تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران و دیدار وی با رئیس‌جمهور روحانی و وزیر امور خارجه کشورمان، رویدادی بود که به شرایط خاص منطقه به‌ویژه روابط کشورهای حوزه خلیج‌فارس مربوط می‌شود. در وضعیت کنونی که از ناحیه مسئولین اماراتی و دولتمردان عربستان علائمی مبنی بر آمادگی آنها برای تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای به‌ویژه جنگ یمن دیده می‌شود، این قبیل رفت و آمدها قابل توجه و تاثیرگذار می‌باشند.
برگزاری اجلاس وین با حضور معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مسئولین در کشورهای اروپائی طرف برجام و اتحادیه اروپا، رویداد دیگر هفته جاری بود که با هدف حفظ برجام صورت گرفت. اخبار مربوط به این اجلاس نشان‌دهنده تحرکی از جانب اروپا برای تحقق وعده‌های داده شده می‌باشد ولی همانگونه که مسئولان ایرانی بارها تکرار کرده‌اند تا زمانی که این وعده‌ها به مرحله عمل نرسد نمی‌توان چنین اجلاس‌هایی را مفید و چنین وعده‌هایی را کارساز دانست. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران پس از پایان مهلت مقرر، گام سوم را در کاهش تعهدات برجامی خود برخواهد داشت و از این طریق درصدد استیفای حقوق مصرحه خود در برجام برخواهد آمد مگر آنکه طرف‌های اروپائی برجام برای تحقق تعهداتشان گام‌های عملی بردارند.
انتشار خبر ارسال نامه دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به رهبر انقلاب درخصوص اهانتی که مجموعه تلویزیونی «گاندو» به او کرده و پاسخ رهبری به این نامه که اواسط این هفته در رسانه‌ها انتشار یافت، برای مسئولین رسانه ملی باید درس‌آموز باشد. رسانه ملی باید پشتیبان خدمتگزاران کشور باشد و از پخش فیلم‌ها و مطالب اهانت‌آمیز و دروغ و تهمت علیه آنها خودداری نماید. متاسفانه «گاندو» به جای آنکه شمشیری علیه دشمنان ایران باشد، خنجری بود که از پشت به خادمان ایران و نظام جمهوری اسلامی زده شد. دولت نیز قبلاً به رئیس رسانه ملی تذکر داده بود هرچند تاکنون اقدامی برای عذرخواهی و جبران از این رسانه مشاهده نشده است!


مرور مهمترین اخبار خارجی هفته را با تحولات بحرین آغاز می‌کنیم. اعدام دو جوان مبارز بحرینی توسط رژیم آل‌خلیفه، موجی از اعتراض را در داخل و خارج این کشور درپی داشت. رژیم بحرین صبح شنبه گذشته دو جوان 24 و 25 ساله را پس از شکنجه‌های طولانی مدت در زندان، به جوخه اعدام سپرد. در پی این جنایت، مردم خشمگین در چند شهر این کشور به خیابان‌ها ریختند و با سر دادن شعار علیه آل‌خلیفه، بر ادامه راه این مبارزان آزادیخواه تاکید کردند.
سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم بحرین در خارج نیز بازتاب داشت. نماینده سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری خواستار توقف اعدام‌های سیاسی در این کشور شدند. حزب‌الله لبنان نیز رژیم بحرین را مجری طرح‌های آمریکایی – صهیونیستی در منطقه خواند. حکومت مستبد منامه در میان مردم بحرین پایگاهی ندارد و با تکیه بر حمایت‌های عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی و با سرکوب وحشیانه مردم، به حیات خود ادامه می‌دهد.
این هفته، وزارت خارجه سوریه تبانی آمریکا و ترکیه را برای تشکیل‌ «منطقه امن» در داخل خاک سوریه به‌شدت محکوم کرد. دولت‌های آمریکا و ترکیه از چندی پیش گستاخانه به‌دنبال استقرار نیرو در خاک سوریه هستند.
