تصویر «آتقی» غلط بود؟!

به تازگی ویدئویی از برنامه «از من بپرس» در فضای مجازی منتشر شد که در آن مجری از مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر سوالی کرد که خیلی زودکاربران  فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند. مجری برنامه از  دکتر حمید جمعه‌پور پرسید: «طرف ۵۰ سال است تریاک می‌کشد و خانواده و پول و شغل‌اش را از دست نداده و از تصویر کلاسیک «آتقی» سریال آیینه عبرت، خبری نیست. چرا می‌گویید باید مواد مخدر را ترک کند؟!» این سوال شاید برای بسیاری از کسانی که در اطرافشان آدم های معتادی را می بینند که در کنار خانواده زندگی وکار می‌کنند و تریاک هم می‌کشند، پیش آمده باشد. سوالی که پاسخ خود را دارد و سعی کرده ایم با  صحبت های مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و چند کارشناس دیگر به آن پاسخ دهیم.

دکتر جمعه پور- مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:
اعتیاد پکیجی است که مصرف کننده نمی تواند جایگاه خودش را در آن انتخاب کند و بداند تا کجا پیش خواهد رفت. بالاخره مصرف محرک و مواد مخدر فرد را به انتهای خط می رساند. البته این انتهای خط هم برای افراد مختلف متغیر است و لزوما کارتن خوابی نیست ولی اخراج از کار و از دست دادن خانواده حتما اتفاق خواهد افتاد.



دکتر طارمیان - استادیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان:
برخی از مصرف کنندگان تریاک یا مشتقات آن نیز هستند که سال های سال به این مواد معتادند اما به دلیل تغذیه مناسب و ترک های گهگاهی ظاهرشان اعتیاد را نشان نمی دهد اما این مسئله به هیچ وجه به معنای تاثیر مخرب نداشتن این مواد بر بدن آن ها نیست چرا که در درازمدت آثار وحشتناک مصرف بر اندام های درونی آن ها بروز خواهد کرد.

هومان نارنجی‌ها - درمانگر و پژوهشگر اعتیاد:
از هر ۱۰۰ نفر معتاد، تنها سه نفر قیافه تابلو دارند و بقیه آن ها مثل افراد عادی هستند و اعتیاد آن ها در ظاهرشان دیده نمی شود. این که گفته می‌شود «می‌توان مواد را تفننی مصرف کرد» از دیگر باورهای غلط است. این واژه تفنن ما را بدبخت کرده است. فرد معتاد است اما می‌گوید تفننی می‌کشم. این درحالی است که با یک بار مصرف مواد اتفاقاتی در مغز می‌افتد که با مغز انسان سالم متفاوت است.

حرف پایانی
به نظر می رسد  صفر و صدی کردن آثار مصرف مواد مخدر  اقدام دقیقی نباشد. افرادی که به سمت مواد می روند، چیزهای زیادی را از دست می دهند هر چند الزاما این زیان ها یکسان نیست. اگر کسی در اطرافتان هست که سال های زیادی مواد مصرف می کند و در کنار خانواده اش در حال زندگی کردن است بدانید که این همه داستان او نیست. به احتمال زیاد او مشکلات زیادی به واسطه مصرف مواد مخدر دارد  که شما از آن آگاه نیستید و این احتمال بالقوه وجود دارد که به خاطر این سوء مصرف، کار و البته خانواده اش را هم در آینده از دست بدهد و هم اکنون هم خیلی از ساعت های زندگی و پولش را که می توانست در کنار و برای خانواده مصرف کند، به خاطر استعمال مواد از دست داده است.