ضرورت حضور در انتخابات

یادداشتی از کورش الماسی*- این نظر که همه باید در انتخابات حضور داشته باشیم نه‏تنها کاملاً درست، بلکه بسیار ضروری است. برآمدن مدیریت سیاسی کشور از طریق صندوق‌های رای کارآمد و شناخته‏شده‌ترین روش انتقال و گردش قدرت و به‏روزرسانی اندیشه‌ها، راهکارها و راهبردهای سیاسی در جهان معاصر است. اما بسیار ضروری است تا شخصیت‏هایی که دلسوزانه شهروندان را به حضور در انتخابات دعوت می‏کنند، اهداف و دستاوردهای احتمالی حضور پرشور در انتخابات را تبیین کنند. به عنوان مثال، حضور پر‏شور در انتخابات، چگونه و توسط کدام جریان یا سیاست‏ورزان قرار است منجر به بهبود چالش‌های معیشتی، آموزشی، اشتغال، بهداشت و درمان، روابط خارجه، فقر، ژن‌های خوب و... شود؟ ظاهراً، برخی از دلسوزان و مولدان ژن‌های خوب فراموش کرده‌اند که شهروندان برای بهبود واقعی و ملموس شرایط و نه حضور صوری رای می‌دهند. دعوت کنندگان و مولدان ژن‌های خوب باید دستاوردهای ملموس، عینی و قابل ارزیابی حضور پر‏شور در انتخابات را توضیح دهند.
بنا به تعریف، هدف انتخابات گوناگون تحول و به‏روز‏رسانی اندیشه‌ها، راهکارها، راهبردهای سیاسی و گردش عناصر و کارگزاران مدیریتی در سطوح گوناگون است. آیا دلسوزانی که شهروندان را دعوت به حضور در انتخابات می‌کنند، می‌توانند به شهروندان اطمینان دهند که حضور پرشور در انتخابات منجر به تحول و به‏روزرسانی اندیشه‌ها، راهکارها، راهبردها و گردش کارگزاران مدیریت سیاسی در سطوح گوناگون خواهد شد؟
اعتبار شخصیت‌های سیاسی نه ذاتی یا براساس اندیشه‌ها، اهداف و تمایلات مطلوب، بلکه برآیند عملکرد و دستاوردهای ملموس و قابل ارزیابی است. دعوت‏کنندگان که خود حدود دو دهه در شرایط کیش‏و‏مات به سر می‌برند و عملاً فرصت ایفای هیچ‏گونه نقشی در حل‏و‏فصل انواع دشواری‌های شهروندان نداشته‌اند، بر چه اساس و کدام پشتوانه اقتدار اجرایی اقدام به دعوت می‌کنند؟
باید گفته شود برخی دلسوز‏ان که دوباره تکرار کردند و دوباره دعوت می‌کنند، مانع توسعه سیاسی هستند. در عالم سیاست، شهروندان نیازمند سیاست‏ورزان کارآمد و شجاع و نه محافظه‏کار هستند. چراکه این گروه مانع روند طبیعی تحولات سیاسی هستند. روند طبیعی توسعه، بدین معنی که در عرصه سیاسی (طبق قاعده عرضه و تقاضای سیاسی)، افراد و جناح‌هایی که توانایی حل‏و‏فصل کم‏هزینه چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را نداشته باشند، به ضرورت از عرصه مدیریت سیاسی کنار خواهند رفت. اما متاسفانه برخی دلسوز با دعوت دوباره به حضور در انتخابات بدون هدف، برنامه و سازماندهی مشخص، موجب تداوم افراد و گروه‏های ناکارآمد در عرصه مدیریت سیاسی می‌شوند.


انواع چالش‌های ناشی از ناکارآمدی مدیریت کلان که موجب زیست بسیار نامطلوب و بدون چشم‌انداز شهروندان شده، باید به شکلی کم‏هزینه و عاجل حل‏و‏فصل شوند. ادامه چالش‌های گوناگون به‏ویژه در عرصه معیشت شهروندان می‌تواند آسیب‌های جدی به بنیادهای مدنیت وارد کند. یکی از جدی و شاید بی‌سابقه‌ترین آسیب‌های تدوام زیست دشوار شهروندان که برآیند مستقیم ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی است، تضعیف بی‌سابقه اخلاق اجتماعی است که به نوبه خود منشاء انواع ناهنجاری‌های اجتماعی است. شاید در صورتی که نتوانیم به رای‏دهندگان اطمینان دهیم که رای دادن چالش‌های معیشتی، روابط خارجه و ... را برطرف می‌کند، خردمندانه‏ترین رفتار اتخاذ تاکتیک انفعال باشد. دلسوزانی که دعوت به حضور می‌کنند باید پاسخگوی عدم، نوع یا میزان دستاوردهای مشارکت در انتخابات را نیز بر عهده بگیرند. به باور نگارنده، هر شهروند وطن‏دوست که دغدغه آینده کشور را دارد باید به کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای دهد. در چنین حالتی عقلانی و منطقی خواهد بود که انتظار داشته باشیم که شورای نگهبان مسئول کارآمدی یا عدم کارآمدی نهادهای انتخابی باشد. سودمندترین کمکی که وطن‏دوست کیش‏و‏مات‏شده می‌تواند به توسعه سیاسی که اساس حل‏و‏فصل انواع چالش‌های اجتماعی و ملی است، کنند، پرداختن به توصیه‌های اخلاقی است و اجازه دهند شهروندان مسیر طبیعی توسعه را طی کنند.
