دستمزد کارگران را با قیمت‌های واقعی تعیین کنید

علی دهقان‌کیا - سال گذشته هزینه سبد معیشتی کارگران 3میلیون و 900 هزار تومان برآورد شد. این هزینه‌ها بر مبنای کالاهایی با پایین‌ترین کیفیت بود که تعیین شد. یعنی با محاسبه هزینه خرید برنج با کمترین کیفیت یا میوه با بدترین کیفیت بود که هزینه سبد معیشتی کارگران به میزان سه میلیون و 900 هزار تومان تعیین شد.
این در حالی است که اگر سال گذشته قیمت اجناس با کیفیت متوسط در نظر گرفته می‌شد، هزینه سبد معیشتی از چهار میلیون تومان نیز عبور می‌کرد. این موضوع در کمیسیون مجلس نیز تایید شد و صحبت‌هایی هم انجام شد اما به دلیل سه‌جانبه‌گرایی به نتیجه نرسید. کارفرماها می‌گفتند که توان پرداخت دستمزد کارگران را ندارند و در نهایت بر سر این موضوع توافق شد که هزینه سبد معیشت را 3میلیون و 900 هزار تومان در نظر بگیرند. در نهایت حداقل دستمزد یک میلیون و 112 هزار تومان تعیین شد. برای بالاترین دستمزد نیز 260هزار تومان به اضافه 13درصد در نظر گرفته شد.
باید گفت که وقتی 16هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته می‌شود در واقع کالاهای اساسی با این دلار 4200تومانی به دست دهک‌های ضعیف نمی‌رسد. بلکه اجناس با دلار 12هزار تومانی وارد سفره‌های مردم می‌شود. بنابراین درخواست ما از دولت این است که با احتساب قیمت‌ کالاها به صورت آزاد دستمزد کارگران را تعیین کند. یعنی بر اساس قیمت واقعی گندم یا بنزین و نه بر اساس قیمت یارانه‌ای کالاها و با فرض اینکه این کالاها با دلار 4200 تومانی خریداری می‌شود، باید دستمزد کارگران را تعیین کنند. در این صورت راه‌های رانت و فساد بسته می‌شود.