بی‌سواد!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: از هفتم مرداد98 تا بیست و نهم مرداد 98 در فاصله‌ای 21روزه و طی دو اظهارنظر از سوی رئیس جمهوری امریکا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، یک مسئله به خوبی نمایان شد و آن این که برخی از مقامات ارشد آمریکایی نه سیاست می‌دانند و نه تاریخ!
دونالد ترامپ از آنجایی که همه ترفندها و رکب زدن‌های او برای به مذاکره راضی کردن ایرانی‌ها بی‌فایده و بی‌نتیجه بوده؛ 21 روز قبل و در توئیتی اگرچه اذعان می‌کند که: « ایران هرگز در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است!» اما به غلط مدعی می‌شود که: « ایران هرگز در هیچ جنگی پیروز نشده!» پاسخ مقتضی به این ادعای اشتباه او داده می‌شود اما خود او سه هفته بعد در توئیتی ـ به اصطلاح نقض غرض کرده ـ می‌نویسد: « ایرانی‌ها دل شان می‌خواهد مذاکره کنند اما نمی‌دانند چگونه! » و این یعنی رئیس جمهور آمریکا از یاد برده که خود او معترف شده بود که: « ایران هرگز در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است!» پس اگر کشوری در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده باشد لاجرم نه ابایی از مذاکره دارد و نه برای مذاکره کردن دچار گیجی و ابهام می‌شود!
نظیر این تناقض گویی را در سخنان برایان هوک می‌بینیم که 19 سال پس از اعتراف صریح خانم مادلین آلبرایت ـ وزیر امور خارجه وقت آمریکا ـ مبنی بر این که آمریکا یکی از دو نقش آفرین اصلی ـ انگلستان نقش آفرین دیگر بوده است ـ در ماجراهای کودتای 28مرداد 1332 بوده است، لب به سخنی گزاف و بی‌پایه می‌گشاید که: « سیا نقشی در کودتای ۲۸ مرداد نداشته است.»



> هدف آمریکایی‌ها از این مغالطه‌های آشکار تاریخی چیست؟!
ویزر امور خارجه ایران نه 28 مرداد 1398 که یک سال قبل در سالروز کودتای ننگین 1332 می‌نویسد: «۶۵ سال قبل در چنین روزی، آمریکا دولت منتخب مردمی مرحوم دکتر مصدق را سرنگون کرد، رژیم خودکامه را دوباره حاکم کرد و برای ۲۵ سال بعد مردم ایران را تحت استیلای خویش قرار داد. اکنون نیز "گروه اقدام" آن کشور از طریق فشار، دروغ پردازی و عوام فریبی آرزوی تکرار همان سناریو را در سر می‌پروراند؛ دوباره هرگز!» و منظور از سناریو، همان تطهیر امریکا نزد افکار عمومی است!
نه فقط مادلین آلبرایت که باراک اوباما نیز در سال 2009 میلادی و در هنگامه ی سفر به مصر، دست داشتن آمریکایی‌ها در کودتای 28 مرداد را این‌گونه تعریف و تایید می‌کند: « این موضوع منشا تنش بین ایالات متحده و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌ است. ایران خودش را به دولتی قسم‌ خورده در مخالفت با کشور من تعریف کرده ‌است و به راستی تاریخچه پرآشوبی بین ما وجود دارد. در میانه جنگ سرد، ایالات متحده، در براندازی دولت دموکراتیک انتخاب شده ایران، نقش بازی کرد».
چهره ی بعدی که نقش آفرینی امریکایی‌ها در کودتای 28 مرداد1332 را تایید می‌کند هیلاری کلینتون است. وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در ۴ آبان ۱۳۹۰ (۲۶ اکتبر ۲۰۱۱) در دو مصاحبه اختصاصی مفصل و جداگانه با دو شبکه فارسی‌زبان با یادآوری پوزش مادلین آلبرایت وزیر خارجه پیشین آمریکا، از مردم ایران به دلیل نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، بار دیگر از این واقعه ابراز تاسف می‌کند.
و اما ریشه و استناد برایان هوک مبنی بر نقش نداشتن سیا در کودتای ننگین 28 مرداد 1332 بازمی‌گردد به نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد که مقاله‌ای مفصل را درباره کودتای 28 مرداد سال 1332 در ایران بازنشر می‌کند. نویسنده مقاله «ری‌تکیه» کارشناس مسائل ایران است که به شدت رویکردی ضدایرانی دارد.
تکیه در این مقاله که عنوان آن «افسانه‌های1953» است به استقبال سالگرد کودتا رفته و می‌نویسند علی رغم گذشت شصت و چند سال از این قضیه، اما ماجرا همچنان زنده است. تمام حرف و ادعای این مقاله آن است که کودتای مذکور حرکتی داخلی بوده و آمریکا مسئول آن نیست!
نویسنده برای اثبات ادعای خود دلایل مضحکی را هم ارائه می‌کند از جمله؛
- برکناری مصدق از سوی شاه، کاری قانونی بوده و نباید نام آن را کودتا گذاشت!