پرسش چه باید کرد؟ دغدغه اذهان همه وطن‏دوستان است. شاید شفاف و پاسخگو کردن مدیریت کلان کم‌هزینه و کارآمدترین روش چاره‏اندیشی عاجل به منظور حل‏و‏فصل انواع چالش‌های اجتماعی و ملی باشد. پر‏بیراه نیست اگر گفته شود که مدیریت کلان دچار نوعی بی‌نظمی پر‏هزینه شده است. بی‏نظمی بدین معنی که دهه‌ها است که کشور دچار چالش‌هایی در حوزه‏های آب، اشتغال، آموزش و پرورش (اینکه موسسات آموزشی غیر‏انتفاعی عملاً جایگزین نظام آموزشی رسمی شده‏اند)، کشاورزی، تجارت، تضعیف نهاد خانواده و آمار بالای طلاق، روابط خارجه پرهزینه، عملکرد فراقانونی برخی صاحب‏منصبان و... است. به گواه شواهد، این چالش نه‏تنها حل‏و‏فصل نشده بلکه پیوسته وخیم‌تر نیز می‌شوند. با وجود چنین روند ناکارآمدی، برخی صاحب‏منصبان پیوسته چالش‌ها را توجیه می‌کنند یا دلیل چالش‌ها را به رقیب سیاسی نسبت می‌دهند. به عبارتی، چالش‌ها در بگو‏مگوهای جناحی به فراموشی سپرده می‌شوند و در آخر علی می‌ماند و حوضش(شهروندان می‌مانند با انبوهی از دشواری‌ها).
برای برون‏رفت از ناکارآمدی برخی کاندیداها و نهادهای انتخابی حضور تمام قد اصلاح‌طلبان (و همه کسانی که صادقانه سربلندی، عزت، امنیت و آرامش ایران را خواستارند) در انتخابات بدون معرفی کاندیدا و رای دادن به کاندیداهای تایید‏شده توسط شورای نگهبان می‌تواند کارآمدترین راهکار باشد.
توسعه برآیند نظم، ثبات، پاسخگویی و شفافیت مدیریت کلان سیاسی است. شاید اصلی‌ترین چالش مدیریت کلان عدم اهداف شفاف ملی باشد. بنابراین به منظور شفافیت در اهداف مدیریت کلان لازم و ضروری است تا میان نهادهای قدرت و اجرا هماهنگی و انسجام بیشتری ایجاد شود. به همین منظور، بی‌شک در راستای منافع ملی است که اصلاح‌طلبان با حضور تمام‏قد در انتخابات بدون معرفی کاندیدا به کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای دهند.
* پژوهشگر فلسفه سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از همزمانی توافق نهایی آمریکا با طالبان و شروع رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان گزارش می‌دهد جلال خوش‌چهره خط قرمز در تنگه هرمز وقتی مردم برای دور زدن قانون به سراغ قراردادهای صوری می‌روند زندگی «صوری» «ابتکار» از تلاش‌ها برای داشتن وزیر زن در آموزش و پرورش گزارش می‌دهد؟ رنگ زنانه در کابینه؟ چگونه می‌توان ابرچالش یارانه‌های پهان را حل کرد؟ دولت در گرداب تاریخی یارانه‌ها بیژن بیرنگ درباره مجریان تلویزیون می‌گوید صحنه اجرا را با مسابقه بوکس اشتباه می‌گیرند! عملکرد گلزنی بازیکنان ایرانی را در لیگ‌های برتر هر کشور بررسی شد آزمون در صدر ۱۰ گلزن برتر ایرانی در سطح اول فوتبال اروپا سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد نجفی در یک قدمی اعدام جعفرزاده ایمن‌آبادی: یک لیست پوپولیستی در انتخابات پیش رو رای می‌آورد موسویان در مجله دانشمندان اتمی آمریکا تشریح کرد سه اقدام برای حل بحران هسته‌ای ایران حجت‌الاسلام مجید انصاری: ایرادات جدی به قانون انتخابات و شیوه نظارت وارد است رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر: نجات جامعه و جوانان از معضل اعتیاد وظیفه‌ای ملی است ضرورت حضور در انتخابات