تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
اولین هفته مردادماه با ادامه گرمای شدید شروع شد که اکثر نقاط کشور را دربرگرفته ولی جای تقدیر از مسئولین وزارت نیرو باقی است که در این هوای بسیار گرم، وضعیت برق کشور را تقریباً مناسب نگهداشته‌اند. علاوه بر این، در همین روزها اخبار افتتاح نیروگاه‌های جدید و تکمیل نیروگاه‌های موجود نیز مایه دلخوشی و امیدواری است.
سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و مذاکره با رئیس‌جمهور روحانی، علامت‌های مثبتی که از عربستان دریافت می‌شود و خروج امارات از یمن و نرمش‌هایی که مسئولان امارات نشان می‌دهند، پیام‌های روشنی دارند که نشان‌دهنده شرایط امیدوارکننده‌ای برای منطقه است. این شرایط، نوید استقرار آرامش در منطقه را می‌دهد.
سخنان رهبر انقلاب در دیدار یک هیات فلسطینی از حماس، نقطه امیدوارکننده دیگری است که افق روشن آینده فلسطین را با پیروزی نهائی مقاومت ترسیم می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار گفتند: «موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد». پیروزی‌های جبهه مقاومت در مصاف با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر،‌ نوید چنین موفقیت جامع و کاملی را می‌دهد و خدا نیز به این جبهه کمک خواهد کرد.


تلاش دولتمردان آمریکائی و انگلیسی برای وادار ساختن ایران به عقب‌نشینی از حقوق طبیعی خود در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس که از دو طریق جنگ روانی و تهدیدهای نظامی صورت گرفت، در هفته جاری به ناکامی بیشتر آنها انجامید. اقتداری که نیروهای مسلح ایران در اسقاط پهپاد آمریکائی و تصرف کشتی انگلیسی در خلیج فارس نشان داد، ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران در حراست از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود مصمم است. این اقتدار موجب شد آمریکا و انگلیس به این واقعیت پی ببرند که باید در محاسباتشان درباره جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر کنند.
صحنه بین‌المللی نیز این هفته شاهد چند رویداد تازه بود. این هفته خبر درگذشت «آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در رسانه‌های خبری بازتاب گسترده‌ای داشت. یوکیا آمانو که از بیماری ناشناخته‌ای رنج می‌برد در سن 72 سالگی درگذشت. این دیپلمات از سال 1388 جانشین محمد البرادعی شد. با اینحال به تاکید ناظران، پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران فراز مهم دوره کاری وی محسوب می‌شود. آمانو از زمان اجرای «برجام»، با صدور 14 گزارش پایبندی ایران را به این توافق اعلام کرد که قطعاً این گزارش‌ها، مورد پسند دولت آمریکا به سرکردگی ترامپ که از همان ابتدای به قدرت رسیدن، گفته بود برجام را پاره خواهد کرد، نبوده است.
مقامات جمهوری اسلامی ایران درگذشت آمانو را تسلیت گفتند.
نامه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به بشار اسد، یکی دیگر از موضوعات خبری این هفته بود که موردتوجه رسانه‌ها و محافل سیاسی قرار گرفت. پاپ در این نامه از بازگشت ثبات به سوریه و پایان رنج مردم سخن گفت و از آن استقبال کرد. گرچه نگارش این نامه گامی مثبت از جانب واتیکان تلقی می‌شود ولی این سوال مطرح است که چرا چنین نامه‌ای پس از گذشت شش سال از آغاز بحران سوریه نوشته می‌شود، بحرانی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه با هدف سرنگون کردن حکومت سوریه به راه انداختند و در این مسیر از هیچ توطئه‌ و جنایتی فروگذار نکرده‌اند. بسیاری بر این نظرند اکنون که دولت سوریه بحران را پشت‌سر گذاشته و توطئه‌ها را خنثی کرده است، نوشتن چنین نامه‌ای و ابراز حمایت از بازگشت ثبات، نمی‌تواند اقدام ارزشمندی تلقی شود.
فلسطین اشغالی نیز این هفته شاهد یک رویداد خبری بود که در رسانه‌های منطقه انعکاس پیدا کرد. دیدار یک فعال رسانه‌ای وابسته به رژیم سعودی از مسجدالاقصی با اعتراض و خشم فلسطینی‌ها مواجه شد و فلسطینی‌ها با ضرب و شتم و انداختن آب دهان بر وی، او را از صحن مسجد بیرون راندند. این فعال رسانه‌ای، در قالب یک هیئت از رسانه‌های چند کشور دیگر از جمله مصر و امارات، ازسوی رژیم صهیونیستی دعوت شده بود. صهیونیست‌ها با توسل به چنین تحرکاتی قصد دارند وانمود کنند که دوره خصومت ملت‌های منطقه با این رژیم سپری شده است که با اقدام به موقع فلسطینی‌ها، این توطئه خنثی شد و تحقیر دیگری برای عوامل سازش‌طلب در برخی کشورهای منطقه رقم خورد.
نخست‌وزیری بوریس جانسون در انگلیس، یکی دیگر از موضوعات خبری هفته بود. جانسون درحالی سکان هدایت را در انگلیس به دست گرفت که این کشور در شرایط بغرنجی قرار دارد و از هم‌اکنون، ناظران اعلام کرده‌اند که عاقبت خوشی در انتظار جانسون نیست. وی نیز مانند چند دولتمرد دیگر لندن، قربانی بعدی «بریگزیت»، مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد شد.
جانسون در ارتباط با ایران و مسئله نفتکش‌ها نیز با انتخاب‌های دشواری مواجه است. به همین دلیل است که وی در سخنانش یکی به نعل و یکی به میخ می‌زند. درحالی که وی با هرگونه رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی مخالفت کرده ولی در موارد متعددی اظهارنظرهای خصمانه علیه ایران داشته است. جانسون چندین‌بار از سرسپردگی و دنباله‌روی‌ از ترامپ سخن به میان آورده است.
موضوع خبری دیگر هفته، افشای توطئه جدید رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان سوری منطقه جولان بود. در چارچوب این طرح، رژیم صهیونیستی قصد دارد 30 هزار واحد مسکونی در جولان احداث کرده و 250 هزار یهودی را طی 20 سال آینده به این منطقه منتقل کند. از سال 1346، زمان اشغال جولان، رژیم صهیونیستی، مسئله یهودی‌سازی این منطقه را دنبال کرده است ولی از زمانی که ترامپ، حاکمیت تل‌آویو بر جولان را به رسمیت شناخت، صهیونیست‌ها این سیاست را تشدید کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن در استان‌ها هم کاهشی شد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: اجازه بی نظمی در خلیج فارس و تنگه هرمز را نمی دهیم وزیر امور خارجه روسیه: ایران باید بخشی از راه حل مشکل منطقه باشد وزیر دفاع و فرمانده کل سپاه ساقط شدن هرگونه پهپادی را رد کردند لبنان برای سیف الاسلام قذافی درباره پرونده امام موسی صدر حکم جلب صادر کرد هشدار اتحادیه اروپا به جانسون: توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست تعمیر و تعویض موتور ایرباس هما توسط مهندسان ایرانی معاون علمی رئیس جمهور: شاخص نوآوری کشور 60 رتبه ارتقاء پیدا کرده است فارن پالیسی: ترامپ برای مذاکره با ایران گام‌های عملی بردارد تحلیل سیاسی هفته توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده جاسوسان آمریکا در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ استمهال سه ساله تسهیلات کشاورزان خسارت دیده، شش ماه دیگر تمدید شد انتقاد رئیس شورای شهر تهران از زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای اقماری تهران استودیو پلیس تهران افتتاح شد