- بانیان اصلی کودتا روحانیون به سرکردگی آیت‌الله بروجردی، آیت الله کاشانی و آیت الله بهبهانی بودند که از ترس مسلط شدن حزب توده، زمینه سرنگونی مصدق را فراهم کردند.
- آمریکا علاقه‌ای به دخالت در ایران نداشت و برنامه ریزی خود ایرانی‌ها برای کودتا و فشار به آمریکا باعث شد تا واشنگتن وارد ماجرا شود!
تکیه در مقاله خود به سیاستمداران آمریکایی که به نقش کشورشان در این کودتا اشاره کرده‌اند حمله کرده و آنها را اسیر افسانه پردازی ایرانی‌ها توصیف می‌کند. از جمله مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه وقت آمریکا که سال 2000 در سخنرانی خود گفت: «در سال ۱۹۵۳ آمریکا نقش موثری در ترتیب دادن براندازی نخست‌وزیر محبوب ایران محمد مصدق داشت. دولت آیزنهاور معتقد بود که اقداماتش به دلایل استراتژیک موجه‌اند ولی آن کودتا آشکارا باعث پسرفت سیر تکامل سیاسی ایران شد».
برنی سندرز از دیگر چهره‌هایی است که نه یک بار که دوبار، به وضوح درباره دخالت‌های آمریکا در ساقط کردن دولت مصدق، اظهار نظر می‌کند. این نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در مناظره خود با هیلاری کلینتون (دیگر نامزد حزب دموکرات) در ۱۱ فوریه ۲۰۱۶، درباره دخالت‌های آمریکا در ساقط کردن دولت‌های کشورهای دیگر، به دولت محمد مصدق اشاره کرده بود. سندرز همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با تایید دوباره سخنان خود می‌گوید: به عقیده من، سرنگونی (مصدق) نخست‌وزیر انتخاب شده طی فرایند دموکراتیک در ایران، فاجعه بود؛ بنابراین، تصور نمی‌کنم آمریکا به لحاظ قانونی یا اخلاقی حق داشته باشد دولت‌ها را سرنگون کند و این تلاش‌ها اغلب نتیجه عکس داشته و بی‌ثباتی بسیاری را در مناطق مختلف به بار‌آورده‌ است.»
پاسخ دیگری برای گزافه گویی‌های برایان هوک را می‌تواند در یک مجله آمریکایی جست! مجله «فارین پالیسی» در گزارشی به مناسبت انتشار اسناد سیا درباره کودتای آمریکا می‌نویسد: «سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا برای تحقق اهداف خود در اجرای کودتا، پروژه‌ای چندلایه و پیچیده را هم‌زمان به پیش بردند؛ استفاده از ماشین تبلیغاتی خود برای تخریب وجهه سیاسی محمد مصدق، رشوه به برخی از نمایندگان وقت مجلس ملی ایران، سازماندهی نیروهای نظامی و در نهایت به راه انداختن راهپیمایی‌ها و اعتراضات خیابانی.»
ادعای مضحک برایان هوک مبنی ‌بر عدم دخالت سیا در کودتای ۲۸ مرداد در حالی مطرح می‌شود که جان کری در سال ۲۰۱۶، هنگامی که هنوز وزیر امور خارجه آمریکا بود در نشستی در دانشگاه شیکاگو اذعان کرده بود که سازمان سیا به‌طور مستقیم در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد و برکناری مصدق، نخست‌وزیر ایران در سال ۱۹۵۳ دخالت داشته است.

> کودتای ۲۸ مرداد1332
کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس‌آی‌اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک طرفداران محمدرضا پهلوی و پشتیبانی مخالفان محمد مصدق با هدف سرنگونی دولت قانونی محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد. در آمریکا از آن به نام عملیات آژاکس (Operation Ajax) نیز یاد می‌شود.
کودتای ۲۸ مرداد از بحث برانگیزترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران به ‌شمار می‌رود و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد. طرفداران محمدرضا پهلوی، نخست‌وزیر وقت را به نقض قانون اساسی مشروطه متهم و از برکناری او توسط شاه با همراهی ارتش دفاع می‌کنند. آن‌ها نقش دولت‌های خارجی در این رویداد را مردود دانسته و این کودتا را «قیام و رستاخیز ملی» می‌نامند.
در ۱۹ اوت سال ۱۹۵۳ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی توسط کودتایی نظامی با رهبری سرلشکر فضل‌الله زاهدی با درخواست مستقیم بریتانیا و دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا سرنگون شد. کودتا ضد دولت مصدق پس از آن امکان‌پذیر شد که ابتدا دولت آمریکا طی عملیاتی به نام «عملیات آژاکس» ایران را در آشوب و هرج و مرجی فرو برد که راه را برای سقوط مصدق هموار کرد. در آن زمان دولت آیزنهاور در آمریکا نگران آن بود که این طرح به بیراهه کشیده شود و نیروهای حزب توده با بهره‌جویی از ناامنی قدرت را در دست بگیرند.