حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با همدلی: تفاوت بسیار میان مدیریت تنش و مذاکره

همدلی| حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس و رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با «همدلی» نسبت به شکایت شورای عالی امنیت ملی از خود، واکنش نشان داد. گرچه موضوع مذاکره به یکی از مسائل امنیتی تبدیل نشده است، اما رفتار سیاسی آمریکا در جریان مذاکرات برجام به گونه‌ای بوده که جایی برای دفاع یا مذاکره‌ دوباره به جا نگذاشته است. از این رو شورای عالی امنیت ملی نیز از نمایندگانی که خواهان مذاکره با آمریکا شده‌اند به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده است. این در حالی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید بیشتر به دنبال مدیریت تنش بوده‌ام تا مذاکره با آمریکا. مشروح این گفت‌وگو در ادامه ازنظرتان می‌گذرد.
حشمت الله فلاحت پیشه در توضیحات اولیه در باره شکایت شورای عالی به همدلی گفت: آنچه می‌توانم بگویم این است که شورای عالی امنیت ملی مدعی شده که در زمانی که بنده ریاست کمیسیون امنیت ملی را بر عهده داشته‌ام پیشنهاد میز مشترک بین ایران و آمریکا در قطر و عراق را داده‌ام که گویا آمریکا از این موضوع تبلیغ و سوءتعبیر کرده مبنی بر این‌که فشارها به جمهوری اسلامی موثر واقع شده و ایران پیشنهاد مذاکره را پذیرفته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اما این در حالی است که طبق مستندات بنده در مورد مذاکره صحبتی نکرده بودم. بدون شک و با اطمینان باید بگویم که موضوع بحث من مذاکره نبوده و منظور من کاهش تنش بوده است. با اینکه بنده در جلسه هیئت نظارت نیز بر کاهش تنش تاکید داشته‌ام شورای عالی امنیت ملی بر این باور است که بعد از آن توضیحات هم مجددا فلاحت‌پیشه(بنده) با خانه ملت مصاحبه‌ای داشته و دوباره صحبت‌هایش را تکرار کرده است، از این حیث شکایتی مطرح شد.
رئیس سابق کمسیون سیاست خارجی و امنیت ملی ضمن رد ادعای شورای عالی مبنی بر مذاکره با آمریکا، گفت: بنده همیشه گفته‌ام که باید بتوانیم این تنش‌ها را مدیریت کنیم. ایران ضمن حفظ کامل آمادگی‌های خود در ارتباط با تحولات اخیر به مدیریت تنش در منطقه معتقد است. من قبلا هم گفته بودم که بالاترین مقامات ایران و آمریکا جنگ را رد کرده‌اند، اما بازیگران ثالثی برای ویران کردن بخش بزرگی از دنیا عجله دارند. باید یک میز قرمز در عراق یا قطر از مسئولان دو طرف تشکیل شود. کار ویژه این میز مدیریت تنش است. آنچه از حرف‌های من قابل توجه نیست، این نکته است. بین مدیریت تنش و مذاکره تفاوت بسیاری وجود دارد.


او در ادامه با اشاره به این نکته که طرف‌های ثالث در پی جنگ‌افروزی بین ایران و آمریکا هستند، گفت: شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که من در مصاحبه خود گفته‌ام که با آمریکا مذاکره کنیم، در صورتی که من در زمانی که کشتی‌های جنگی را مورد هدف قرار می‌دادند بر اساس یک استدلال طی مصاحبه‌ای گفتم، طرف‌های ثالث تلاش می‌کنند تا میان ایران و آمریکا جنگ به راه بیندازند و گروه‌هایی مانند داعش و القاعده امکان دارد به کشتی‌ها حمله کرده و زمینه چالش را ایجاد کنند، لذا به هیچ وجه بحث مذاکره با آمریکا را مطرح نکرده‌ام.
وی افزود: من بارها طی مصاحبه‌های خود گفته‌ام که ایران و آمریکا راهبردی برای مذاکره ندارند. اما اکنون فضای بسیار خوبی است که در جلسه هیئت نظارت این موضوع را توضیح دهم.
فلاحت‌پیشه در بخشی دیگر از سخنان خود به سابقه تذکر یا هشدار از سوی شورای عالی امنیت ملی گفت: جالب است بدانید که طی گفت‌وگویی که خبرنگاران با بنده داشتند یکی از آنها گفت، گفته شده شورای عالی امنیت ملی چندین بار به شما در زمان ریاست بر کمیسیون امنیت ملی تذکر داده است، در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد و هیچ تذکری به من داده نشده است. هیچ شخصی از شورای عالی امنیت ملی با من تماسی نگرفته و توضیحی نخواسته است، حتی زمانی که رئیس کمیسیون بودم.
او در ادامه از نبود رابطه ساختاری بین کمیسیون امنیت ملی و شورای عالی امنیت ملی گفت: بارها بنده در زمان ریاست بر کمیسیون امنیت ملی از شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای حضور در کمیسیون دعوت کردم، اما هیچ‌گونه رابطه ساختاری بین این شورا و کمیسیون امنیت نبوده چه برسد به آنکه به من تذکری داده شود، لذا شکایت این شورا از من قابل تامل است و حتما در جلسه هیئت نظارت توضیحات خود را ارائه خواهم کرد.
حشمت الله فلاحت پیشه در پایان به برخی سیاست‌های ترامپ در مقابل ایران اشاره کرد. از نظر فلاحت‌پیشه ترامپ نباید تئوری‌های جنجال پمپئو را دنبال کند. او در ادامه گفت: در پایان باز به این نکته اشاره می‌کنم که ترامپ سیاست‌های دوگانه‌ای در قبال ایران در پیش گرفته است، سیاستی دوگانه مبنی بر تهدیدات مکرر جنگی و درخواست‌های مذاکره. اما باید گفت تا زمانی‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعلیق نشود، ترامپ تنها می‌تواند در تهران با نظامیان مذاکره کند.
وی افزود: ترامپ تئوری‌های تهدیدی-تحریمی پمپئو را دنبال می‌کند. ترامپ راهبرد جنگ روانی پمپئو را در پیش گرفته است. این راهبرد از دو بعد به رخ کشیدن قدرت نظامی آمریکا از یک سو و از سوی دیگر تحریم اقتصادی ایران بود. تاریخ مصرف راهبرد تهدیدی -نظامی آمریکا گذشته است، شکار پهپاد آمریکایی که بالاترین سلاح نظامی آنها بود، توسط جمهوری اسلامی، نشان داد آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند به پیروزی در چنین جنگی امیدوار باشند. همه می‌دانند توان نظامی ایران در موشک‌های زمین به زمین بسیار قوی‌تر از موشک‌های زمین به هوا است و این مساله در اتاق جنگ آمریکا نیز به ترامپ توضیح داده شده که این توان را به چالش نطلبد.