معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی: هیچ خدمتی ازخانواده شهدا و ایثارگران در حوزه درمان کم نشده است

بخش خبری: با توجه به وجود حدود پنج هزار و 500 نفر از جانبازان و 110 هزار نفراز والدین و همسران شهدا در آمار خدمات رسانی بنیاد شهید، رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان این ولی نعمتان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که دهه‌های متمادی آثار جرح و آسیب دیدگی ناشی از ترور و جنگ تحمیلی را با خود دارند، همواره از مهمترین و ضروری‌ترین وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود.
این خدمات رسانی به بازماندگان جنگ‌ها تنها مربوط به کشورما نیست، بلکه همه کشورها نه تنها به آسیب دیدگان ناشی از جنگ‌ها خدمات می‌رسانند، بلکه کهنه سربازان شرکت‌کننده در جنگ‌ها از بسیاری امکانات برخودار می‌شوند. و در کشور ما براساس اصول قانونی، مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا و ایثارگران، پوشش بیمه ای، مداوای بیماری‌های ناشی از جراحت، رسیدگی به درمان خانواده‌های شهدا و ایثارگران، پایش سلامت، تهیه دارو و اقلام درمانی از جمله وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب می‌شود.
اما با توجه به ساختار به شدت اداری کشور و مشکلات بودجه ای، اخیرا یکی از مشکلات این عزیزان، موضوع درمان و تهیه دارو شده که طلب فراوان بیمه مسئول خدمات رسانی به جامعه هدف ایثارگری، سبب بروز برخی کاستی‌ها در روند خدمات رسانی یا دریافت هزینه‌ها شده است.
یکی از شایعاتی که اخیرا در جامعه ایثارگران مطرح شده این است که:قرار است «سهم بیمه تکمیلی را خانواده شهداء و خود ایثار گران پرداخت کنند » این خبر به ویژه برای والدین پیرشهدا و جانبازان و آزاد گان، که بعضا چند بیماری را با خود به همراه دارند،خبر تلخی بود که خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی آن را با دکتر عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در میان گذاشته است.


وی دراین باره توضیح داد: علیرغم تمام مشکلات اعتباری و بودجه ای، تا کنون هیچ خدمتی از خانواده شهدا و ایثارگران در حوزه بهداشت و درمان کم نشده است.
دکتر عباسپور افزود: طبق ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پرداخت 100درصد حق بیمه تکمیلی خانواده‌های شهدا و ایثارگران بر عهده دولت است و اعتبارات آن هر ساله در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌گردد. بنیاد شهید هم مجری قانون است و نمی‌تواند بخشنامه‌ای خلاف آن را برای ملزم کردن افراد تحت شمول برای پرداخت حق بیمه تکمیلی صادرنماید.
وی با رد صدور هر گونه بخشنامه‌ یا ابلاغیه‌ای برای پرداخت هزینه حق بیمه تکمیلی به استان‌ها ازسوی خانواده شاهد و ایثارگر گفت: بنیاد شهید قانون تصویب نمی‌کند،بلکه تنها مجری قانون است و برای ماده 13 قانون جامع هم نمی‌تواند بخشنامه‌ای را ابلاغ کند چون مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
وی با اشاره به بدهی دولت به بنیاد شهید برای اجرای این قانون هم گفت: یکی از پیشنهادهایی که هنوز هم به تصویب نرسیده، این است که هزینه‌های بیمه تکمیلی به صورت مجزا در فیش حقوقی ایثارگران اضافه شود و بعد به نام بیمه تکمیلی کسر شود نه این که قبل از واریز بدون حساب و کتاب برداشته شود.
دکتر عباسپور با درخواست از ایثارگران و خانواده‌های محترم شهدا برای یگیری اخبار از مراجع رسمی افزود: متاسفانه برخی افراد همواره در صدد القاء شایعات هستند. درحالیکه بنیاد شهید به تعهدات مالی خود نسبت به خانواده شهدا و ایثارگران کاملا پایبند است.
وی با اشاره به این که بعد از حقوق، درمان ایثارگران اولویت بنیاد شهید است، افزود: بنیاد براساس ضوابط و مقررات قانونی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند و خدمات درمانی به گونه‌ای تدوین و مدیریت شده که با استفاده از توان درمانی و پزشکی داخل کشور وحتی ظرفیت تخصصی و درمانی خارج از کشور تمام نیاز‌های پزشکی و درمانی ایثارگران رفع شود.
دکتر عباسپور در ادامه افزود: ما این خدمات را در بخش‌های مختلف تقسیم بندی و با توجه به اهمیت بحث درمان سعی کرده‌ایم رضایت حداکثری جامعه شاهد و ایثارگر را جلب کنیم.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید گفت: درحال حاضر بودجه درمان بنیادشهید و امور ایثارگران یک هزار و 700 میلیارد تومان کسری دارد، درحالی که امسال باید سه هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌شد.
وی گفت: در مجموع 13 هزار و 500 میلیارد تومان کل بودجه سال 98 بنیاد شهید است که 12 هزار و 300 میلیارد تومان آن برای حقوق هزینه می‌شود و تنها یک هزار و 200 میلیارد تومان آن باقی می‌ماند که برای درمان هزینه می‌شود که با این اوصاف بیش از یک هزار و 700 میلیارد تومان در بخش درمان کم داریم.
وی به برخی از تعهدات بنیادشهید در حوزه درمان از جمله توجه به والدین شهدا هم اشاره کرد و گفت: 150 هزار نفر از والدین شهدا در قید حیات هستند که 44 هزار نفر از آنها تحت پوشش خدمات حق پرستاری هستند.
عباسپور ادامه داد: در فرایند بیمه تکمیلی خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان امسال 400 میلیارد تومان از سایر منابع بنیادشهید هزینه شده ست، اما باید دولت آن را تامین می‌کرد که معتقدیم شاید حدود و انتظاراتی که خانواده‌های شهدا و ایثارگران دارند را با شرایط فعلی نتوانیم برطرف کنیم اما با این وجود برای درمان ایثارگران تا مرداد ماه پارسال هیچ مشکلی نداشتیم.
به گفته وی اکنون بنیادشهید یکهزار و 800 میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است که نشان می‌دهد همه برای درمان ایثارگران دغدغه دارند و حتی برای جبران این هزینه‌ها رئیس بنیادشهید از رهبر معظم انقلاب اذن دریافت کرده‌اند تا بخشی از دارایی‌های این نهاد را به فروش برساند.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 40 طرح صنعت گاز در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی: شناور مسافری 158 نفری ساخت ایران در قشم رونمایی شد گزارشی از وضعیت فعلی کارخانه‌های «کاغذ پارس» هفت تپه و «کارون» شوشتر چرا کارخانه‌های کاغذ سازی خوزستان رونق نمی‌گیرند؟ وزیر خارجه اردن: هیچ صلحی بدون پایان اشغالگری اسرائیل وجود ندارد رئیس جمهور در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه: ظریف، رسول امین نظام بوده و هست سفر به قطعه‌ای از بهشت(1) اسامی نفرات برتر آزمون سراسری 98 اعلام شد بازارگرمی‌های مسئولان در هوای گرم تابستان و افزایش مکرر قیمت مرغ با حضور وزیر دفاع انجام شد؛ رونمایی از بمب‌های هواپایه هدایت‌شونده نقطه‌زن یاسین، بالابان و سری قائم معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخالف است معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی: هیچ خدمتی ازخانواده شهدا و ایثارگران در حوزه درمان کم نشده است تعداد مدارس برکت امسال به 1250 مدرسه می‌رسد معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخالف است وزیر اطلاعات: وزارت اطلاعات برای خودی‌ها امنیت‌آور و دشمنان رعب‌آور است ظریف ارتحال آیت‌الله محسنی را به دولت و ملت افغانستان تسلیت گفت رژیم کودتائی ژنرال سیسی پادوی اجرائی معامله قرن