانه‌ها گرفتید که تقلب شده و ۸ میلیون رای جابجا شده است و حالا می‌گویی ثابت کن و می‌گویند شورای نگهبان بیاید و اعلام کند. شورای نگهبان که قبلاً اعلام کرده است. ضرورت ندارد من کدخدایی الان شهادت بدهم. شهادت را ما ۱۰ سال پیش دادیم و اسناد و مدارک روشن است. شما باید مدارک متقن و محکمه‌پسند داشته باشید. بنابراین این ادعای مضحک و کذبی است که ارزش پاسخگویی ندارد. به همین دلیل ما نه شکایت کردیم و نه تعقیب.
مجری گفت: نکته این است که ایشان می‌گوید در انتخابات ۸۸ قطعاً تقلب شده اما این تقلب پای صندوق‌های رای انجام نشده بلکه در ستاد انتخابات به مجموع آراء ۸ میلیون رای اضافه شده است.
کدخدایی بیان کرد: یعنی همه دستگاه‌های نظارتی چشم‌های خود را بستند و ۸ میلیون رای اضافه شده است؟ شما این را می‌پسندید؟ دوستان ایشان که از ایشان هم تندتر هستند، در سال‌های قبل و ادوار گذشته مسئولیت اجرای انتخابات را داشتند. من اگر آمار آن دوره را بررسی کنم، خیلی آرای مخدوش می‌توانم دربیاورم. آیا دلیل این است همه انتخابات گذشته مخدوش بوده و تقلب صورت گرفته است؟ این ادعا سند می‌خواهد.
کدخدایی در رابطه با سرنوشت 8 میلیون تعرفه، گفت: تناقض زمانی است که دو سند را کنار هم قرار بدهیم. وقتی اسناد مکتوب هنوز هست، چه تناقضی وجود دارد؟ باید با آرای ما متناقض باشد. شما سند معتبری بیاورید که شورای نگهبان دو عدد متفاوت گفته باشد. نتیجه انتخابات یک نتیجه واحد است و در این مدت تغییری نکرده است. طبیعتاً این نتایج با آماری که زید و عمر عنوان کرده، متفاوت است. وزارت کشور می‌گوید آقای زید گفته آرای تعرفه‌ها، آرای باطله و… این است. ما هم با سند این‌ها را بیان می‌کنیم. باید مدرک محکمه‌پسند اعلام کنند. در یک پرونده قضائی آمار متفاوتی اعلام شود اما در نهایت دادگاه اعلام می‌کند آمار صحیح این است و آن رای قاطع است.
سایر اخبار این روزنامه
افت قیمت خودرو در راه است؟ از رویای تا واقعیت کاهش قیمت علیرضا صدقی الزامات جراحی درون‌جناحی فرماندار شهرستان پردیس خبر داد نجات دانش‌آموزان مفقودی در سد لتیان در فرآیند استخدامی چه نکاتی باید از سوی کافرما و کارجو مورد توجه قرار گیرد؟ مصائب کارجویی سجاد مرادی: فدراسیون دوومیدانی تعطیل شده است! «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح بودجه گزارش می‌دهد تشریح راهکارهای برون‌رفت از فشار اقتصادی «ابتکار» از ابعاد جدید یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا در آمریکا گزارش می‌دهد تنش دیپلماتیک بی‌سابقه لندن و واشنگتن رئیس‌جمهوری در سفر به خراسان شمالی: سختی داریم اما دل‌مرده نیستیم فدریکا موگرینی اعلام کرد حمایت اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا یک عضو فراکسیون امید مجلس: چرا تا این حد در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کنید؟ پاسخ کدخدایی در رابطه با عدم حضور در دادگاه خاتمی به عنوان شاهد: 10 سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم