مشکلات زیادی را برای فوتبال و ورزش ایران ایجاد کرد

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال معتقد است استفاده کردن از افراد نالایق مشکلات زیادی را برای فوتبال و ورزش ایران ایجاد کرده‌ است. او می‌گوید در فوتبال ایران فساد وجود دارد اما ظاهرا افرادی که می‌خواهند با آن مقابله کنند، پای خودشان گیر است.
به گزارش ایسنا،  سال ۲۰۰۶ و پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل پرتغال در جام‌جهانی، فشار زیادی روی فدراسیون فوتبال و رئیس وقت آن ایجاد شد. آن روزها ارتباط فدارسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی چندان صمیمی نبود تا اینکه در نهایت در بین دو نیمه دیدار ایران و آنگولا، یکی از خبرگزاری‌های خارجی، خبر از برکناری محمد دادکان داد. خبری که یکی از کارکنان فیفا در بین دو نیمه دیدار ایران و آنگولا، به دادکان اطلاع داد. بعدها دادکان درباره شیوه کنار رفتنش از فدراسیون فوتبال گفت: «اولین رئیسی بودم که در حین جام‌جهانی برکنار شده است». همین شیوه کنار رفتن آقای رئیس، فوتبال ایران را برای اولین بار به تعلیق کشاند تا فصل جدیدی در رابطه فیفا و فدراسیون فوتبال ایران آغاز شود.
محمد دادکان ۱۱۶ بازی برای پرسپولیس انجام داده و بدون اینکه کارت زردی دریافت کند از فوتبال خداحافظی کرد. چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ به عنوان یک مدافع چگونه هیچ کارت زردی دریافت نکردید؟
فوتبالی بازی می‌کردم که بازیکن مقابل دچار مصدومیت نشود. در طول دروان بازی من، یک نفر  را پیدا نمی‌کنید بگوید پای دادکان به پای من برخورد کرده است. من نه تنها کارت زرد نگرفتم، بلکه هیچ تذکری هم در طول بازی‌ها به من داده نشد. هنوز در طول فوتبال شصت ساله ایران این اتفاق رخ نداده است اما چرا برخی دوست نداشتند بعد از خداحافظی من، این مسائل را بازگو کنند؟ چون آن بازیکن (که کارت زرد دریافت نکرده) من بودم. اگر فرد دیگری بود هر روز در رسانه‌ها مطرح می‌کردند. سخت است ۹ سال در پرسپولیس و تیم ملی جوانان بازی کنید و کارت زرد دریافت نکنید. من فوتبالم را با جوانان پرسپولیس شروع کردم و در پرسپولیس هم از فوتبال خداحافظی کردم.


تا به حال صحبتی انجام داده‌اید که بعداً پشیمان شوید؟
از صحبت‌هایم پشیمان نشده‌ام چون جسارت نکردم و درباره افرادی که دروغ می‌گویند و برخی پست‌ها را اشغال کرده‌اند صحبت می‌کنم. در سال ۱۳۵۵ هم صحبت کردم و گفتم پرسپولیس از نبود مدیریت منطقی رنج می‌برد و از پرسپولیس اخراج شدم.
شما فوتبالیستی هستید که در سن ۲۸ سالگی از فوتبال خداحافظی کردید. چرا با این سن کم به فوتبال ادامه ندادید؟
چون شرایطی را می‌دیدم که نمی‌توانستم تحمل کنم. در آن مقطع باور نمی‌کردند که من در ۲۸ سالگی از فوتبال خداحافظی می‌کنم اما با ۲۷ سال و هشت ماه از فوتبال خداحافظی کردم.
چرا پس از خداحافظی به سمت مربیگری نرفتید و در مدیریت مشغول به کار شدید؟
من مدیریت را دوست داشتم. در خاطرم هست زمانی که دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم، یک روز رئیس دانشکده به من گفت که رئیس تربیت بدنی دانشگاه شوم. از آن روز مدیریت را آغاز کردم. با آن سن کم مسئول تربیت بدنی شدم زیرا رئیس دانشگاه می‌گفت دانشجوها حرف تو را گوش می‌کنند.
سال ۸١ برای رئیس فدراسیون فوتبال شدن لابی کرده بودید، مثل همه؟
به هیچ عنوان چنین کاری نکردم. در آن زمان من پنج ماه به عنوان سرپرست فدراسیون را اداره کردم و در این مدت هیچ رئیس هیاتی را عوض نکردم که بیاید و به من رای بدهد. قبل از ریاست فدراسیون فوتبال هم به عنوان نایب رئیس آقای صفایی فراهانی فعالیت می‌کردم.
نگران نبودید که بعد از دوره موفق صفایی فراهانی، ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرید؟
کار سخت بود اما من فکر می‌کردم می‌توانم فدراسیون فوتبال را اداره کنم. خدا را هم شاکر هستم که در دوره ریاست من در فدراسیون فوتبال، این فدراسیون دغدغه مالی نداشت و پس از اینکه این فدراسیون را ترک کردم، حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول در حساب فدراسیون موجود بود.
۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۸۵؟
همین طور است. از طرف دیگر نمی‌توانید یک نفر را پیدا کنید که بگوید از فدراسیون فوتبال طلبکار است.
شما به مبالغی همچون ١ میلیارد و ١٠٠ میلیون اشاره می‌کنید که در سال ٨١ تا ٨۵ با این مبلغ خیلی کارها می‌شد انجام داد.
ما با همین پول‌ها و کمک دوستان بازاری، توانستیم ساختمان فدراسیون فوتبال، ساختمان باشگاه پرسپولیس و ساختمان باشگاه استقلال را خریداری کنیم و در ادامه آکادمی ملی فوتبال را هم بسازیم.
چرا برای استقلال و پرسپولیس ساختمان خریدید؟
در دیدار ایران و بحرین من به هواداران قول دادم این کار را انجام بدهم. یک بار خاطرم است برای جلسه‌ای به باشگاه پرسپولیس رفته بودم که دیدم مالک ساختمان، وسایل باشگاه را به بیرون ریخته است. مدیران باشگاه در خیابان مانده بودند. وقتی این مسائل را دیدم گفتم برای این دو باشگاه باید ساختمان تهیه کنم. در آن مقطع ساختمان باشگاه استقلال را ٧٧٠ میلیون تومان خریداری کردیم و در ادامه برای پرسپولیس ساختمانی با ٨٧٠ میلیون تومان خریدیم. این تفاوت قیمت هم به خاطر تفاوت مکانی بود. البته این ساختمان‌ها به صورت ٩٩ ساله در اختیار این دو باشگاه قرار گرفته است.
چه در سازمان لیگ و چه در فدراسیون فوتبال صحبت‌ قراردادهای میلیاردی با اسپانسرها می‌شود اما در آخر پول کمی به فوتبال و باشگاه‌ها و فدراسیون می‌رسد. به نظر شما چرا؟
بخشی از این موضوع به خاطر مشکلات پخش تلویزیونی است. در دوره مدیریت من هم مشکلات این‌چنینی بود. به طور مثال یک بار صدا و سیما به خاطر مراسم عرفه، یک بازی را پخش نکرد و بعد اسپانسر به همین خاطر مبلغی را به ما نداد. گاهی یک بازی برگزار نمی‌شود و بنابراین اسپانسر حق دارد بیاید و اعلام خسارت کند. این‌ها درست است اما رقم‌هایی که اعلام می‌کنند و وصول نمی‌شود مسأله دیگری است. شما به عنوان یک خبرنگار باید بروید و ببینید چطور قرارداد ١۶٠ میلیاردی به ٢٠ میلیارد می‌رسد؟
به نظر شما مشکل کجاست؟
این به خاطر قراردادی است بین آنها منعقد شده است. مطمئن باشید توافقاتی غیر از اینکه اعلام می‌کنند وجود دارد و در نهایت می‌روند و بخش اعظمی از طلب خود را می‌بخشند. این‌ها را باید خبرنگاران پیگیری کنند.
آیا در این مسائل فساد وجود دارد؟
در این مسائل فساد است اما نباید روی رئیس فدراسیون فوتبال زوم کنید. او هم تنهاست. عواملی هستند که می‌آیند و پست می‌گیرند و این کارها را می‌کنند. رئیس فدراسیون می‌آید کار را پیگیری می‌کند و افراد را جابجا می‌کند اما کسی نمی‌پرسد پول کجاست؟ پول چه شد؟
باتوجه به تجربه‌ای که دارید، به نظر شما تبلیغات دور زمین لیگ برتر ایران، چقدر ارزش دارد؟
حداقل ١٠٠ میلیارد ارزش دارد. زمان ما حدود ٣تا ۴ میلیارد ارزش داشت اما الان نزدیک ١٠٠میلیارد ارزش دارد.
پیراهن تیم ملی چی؟
الان این پیراهن نزدیک به ١٠ میلیارد ارزش دارد.
اگر به روزی برگردیم که شما را برکنار کردند آیا از آن روزها مساله‌ای هست که درباره آن صحبت نکرده باشید؟
وقتی من در آلمان بودم آقای بلاتر بین دو نیمه بازی ایران و آنگولا به من گفت شما طبق اعلام خبرگزاری فرانسه برکنار شده‌اید. او حتی گفت ما تا به حال در طول جام جهانی دیده‌ایم که مربی برکنار شود اما ندیده بودیم رئیس فدراسیون را برکنار کنند. رئیس سازمان تربیت بدنی مرا برکنار کرد اما شهامت این را نداشت که بگوید مرا برکنار کرده است.
چرا او چنین کاری کرد؟ چون می‌خواست رئیس فدراسیون فوتبال شود. برایش اصلا اهمیت نداشت که من در آلمان به عنوان نماینده ایران حاضر هستم.
اگر به سال ۲۰۰۶ برگردیم آیا آن بلیت VVIP جام جهانی معروف را به آقای علی‌آبادی می‌دهید؟
نه، باز هم این کار را نمی‌کردم چون آن بلیت حق ناصر نوآموز بود که باید در آن جایگاه بازی را تماشا می‌کرد. او دو دوره رئیس فدراسیون فوتبال بوده و حقش بود که در آن جایگاه بشیند و بازی ایران را ببیند.
