ناهنجاری‌های روابط آمریکا و انگلیس

بسم‌الله الرحمن الرحیم
کیم داروک، سفیر سابق انگلیس در واشنگتن که به‌خاطر عصبانیت و خشم دارودسته ترامپ ناچار به استعفا شد، طی گزارشی طبقه‌بندی شده، به مقامات ارشد دولت ترزا می ‌خاطرنشان کرده بود که ترامپ هیچ برنامه‌ای برای دوره پس از خروج از برجام نداشته و صرفاً به‌خاطر آنکه توافق برجام متعلق به اوباما محسوب می‌شود، با آن مخالفت کرده است. بعلاوه از ترامپ به‌عنوان یک «عنصر بی‌کفایت ناشی و ناکارآمد» سخن به میان آورده بود که ریاست جمهوری وی ممکن است با رسوائی تمام شود.
واکنش خشم‌آلود ترامپ در تاریخ روابط دیپلماتیک انگلیس و آمریکا به‌کلی بی‌سابقه بوده است. وی نه‌تنها «کیم داروک» را «آدمی خیلی ابله» نامید بلکه بدترین فحش‌ها را نثار ترزا می‌ کرد و وی را نادان و بی‌عرضه نامید. با صرفنظر از پیامدهای ناشی از لو رفتن دیدگاه سفیر انگلیس در واشنگتن، خوبست مجموعه نقطه‌نظرات وی با مواضع رسمی دولت انگلیس در قبال مسائل جاری را مقایسه کنیم تا بهتر دریابیم که علیرغم دیدگاه مقامات رسمی انگلیس چگونه عمل کرده و تلاش می‌کند با خوش‌رقصی، ترامپ را به حمایت از انگلیس برای عبور از بحران برگزیت، متقاعد کند.
در شرایطی که جامعه جهانی کمترین همراهی و همصدائی با آمریکای ترامپ در خروج از برجام و تنش‌آفرینی در منطقه از خود بروز نمی‌دهد، تنها کشوری که برای همراهی و همدستی با شرارت‌های ترامپ اعلام آمادگی کرد، انگلیس بود که وزیر دفاعش پیشاپیش مراتب آمادگی لندن را برای مشارکت در سیاست‌های جنگ‌افروزانه ترامپ اعلام داشت. بعلاوه اقدام عملی لندن در تنگه جبل‌الطارق علیه نفتکش حامل نفت ایران رسماً به‌عنوان یک دزدی دریائی معرفی شده و نیروی دریائی ارتش انگلیس را در قامت دزدان دریائی به نمایش گذاشته است.


دولت انگلیس انتظار داشت شاهد جدی‌ترین سپاس‌ها از سیاست‌ها و عملکرد خود از ناحیه ترامپ باشد ولی ترامپ با بدترین حملات غیرمعمول علیه سفیر و نخست‌وزیر انگلیس، پاداش آنهمه خوش‌خدمتی‌های انگلیس را داد. کاملاً منطقی است که لندن هم پیامدهای دنباله‌روی کورکورانه از سیاست‌های ابلهانه ترامپ را شاهد باشد و ترزا می قبل از خروج از خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت، سیلی محکمی را از ترامپ دریافت کند.
جای تعجب است در شرایطی که در دنیا هیچ کشوری برای همدستی با ترامپ و سیاست‌هایش پیشقدم نمی‌شود و مراتب اعتراض و مخالفت علیه شرارت‌های آمریکا حتی در مقیاس داخلی هم به وضوح قابل رصد کردن است، انگلیس در اوج انفعال و سردرگمی به‌خاطر دست و پا زدن در باتلاق برگزیت، برای خوش‌خدمتی به ترامپ سر از پا نمی‌شناسد و تصور می‌کند دنباله‌روی از سیاست‌های واشنگتن می‌تواند به‌ویژه در این مقطع زمانی برایش گره‌گشا باشد.
