سلامت ایران، خورشید مدیریت کلان

کورش الماسی*- به منظور کارآمدی که پیش‏شرط حل‏و‏فصل انواع چالش‏های نگران‏کننده و بعضاً خطر‏ناک در عرصه‏های معیشتی، روابط خارجه، اقتصاد، اشتغال، اخلاق اجتماعی، تضعیف شدید نهاد خانواده، آموزش و پرورش سردرگم و...، مدیریت کلان سیاسی شدیداً نیازمند تولید مبانی نظری کاربردی و عینی است.
پر‏بیراه نیست اگر گفته شود اصلی‏ترین ریشه‏های انواع چالش‏های نگران‏کننده که آینده منافع و امنیت ملی را مبهم و مخاطره‏آمیز می‏کند، عدم صداقت برخی کارگزاران مدیریت سیاسی و فقدان مبانی نظری عینی و کاربردی مدیریتی مبتنی بر نگاه انسانی و نه نگاه تاریخی فرا‏زمانی و فرا‏مکانی به انسان و ‏متناسب با اوضاع و احوال عینی جهان معاصر است. ظاهراً برخی کارگزاران مدیریت سیاسی(عامداً یا سهواً) زنده ‏و پویا بودن انسان‏ها و جوامع را درک نمی‏کنند. اینکه تلاش شود اندیشه‏ها، راهکارها، طرح‏ها و راهبردهای مدیریتی قرون پیشین را برای مدیریت انسان‏ها و جوامع امروزی بکار بگیریم، خلاف تمام اصول منطقی، اخلاقی، انسانی، ادراکی، مدیریتی و... است. به عبارتی، مدیریت سیاسی تاریخ‏محور جوامع امروزی، یگانه ریشه انواع چالش‏ها و معضلات بی‏شمار کشورهای «عقب‏مانده و ناآرام» است.
اجازه دهید تنها ‏چند‏دقیقه در عالم ذهن از سفسطه‏بازی و لفاظی دوری و صرفاً به انعکاس امور و پدیده‏های عینی و همگانی اجتماعی بپردازیم. ایران(در عرصه‏های معیشت شهروندان، روابط خارجه، اقتصادی، نظام آموزشی، اخلاق اجتماعی و...) حال خوبی ندارد، چرا؟
مدیریت جوامع در دوره‏های تاریخی گوناگون، پویا و روندی تکاملی را طی کرده است. در جهان معاصر بر‏خلاف قرون پیشین، مدیریت کلان کارآمد و پایدار، الزاماً باید تبلور نیازها، خواسته‏ها، اهداف و تمایلات شهروندان باشد. مدیریت تبلور نیازها، اهداف و تمایلات شهروندان، به چه معنی است؟ به ساده‏ترین بیان، بدین معنی که شهروندان برای بقا الزاماً باید غذا، لباس، مسکن امنیت و... (از جمله آموزش که ضروریات زیست اجتماعی است‏) را داشته باشند. تنها و تنها وظیفه مدیریت کلان(حاکمیت) ملی مدیریت و بستر‏سازی فرآیندهایی‏ به منظور تهیه و تامین نیازها، خواسته‏ها و اهداف شهروندان است.


به گواه تمام تاریخ جوامع بشری؛ راهکارها، طرح‏‏ها و راهبردهایی که مدیریت کلان جامعه برای تحقق وظایف خود که همانا تحقق اهداف و نیازهای جمعی(ملی) است، نیاز دارد، در زمان و مکان عینی، موجود و در دسترس هستند. از ناممکن‏های عالم مدیریت سیاسی است اگر مدیریت کلان یک کشور، به منظور حل‏و‏فصل انواع چالش‏های اجتماعی و ملی به قرون پیشین مراجعه و تلاش کند، مثلاً، راهکار، اندیشه و راهبردهایی که هزارسال پیش استفاده می‏شد را برای مدیریت و حل‏و‏فصل چالش‏های امروز جامعه و شهروندان بکار بگیرد.
کارگزاران‏‏ یا عناصر مدیریت کلان(حاکمیت) وقتی تلاش کنند تا چالش‏های معیشتی، روابط خارجه، اقتصادی، بهداشت و درمان، آموزشی، روحی و روانی و... امروز جامعه را با راهکارها و اندیشه‏های قرون پیشین حل‏و‏فصل کنند، تنها و تنها دو معنی می‏تواند داشته باشد: 1-این دسته از کارگزاران و عناصر مدیریت کلان فاقد صداقت، اخلاق و درک کاربردی پیرامون ضرورت و اهمیت منافع جمعی(ملی) هستند. 2- یا به طور ترسناکی ذهنی غیر‏کاربردی و متوهم دارند.
سلامت ایران منوط به صداقت، اخلاق‏ فهمی و اخلاق ‏باوری، درک کاربردی چیستی-ضرورت و چرایی منافع ملی به عنوان تنها بنیاد کارآمد، پایدار و کم‏هزینه مدیریت کلان سیاسی است. سلامت ایران مهم‏تر از بازی در زمین دشمنان به منظور تحقق اهداف فردی و جناحی(هوا و هوس دنیوی) است.
والاترین هدف همه کارگزاران، سیاست‏ورزان و صاحب‏منصبان وطن‏دوست باید سلامت ایران باشد. بنابراین، به باور نگارنده، تنها دو گفتمان باید در عرصه سیاسی و مدیریت کلان وجود داشته باشد؛ گفتمان سلامت ایران و گفتمان سودگرایی سیاسی که لاجرم منجر به بازی در زمین دشمن می‏شود. پر‏بیراه نیست اگر برجسته‏ترین هویت سیاست‏ورزان و صاحب‏منصبان را عملکرد و گرایش به گفتمان سلامت ایران و عملکرد و گرایش به گفتمان سودگرایی سیاسی تلقی کنیم.
علایم سلامت ایران: معیشت مطلوب، بهداشت و درمان، آموزش، شادی، اشتغال، اخلاق ‏فهمی، عملکرد قانونی همه صاحب‏منصبان، روابط خارجه سودمند و بدون تنش و... است. آیا ایران در سلامت بسر می‏برد؟
* پژوهشگر فلسفه سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از حملات و تخریب‌های صداوسیما علیه دولت گزارش می‌دهد «گاندو» در قفس ظریف ژوبین صفاری رسانه‌ها و گره کور تحمل‌ناپذیری «ابتکار» طرح جدید مالیاتی را بررسی می‌کند راهی برای عبور دولت از تنگنای اقتصادی! تا زمانی‌که مشکلات بازار اصلاح نشود، طرح‌های پیشنهادی موثر نیست نخریدن خانه، تدبیر دولت برای کاهش تقاضا در بازار همه حواشی انتخابات شورایاری‌ها بررسی شد دو روی سکه یک انتخابات محلی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای متذکر شد مواخذه 4 وزیر «‌ابتکار» نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین را بررسی می‌کند برجام در میان تحولات سریع رئیس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه عمان: ایران علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها با عمان است برنی سندرز: عربستان یک دیکتاتوری شریر و کریه است دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین: برخی برایشان مهم نیست با نردبان «مصباح» وارد مجلس شوند یا «عارف» سلامت ایران، خورشید مدیریت کلان خط و نشان مجدد اون برای ینگه دنیا