می‌خواهیم کمی درباره فوتبال این روزهای ایران صحبت کنیم. هشت سال علی کفاشیان و مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشتند. ارزیابی شما از عملکرد ۸ ساله فدراسیون چیست؟
فدراسیون فوتبال در بخش فنی کارشان خوب بوده است اما در بخش انضباطی و اداری خیلی ضعیف کار کردند. اینکه بتوانند فدراسیون را بچرخانند و سیستم اداری درستی داشته باشند، ضعیف کار کردند. این موضوع در دوره ریاست آقای کفاشیان بیشتر بود. آن‌ها دوست داشتند همه را کنار خود داشته باشند تا خودشان بمانند. یک کار که نیاز به شجاعت داشت را انجام ندادند. هر چه به آن‌ها می‌گفتند جوابشان «چشم» بود چون می‌خواستند که بمانند اما در بخش فنی با اینکه جامی به دست نیاوردند اما خوب کار کردند. آن‌ها در بخش اداری واقعا ضعیف کار می‌کردند که اجازه می‌دادند کی‌روش خارج از وظایف‌اش صحبت کند و تصمیم‌هایی داشته باشد. شما بروید و ببینید در دوره مدیریت من آیا اعضای یکی از کمیته‌ها اجازه مصاحبه کردن داشت؟ مگر چنین کاری شدنی است؟
مثلا در فینال جام حذفی که اتفاقاتی رخ داد و در نهایت همه کسانی که محروم شده بودند، بخشیده شدند.
آنها می‌خواستند یک نفر را قربانی کنند که نام او سعید فتاحی بود. کسی تقصیرها را گردن نگرفت. وزارت ورزش برای دبیرکل و اعضای فدراسیون تعیین تکلیف می‌کند اما حالا که فدراسیون دچار مشکل شده باید این فدراسیون پاسخگو باشد؟ شما ۱۰ مربی را نام می‌برید که به فدراسیون فوتبال معرفی شدند تا سرمربی تیم ملی شوند. شما در چه جایگاهی هستید که برای تیم ملی سرمربی تعیین می‌کنید؟ جایگاه شما نظارت عالی است. به عنوان وزیر ورزش باید نظارت کنید.
شما به تصمیمات و صحبت‌های کارلوس کی‌روش اشاره کردید. اگر محمد دادکان الان رئیس فدراسیون فوتبال بود کی‌روش تا چه زمانی در فوتبال ایران مربی‌گری می‌کرد؟
الان هم ما مثل کی‌روش نداریم. همه جا هم مصاحبه کرده اما درباره این موضوع صحبت کرده‌ام. کی‌روش فوتبال را می‌فهمید. قبل از اینکه کی‌روش از ایران برود با آقای تاج تلفنی صحبت کردم و گفتم کی‌روش را نگه دارید چون کار را بلد است. قراردادش تمام شده بود و بهتر بود قرارداد جدیدی می‌بستند و در آن چارچوب‌هایی را مشخص می‌کردند. مثلا می‌گفتند اگر خارج از مسائل فنی صحبت کند ۲۰ هزار دلار جریمه خواهد شد. چرا همان ابتدا اختیارات خارج از وظایف‌اش را به او دادند و بعد از هشت سال می‌خواستند این اختیارات را از او بگیرند.
برای قهرمانی‌های پرسپولیس نباید سهمی را برای مدیران باشگاه بگذاریم؟
مدیران سهم داشتند اما مدیریت جهانی می‌گوید فوتبال را ۱۰ بخش اداره می‌کند. مدیریت، مربی‌گری، بازیکن، تغذیه، بدنساز، روانشناس و خیلی از مسائل دیگر جزو این دسته هستند. این ۱۰ فاکتور را باید کنار هم بگذارید تا یک تیم موفق شود. 
من ۵۰ درصد موفقیت را به بازیکنان می‌دهم و ۲۵ درصد هم برای مدیریت باشگاه و مربی است. اما من درباره پرسپولیس می‌گویم برانکو در پرسپولیس همه این کارها را خودش می‌کرد. 
مدیرعامل به برانکو کمک کرد اما درصد کمی از موفقیت را در اختیار داشت. چه کسی بررسی کرد ببیند دقیقا در پرسپولیس مدیران چه نقشی داشتند؟ من درباره شخص صحبت نمی‌کنم بلکه کل سیستم را می‌گویم.
الان برانکو از پرسپولیس کنار رفته است. آیا بدون او پرسپولیس می‌تواند دوباره قهرمان شود؟
آقای کالدرون که به جای برانکو آمده است مربی خوبی است اما من اعتقاد داشتم کسی که به درد پرسپولیس می‌خورد، برانکو بود. زمانی که می‌خواستند برانکو را بیاورند از من درباره‌اش سوال کردند که من گفتم بهترین فرد برای پرسپولیس همین مربی است. در آن سال‌ها آقای جعفر کاشانی از پرسپولیس با من برای حضور برانکو در ایران صحبت کرد که من نظرم را به او گفتم.