با مروری بر بازتاب منفی سیاست‌های ناکام ترامپ در مقیاس جهانی و حتی نزد رسانه‌ها و سیاستمداران و صاحبنظران آمریکائی، بهتر می‌توان دریافت که چرا لندن از خوش‌رقصی برای ترامپ کمترین بهره‌ای نبرده و حتی منزوی هم شده است؟
اینکه سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن، ترامپ را به لجبازی و برخورد شخصی علیه اوباما متهم کرده، مسئله کوچکی نیست. چرا که وی نزدیکترین مقام انگلیسی مستقر در واشنگتن است که ظاهراً متحد آمریکا نیز محسوب می‌شود. لو رفتن چنین دیدگاهی را باید رسوائی بزرگی دانست که نشان می‌دهد متحدین آمریکا حتی انگلیس، چه دیدگاهی نسبت به ترامپ دارند و عملکرد وی را چگونه ارزیابی می‌کنند.
نکته جالب‌تر آنکه این روزها جدی‌ترین حملات و موضع‌گیری‌ها توسط رسانه‌های معتبر آمریکائی علیه ترامپ صورت می‌گیرد. اگرچه اسکاتلندیارد از رسانه‌های انگلیسی خواسته که از افشای گزارش طبقه‌بندی شده سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن بپرهیزند و حتی آنها را تهدید به پیگرد قانونی کرده ولی رسانه‌های انگلیسی به نقل از «کیم داروک» سیاستمدار کهنه‌کار انگلیس می‌نویسند درون کاخ سفید نوعی دودستگی شرم‌آور «شبیه چاقوکشی» وجود دارد که معلوم نیست اقدام بعدی چه باشد و ترامپ برای خروج از بن‌بست کنونی چه می‌تواند انجام دهد؟
بدین ترتیب چنین به نظر می‌رسد که فشار حداکثری به «رسوائی و انفعال حداکثری» منجر شده و تقریباً بدون استثنا تمامی تلاش‌های ترامپ و دستیارانش با نتایج معکوسی مواجه گردیده است. به‌ویژه آنکه با شروع مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، رقبای ترامپ از این مسئله به‌عنوان بهترین حربه علیه وی بهره می‌گیرند و شدیدترین حملات اثرگذار علیه وی را سازماندهی کرده‌اند تا شرایطی را از نظر سیاسی – تبلیغاتی حاکم سازند که انتخاب مجدد ترامپ غیرممکن شود. افشای دیدگاه سفیر مستعفی انگلیس درباره ترامپ و سیاست‌هایش در چنین زمانی، ضربه حیثیتی مرگباری را متوجه اردوی انتخاباتی ترامپ کرد و باعث شد که نظرها، نه به حوادث روزمره بلکه به نتایج انتخابات معطوف شود و در واقع سیاست‌های ترامپ که در ورطه روزمرگی افتاده، پیشاپیش بی‌اثر و ناکارآمد‌تر از گذشته جلوه کند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه دلار به کانال 11 هزار تومانی عقب نشینی کرد دکتر ظریف: اگر ترامپ تحریم‌ها را بردارد درهای دیپلماسی کاملاً باز است سخنگوی سازمان انرژی اتمی: ایران فعلاً از غنی‌سازی 5/4 درصد عبور نمی‌کند خشم نتانیاهو از واکنش اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران روزنامه اسپانیایی از نقش آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی پرده برداشت سخنگوی صنعت برق خبر داد: افزایش سه هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های کشور یک روزنامه عربی: موازنه‌های منطقه به زیان ائتلاف سعودی درحال تغییر است زنان رنگین پوست کنگره آمریکا: زمان استیضاح ترامپ فرا رسیده است ناهنجاری‌های روابط آمریکا و انگلیس در جلسه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور بویژه کلانشهرها ارائه و بررسی شد ایجاد 1000 طرح اشتغال‌زایی در خراسان شمالی توسط بنیاد برکت خودکفایی نیروی هوایی در بازآماد تستر موتور هواپیمای سی -130 امنیت خاورمیانه بازیچه نگرانی‌های انتخاباتی ترامپ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه