مردم:ثانیه شمارها را برگردانید

قرار بود مهمان دایمی چهارراه های مشهد باشند اما به یک باره از شهر رفتند؛ ثانیه شمارهای چراغ های راهنمایی که حدود شش سالی است که از حذف آن در مشهد می گذرد. زمانی که در تقاطع ها نصب شد، مسئولان تمام قد از آن دفاع کردند و معتقد بودند که باعث سامان دهی ترافیک می شود. ماجرای حضور و غیبت ثانیه شمارهای تقاطع های مشهد اگر چه ماجرای جدیدی نیست، اما این  سوال همچنان باقی است که چرا با وجود استفاده از این ثانیه شمارها در چراغ های راهنمایی در کلان شهری مثل تهران که همچنان فعال است، در مشهد که با  مشکلات و گره های ترافیکی مواجه است، این ثانیه شمارها حذف شد؟ هر چند مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به برخی فواید این ثانیه شمارها نیز اشاره می کند اما در آن سوی قضیه پلیس راهور ملاک عمل را حفظ ایمنی شهروندان بیان و اعلام می کند که وجود این ثانیه شمارها موجب اخلال در سیستم ترافیکی می شده است. به هرحال جای خالی این ثانیه شمارها در تقاطع های شهر حس می شود.
مردم موافق جدی بازگشت ثانیه شمارها
در این بین مردم موافق جدی بازگشت ثانیه شمارها به تقاطع های شهر هستند. راننده خودرویی که در تقاطع جانباز – گلریز پشت چراغ قرمز ایستاده است و خود را «نگهبان» معرفی می کند، در این باره می گوید: ثانیه شمارها خیلی عالی بود، راننده می دانست که با چه سرعتی حرکت و چه زمانی در تقاطع ها ایست کند؛ خود را با چراغ تنظیم می کرد و به تبع آن نیز ترافیک تنظیم می شد. وقتی ثانیه شمار نباشد یک دفعه چراغ زرد یا قرمز می شود و راننده سر چهار راه که  می رسد، ممکن است با عبور از چهارراه جریمه شود. باید دوباره این امکان را فراهم کنند ،در برخی شهرهای دیگر کشور از جمله تهران ثانیه شمار وجود دارد و در مشهد نیز این امکان باید وجود داشته باشد.
در چهارراه میلاد نیز با فردی به نام یوسف زاده همکلام می شویم. او نیز موافق بازگشت ثانیه شمارهاست و می گوید: این طرح ضعف هایی داشت ؛ مثلا وقتی زمان ثانیه شمار به دو یا یک می رسید، عده ای شروع به حرکت می کردند و خودرو هایی که از جهت های مخالف عبور می کردند، دچار مشکل می شدند و گاه به تصادف منجر می شد، به جای جمع آوری این امکان، باید ضعف ها را برطرف می کردند.اما مهدی رحیمی که شاغل در پیک موتوری است و حدود 20 سال به این کار مشغول است، می گوید: ثانیه شمارها خیلی خوب بود، چون می دانستیم چقدر پشت چراغ قرمز منتظر خواهیم ماند، مثلا می دیدم چراغ  قرمز است و 5 ثانیه مانده تا سبز شدن و منتظر می ماندم ولی اگر ثانیه شمار نباشد، نمی دانم چراغ چه زمانی سبز می شود، به دلیل عجله ممکن است از چراغ قرمز عبور کنم. هر چند کار اشتباهی است اما به هرحال ثانیه شمارها، زمان را برای مدیریت در اختیار ما قرار می داد.


در این گزارش با حضور در تقاطع های پرتردد شهر با بیش از 10 نفر از شهروندان گفت و گو کردیم که همه خواستار بازگشت ثانیه شمارها به تقاطع های مشهد بودند.