دمشق توافق این دو کشور را تجاوز آشکار به تمامیت ارضی خود و نقض آشکار مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانست. به‌دنبال مسجل شدن پیروزی حکومت سوریه بر تروریست‌ها، دشمنان خارجی و مداخله‌گر برای گریز از رسوایی شکست، به دست و پا افتاده‌اند و اقدام اخیر واشنگتن و آنکارا، که از جمله حامیان تروریست‌ها در جنگ شش ساله سوریه بوده‌اند، نیز در این چارچوب قرار دارد. این دو کشور قصد دارند به بهانه تشکیل منطقه به‌اصطلاح امن، لانه امنی برای تروریست‌ها ایجاد کرده و زمینه تحرکات دوباره آنها را فراهم کنند.
اقدام ضدانسانی رژیم صهیونیستی در تخریب منازل فلسطینی‌های ساکن قدس، این هفته بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و موجی از خشم فلسطینی‌ها و محکومیت بین‌المللی به دنبال داشت. صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر دهها منزل فلسطینی را به بهانه نزدیکی آنها به دیوار حائل با خاک یکسان کرده و صدها نفر از ساکنان این منازل را آواره ساخته است. رذالت صهیونیست‌ها به این مقدار محدود نبوده و از فلسطینی‌ها خواسته‌اند هزینه تخریب منازل را نیز از جیب خود بپردازند!
در این ارتباط، آمریکا جلوی صدور یک قطعنامه در سازمان ملل علیه این جنایت رژیم صهیونیستی را گرفت. این‌بار نیز، چون موارد گذشته سازمان‌های بین‌المللی تنها به صدور اعتراض‌های کم‌رنگ شفاهی اکتفا کردند و از کشورهای عربی نیز صدایی بلند نشد. متاسفانه این برخوردهای منفعلانه، از علل اصلی جسور شدن صهیونیست‌ها در تداوم و گسترش جنایاتشان علیه ملت فلسطین می‌باشد.
این هفته، حمایت‌ها در داخل آمریکا از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آن کشور شدت گرفت و تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های آمریکا به حامیان استیضاح ترامپ پیوستند. با پیوستن چندین نماینده طی روزهای اخیر، اکنون تعداد نمایندگان مجلس آمریکا که خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند به 110 نفر رسیده است. در این حال، این نمایندگان، «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا را متهم می‌کنند که در برابر هموار شدن مسیر استیضاح ترامپ کارشکنی می‌کند.
حامیان استیضاح ترامپ، وی را به‌ قانون‌شکنی، رفتار‌های مخرب وجهه آمریکا و تلاش در تحریف روند تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا متهم می‌کنند. با توجه به قوانین آمریکا و مصونیت قضایی ترامپ، مجلس آمریکا تنها نهادی است که می‌تواند وی را مواخذه کند.
سایر اخبار این روزنامه
شرکت بازرگانی دولتی ایران: بیش از 3/6 میلیون تن گندم خرید تضمینی شد اعلام موضع رهبر انقلاب درباره جنایت اخیر رژیم آل خلیفه در بحرین: ظلم‌ و زور پایدار نخواهد ماند و تصمیم‌ و اراده‌ ملتهای‌ عدالت‌طلب‌ سرانجام‌ پیروز خواهد شد در جلسه هیئت دولت تصویب شد؛ لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حذف چهار صفر رئیس جدید اینستکس: اروپا برای نجات برجام باید کاری کند دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران، گام اول تعهدات مورد انتظار از اروپا است تحلیل سیاسی هفته به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری منادی مشروطه مشروعه اسارت بیش از 40 مزدور ارتش سعودی توسط انصارالله یمن انفجار بمب کنارجاده‌ای در غرب افغانستان 34 کشته برجای گذاشت رئیس دفتر رئیس جمهور: پاسخ رهبری به نامه دکتر ظریف باید قابل توجه مدعیان ولایتمداری باشد وزیر ارتباطات: ماهواره ناهید 1 در دو هفته آینده در اختیار وزارت دفاع قرار خواهد گرفت اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انتخاب شدند ختم رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی اعلام شد رئیس جمهور لایحه ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه را به مجلس ارسال کرد