هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب

وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم 30 میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا و قابلیت افزایش ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا 100 میلیون تن پیش‌بینی شده و تلاش می‌شود سهم ایران در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب به ویژه از طریق حمل‌ونقل ترکیبی ریلی-دریایی افزایش یابد.
«محمد اسلامی» درباره سه محور اصلی «نشست مشترک پنج کشور ساحلی دریای خزر»، گفت: وزیران حمل و نقل در محور نخست، در محور دوم وزرای اقتصاد و در محور سوم اتاق‌های بازرگانی به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه مشترک میان تمام کشورهای شرکت‌کننده قرار داشتن « گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتاب‌دهنده» در دستور کار آنها بود.
وزیر راه و شهرسازی ضمن مثبت خواندن مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در بخش حمل‌ونقل هوایی ازسوی ایران در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت، برقراری و از سرگیری پروازهایی بود که در چند سال گذشته متوقف یا کاهش یافته بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که در سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: محور اصلی این اجلاس، کریدورهای حمل‌ونقلی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس- دریای سیاه بود. از آنجایی که شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربی از آستارا عبور می‌کند، بر همین اساس تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در داخل ایران مورد انتظار طرف روس و آذری در این اجلاس بود تا بتوانند از این طریق به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.
اسلامی در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: با هدف دستیابی به وحدت رویه میان سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، برقراری سیستم صدور بارنامه الکترونیک و عدم فک پلمپ بارهای عبوری میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین پیش‌نویس یکسان‌سازی مابه‌التفاوت قیمت سوخت و نرخ عوارض عبوری در این اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزرای سه کشور برسد تا در پایان 2020 شاهد برخورداری سه کشوراز نظام حمل‌ونقل یکپارچه و هماهنگ باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: دولت‌های اسلامی سکوت خود در مورد ظلم هند به مردم کشمیر را بشکنند سید حسن نصرالله در نامه‌ای به ظریف: با تحریم‌های آمریکا حضور و تاثیر شما قدرتمندتر شد آزادی نفتکش ایرانی در جیل الطارق شکست راهزنی آمریکا و انگلیس شیخ زکزاکی به نیجریه بازگشت رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز به سمت پایداری و پیش‌بینی پذیری حرکت می‌کند رئیس قوه قضائیه در کردستان: برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نتیجه درایت امام قبل از رحلت ایشان بود وزیر نیرو خبر داد: آبرسانی به 10 میلیون نفر جمعیت روستایی تا پایان دولت تدبیر و امید ضرورت تجدیدنظر در خصوصی‌سازی سوال از وزیر کشور در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد معوقات فرهنگیان به‌زودی پرداخت می‌شود هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب وزیر امور خارجه: تحریم‌های آمریکا تاثیر مستقیمی بر تولیدات دارو دارند مزار شهدای آزاده در بهشت زهرا (س) گلباران شد