چرا راهور مخالف ثانیه شمارهاست؟
در ادامه با سرهنگ حمیدرضا دهنوی، رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان، گفت و گو می کنیم. وی درباره چرایی حذف ثانیه شمارها از تقاطع ها و دلیل افزوده نشدن این امکان ترافیکی در مشهد می گوید: زمانی که ثانیه شمارها وجود داشت، به یکباره با پرش زمان مواجه می شدیم، مشاهده می  شد که زمان ثانیه شمارها مثلا 60 ثانیه است و به یکباره 30 ثانیه می شد یا مثلا ثانیه شمار صفر شده بود اما چراغ همچنان قرمز می ماند. وی ادامه می دهد: در سیستم هوشمند، ترافیک تقاطع ها و چهارراه ها رصد می شود، به نحوی که این سیستم هوشمند مشخص می کند که کدام چهارراه بار ترافیکی بیشتر و کدام یک بار کمتری دارد و چراغ ها بر اساس آن تنظیم می شود، این سیستم ترافیک چهارراه ها را با هم کنترل می کند، اما در ثانیه شمارها این گونه نیست و اگر این ثانیه شمارها وجود داشته باشد، اختلال به وجود می آید. وی در پاسخ به این سوال که آیا در تقاطع هایی که به صورت هوشمند کنترل نمی شود نیاز به ثانیه شمارها وجود ندارد؟ می گوید: حتما پلیس به یک نتیجه رسیده است که این ثانیه شمارها جمع شود، هم بعد فنی دارد و هم به لحاظ این که با بودن ثانیه شمارها آمار تصادفات و خسارات بالا بود، دلیل کارشناسی هم پشت این قضیه قرار گرفته است. دهنوی تصریح می کند: در مشهد بالای 90 درصد تقاطع ها سیستم هوشمند کنترل ترافیک دارد و اگر در برخی از جاهایی که هوشمند نیست بخواهیم ثانیه شمار بگذاریم، دو گانگی ایجاد می شود. وی در پاسخ به این سوال که پلیس راهور در وضعیت کنونی مخالف بازگشت ثانیه شمارهاست یا خیر؟ می گوید: نظر پلیس این است که اگر ثانیه شمار نباشد بهتر است؛ ضمن این که بحث مخالف یا موافق بودن پلیس مطرح نیست، ماهیت موضوع به دلایل فنی و کارشناسی این است که وجود ثانیه شمارها باعث بروز تصادفات بیشتر می شود.
هادی عطارزاده طوسی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» به دلایل حذف ثانیه شمارها در مشهد اشاره می کند و می گوید: عمده دلیل حذف ثانیه شمارها از تقاطع های شهر مشهد مسائل ایمنی بود، با توجه به این که ثانیه شمارها دقیق مشخص می کرد که چه زمانی چراغ سبز می شود، اگر کمی تعجیل صورت می گرفت باعث بروزتصادفات می شد و این موضوع آمار تصادفات را بالا می برد. وی با اذعان به مزایای استفاده از ثانیه شمارها از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان شهروندان می افزاید: در یک بررسی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که صرفه جویی در مصرف سوخت یکی از مزیت های استفاده از ثانیه شمار است، اما این مزیت آن قدر نبود که در مقابل حفظ ایمنی شهروندان قرار بگیرد. وی می افزاید: زمانی که ثانیه شمار وجود دارد، راننده آماده است به محض این که ثانیه شمار صفر شد پایش را روی پدال گاز بگذارد و حرکت کند،  در این جا دیگر توجهی نمی کند شاید از طرف مقابل موتوری یا خودرویی که به هر دلیلی تخلفی کرده و در انتهای زمان زرد شدن چراغ به تقاطع رسیده  عبور کند. این موضوع  باعث تصادفات می شد، به ویژه برای موتور سواران که به جرح یا فوت آنان منجر می شد و به این دلیل تصمیم گرفته شد که ثانیه شمارها حذف شود تا ایمنی در تقاطع ها حفظ شود.وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود استفاده از ثانیه شمارها در تقاطع های شهر تهران، این امکان در مشهد حذف شده است و از آن استفاده نمی شود؟ می گوید: وضعیت ترافیک تهران با مشهد یا هر جای دیگری فرق می کند، شاید در خیلی از کشورهای پیشرفته این ثانیه شمارها وجود نداشته و شمار کشورهایی که از این تجهیزات استفاده می کنند کمتر باشد، این دلیل نمی شود رویکرد جایی را به جای دیگری تعمیم دهیم، این بستگی به وضعیت ترافیکی، ایمنی و فرهنگ ترافیکی هر شهر دارد.
وی البته این را هم می گوید که احتمال بازگشت ثانیه شمارها وجود دارد: «در حوزه فناوری و ثانیه شمارها اگر به این نتیجه برسیم که وضعیت ایمنی به مخاطره نمی افتد قطعا از این تجهیزات استفاده می کنیم، استفاده از ثانیه شمارها نیاز به زمان دارد و با استفاده از این تجهیزات می توان از مزایای آن نیز استفاده کرد.»مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تاکید می کند: اگر به این نتیجه برسیم که رعایت حق تقدم در تقاطع ها یک اصل اساسی شده، راننده ها حق تقدم را رعایت می کنند و تعجیل صورت نمی گیرد، در تقاطع ها از ثانیه شمارها استفاده می کنیم.