اقدامات اروپا تا الان هیچ تناسبی با تعهدات آنها نداشته است


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص نشست اخیر کمیسیون برجام اظهار داشت: جلسه کمیسیون برجام جلسه‌ای چالشی بوده و ما مواضع خود را گفتیم و ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر مخصوصا اروپایی‌ها مطرح شد.
ظریف افزود: اروپایی‌ها تعهدات خود را مخصوصا از اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 97 مطرح کردند. آنها تعهداتی در برجام دارند و تعهداتی نیز بعد از رفتن آمریکا دارند و ما تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده و اینستکس که مقدمات اجرای تعهدات آنان بوده نیز کاملا عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود.
وی در ادامه گفت: اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات آمریکایی‌ها شود بلکه وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و معلوم است اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. اروپایی‌ها باید بر اساس تعهدات عمل کنند. این در جلسه اول مطرح شده و نتیجه کمیسیون مشترک این بود که اعضا بر تعهدات خود تاکید کردند و باید دید چگونه آن را انجام می‌دهند تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، گام سوم پابرجاست.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: هم آقای رئیس‌جمهور و هم بنده گفته‌ایم که اقداماتی که اروپا تا الان انجام داده هیچ تناسبی با تعهدات آنان ندارد و اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود، باید آنچه را که تعهد کردند انجام دهند.


به گزارش تسنیم، ظریف خاطرنشان کرد: فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن ازجمله تعهدات است. ما از سایر تعهداتشان مثل سرمایه‌گذاری در ایران و غیره فعلا عبور می‌کنیم، آنها فروش نفت و بازگشت درآمد نفتی ایران را اجرا کنند بعد توقع داشته باشند.
وی در ادامه گفت: آنهایی که میز مذاکره را ترک کردند، باید تعهدات خود را اجرا کنند و آنهایی که ادعا می‌کنند هنوز در پای میز مذاکره هستند، باید اقداماتی که در میز مذاکره به انجام آن متعهد شده‌اند را اجرا کنند تا کار پیش برود و از تنش جلوگیری شود؛ مشخص است تنش‌ها و مشکلات امروز ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش است که به معنای همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا است.
احتمال تمدید معافیت‌های هسته‌ای
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی از احتمال تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.
واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: پس از نبرد سیاسی داخلی، دولت ترامپ قصد دارد اواخر هفته جاری بار دیگر ۵ معافیت هسته‌ای مرتبط با ایران را تمدید کند. این موضوع سبب ایجاد تنش در میان دولت ترامپ برای ایجاد سیاست حداکثر فشار علیه ایران شده است.
بر اساس گفته شش مقام آمریکایی، در جلسه هفته پیش در اُوال آفیس کاخ سفید، ترامپ از «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری خود حمایت کرد که معتقد بود بار دیگر باید معافیت از تحریم‌های هسته‌ای ایران تمدید شود.
کارشناسان پیش از این اعلام کرده بودند که اقدامات ضدایرانی ترامپ به سقف خود رسیده و این در حالی است که واشنگتن به نتایج مورد نظر خود نرسیده است.
چندی پیش نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود:«ترامپ مقابل ایران دیگر گزینه‌ای ندارد».
وعده‌های سرِخرمن اروپا
اولاف شولاز، معاون صدراعظم آلمان گفت کشورش در حال همکاری نزدیک با انگلیس و فرانسه به منظور حفظ برجام است.
کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران زمینه‌های ادامه پایبندی ایران به این توافق را فراهم آورند. اما این در حالی است که این کشورها علیرغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا هیچ اقدام عملی برای محقق کردن این وعده‌ها انجام نداده‌اند.
پیتر اریکسون، سفیر سوئد در روسیه از اعلام آمادگی کشور خود برای پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی اروپا با ایران تحت عنوان «اینستکس» خبر داد.
پیش از این هفت کشور اروپایی اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد ضمن حمایت از برجام آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس را اعلام کرده بودند.
در ماه‌های اخیر مقامات اروپایی در اظهارات جداگانه بارها با آب و تاب از راه‌اندازی اینستکس خبر داده و اینگونه وانمود کرده‌اند که این اقدام در راستای تعهدات برجامی اروپا و امتیازی بزرگ برای ایران است.
طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند؛ اما اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین آمیز صرفاً غذا و دارو(اقلام غیرتحریمی آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند!