روسیه: خروج آمریکا از برجام تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داد

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت در خلیج فارس تاکید کرد و گفت همه مشکلات اخیر در منطقه با خروج آمریکا از برجام آغاز شد.
دیمیتری پولیانسکی در نشست خبری که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، طرح موسوم به ایجاد "سیستم امنیت جمعی در خلیج فارس" را تشریح کرد.
وی افزود: امنیت این منطقه استراتژیک برای جهان اهمیت دارد. از این رو معتقدیم که استقرار یک سیستم امنیت جمعی در خلیج فارس برای رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک در منطقه اساسی است.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: این سیستم باید مبتنی بر قوانین بین المللی، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. از نظر ما سیستم امنیت خلیج فارس باید فراگیر و جامع باشد که اساس آن بر احترام به منافع همه طرف‌های منطقه‌ای و جهانی باشد.


پولیانسکی اضافه کرد: برای ایجاد این سیستم امنیتی ما باید با کشورهای دخیل منطقه‌ای و خارج از آن، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی بلند مدت در این طرح ایجاد یک سازمان همکاری و امنیتی در خلیج فارس است که باید شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و دیگر دولت‌های ذینفوذ به عنوان ناظر یا عضو باشد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: ما بازخوردهای مثبتی از این طرح دریافت کرده ایم. امیدواریم که ادامه یابد و ما را به اقدامات مثبت و ملموسی هدایت کند.
پولیانسکی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی هم گفت:از نظر ما تنها تحریم‌هایی که مبتنی بر شورای امنیت و حمایت همه جانبه دولتهای کلیدی،فرصت به ارمغان آوردن صلح و ثبات را به این منطقه خواهد داد.
وی افزود:همانگونه که قبلا هم گفتیم، خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند عامل اختلال حمل نفت از این منطقه شود، راه برون رفت از این مشکل هم، افزایش درگیری بین طرف‌ها نیست بلکه باید به گفتگو روی آورد.
وی در پاسخ به این که آیا عربستان سعودی از طرح امنیتی روسیه حمایت خواهد کرد، گفت: این طرح هنوز در مراحل ابتدایی است و باید درباره آن گفت وگو کرد اما به نوع پوشش رسانه‌ای آن به خصوص ازسوی رسانه‌های آمریکایی ارتباط دارد.
پولیانسکی درباره یکی از بخش‌های این طرح که مربوط به مبارزه با تروریسم است، به این سوال که ایران گروه‌هایی همچون حزب‌الله و حماس را تروریسم نمی‌داند، چگونه می‌خواهید در این زمینه همکاری داشته باشید، گفت: تنها مرجعی که می‌تواند تشخیص دهد، یک گروهی تروریستی است یا خیر، شورای امنیت سازمان ملل است. سفیر روسیه در سازمان ملل درباره آزادی ناوبری در آبهای بین‌المللی هم اظهارداشت:یکی از پیامدهای اجرای راهبرد (امنیت جمعی) ما آزادی و امنیت ناوبری در این منطقه است. بار دیگر تکرار می‌کنم، این طرح ما به دلیل اتفاقات اخیر که در خلیج فارس رخ داده، نیست.
پولیانسکی تصریح کرد: همه این مشکلات از زمانی آغاز شد که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. شما نمی‌تواند نقش آمریکا در این اتفاقات را نادیده بگیرید. باز هم می‌گویم که تنها از طریق گفت وگو و یافتن راه حل است که می‌توانید برای بلند مدت امنیت این منطقه را برقرار کنید. ما درحال انجام همین کار هستیم.
پولیانسکی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اقدامات تلافی جویانه ایران در خلیج فارس هم گفت: درباره رویکرد آمریکا حرف‌های زیادی زده شده و اقداماتی هم انجام شده است اما این وظیفه ما دیپلمات‌ها است که بنشینیم و این مساله را حل کنیم.
وی افزود: ما با ارائه این استراتژی، بستر لازم را برای همکاری و تبادل نظر فراهم کرده‌ایم و انتظار داریم همکاران آمریکایی ما از این فرصت استفاده کنند و با کمک همه ذینفعان منطقه ای، ثبات و امنیت را به این منطقه بازگردانند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز اعمال حج تمتع 2 میلیون زائر بیت‌الله الحرام اعتراف سه مقام ارشد پیشین آمریکا به توانایی نظامی ایران جو بایدن: باید از شر ترامپ خلاص شویم افتتاح 2500خط دو قطار شهری مشهد با حضور معاون اول رئیس جمهور با حضور وزیر راه و شهرسازی؛ ساخت قطعه اول محور جدید پلدختر- خرم‌آباد آغاز شد روسیه: خروج آمریکا از برجام تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داد فایننشال تایمز: ظریف یکی از زیرک‌ترین دیپلمات‌های دنیاست رئیس قوه قضاییه: فرد ناصالح به پرونده‌ها رسیدگی نکند افزایش 2.5 میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان سال برادر رهبر انصارالله ترور شد معاون خدمات شهری شهرداری تهران: 30 هزار دام زنده عشایر تهران در عید قربان عرضه می‌شود کشف 200 قبضه سلاح در مرزهای شمالغرب کشور ازسوی سخنگوی قوه قضاییه؛ خبر بازداشت جعفری دولت آبادی تکذیب شد پمپئو ایران‌شناسی بخواند سخنگوی وزارت خارجه: مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج‌فارس حق ایران است دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 منتشر شد