جايگاه‌داران بازار سياه به پا كردند

کارت سوخت با اراده دولت براي سامان‌دادن به مصرف داخلي بنزين- که از حد استاندارد خارج شده بود- و جلوگيري از قاچاق روزافزون آن، مجددا به اجرا درآمده است. اما اين بار هم، کارت سوخت جايگاه‌داران به حربه جديدي براي سودبري غيرقانوني برخي بدل شده است. از نخستين روز شهريورماه، ميزان سوخت‌گيري با کارت آزاد جايگاه‌ها در کل کشور در هر بار سوخت‌گيري، از 60ليتر به 30ليتر کاهش يافت. ايسنا گزارش کرده است طي تماس‌هاي تلفني و گزارش‌هاي مردمي، در برخي از جايگاه‌ها متصديان جايگاه در ازاي کارت سوخت مبلغي را از مشتريان دريافت مي‌کنند که بر اساس گفته‌هاي فاطمه کاهي- سخنگوي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي- کاملا غيرقانوني بوده و هيچ جايگاهي حق دريافت هزينه جداگانه را از مشتريان ندارد. گزارش‌هاي «آرمان‌ملي» از سطح شهر نيز نشان مي‌دهد جدا از دريافت هزينه براي کارت سوخت، برخي از جايگاه‌داران، قيمت بنزين را افزايش داده و بنزين معمولي را با نرخ بنزين سوپر به مردم مي‌فروشند. فاطمه کاهي با تاکيد بر اينکه جايگاه‌ها نبايد بابت کارت سوخت مبلغي دريافت کنند، اظهار کرد: مشتريان مي‌توانند به منظور گزارش تخلف با شماره 09627 تماس بگيرند.
صدور همه کارت‌ها تا پايان مهر
سخنگوي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه دولت و مجلس هيچ برنامه‌اي براي سهميه‌بندي به اين شرکت اعلام نکرده‌اند، گفت: در صورت همکاري مردم و استفاده حداکثري از کارت شخصي، جلوي سوءاستفاده‌هاي احتمالي گرفته خواهد شد. فاطمه کاهي در گفت‌وگو با ايلنا، اظهار کرد: با توجه به فراخوان‌هاي انجام‌شده حدود 5/4ميليون نفر که به هر دليل کارت خود را مفقود کرده و يا در اختيار ندارند درخواست المثني داده‌اند که تا پايان مهر 98 همگي توليد و ارسال خواهد شد. او با بيان اينکه در حال حاضر همه جايگاه‌ها به سامانه کارت هوشمند سوخت تجهيز شده‌اند، درباره زمان حذف کارت جايگاه‌داران تصريح کرد: هيچ برنامه‌اي براي حذف کارت جايگاه‌دار وجود ندارد. علت محدودکردن کارت جايگاه‌داران نيز تشويق مردم به استفاده از کارت هوشمند شخصي است. گفتني‌ست افراد مي‌توانند براي رصد کارت سوخت خود و دريافت جزئيات منطقه پستي آن به سايت epolice.ir ãÑÇÌÚå ˜ääÏ.
محدوديت سوخت‌گيري با کارت جايگاه‌داران


مدير برنامه‌ريزي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيز با بيان اينکه بيش از يک ميليون کارت سوخت در باجه‌هاي معطله شرکت پست باقي مانده است ابراز کرد: توصيه ما به مالکان خودرو اين است که در جايگاه‌ها از کارت سوخت شخصي استفاده کنند چرا که عرضه بنزين از طريق کارت سوخت جايگاه‌داران در آينده محدودتر خواهد شد. به گزارش خبرآنلاين، شهرام رضايي گفت: پيش از اين صاحبان خودرو مي‌توانستند به راحتي روزانه 60 ليتر بنزين در يک جايگاه دريافت کنند اما از ابتداي شهريور فقط مي‌توانند 30ليتر دريافت کنند و بعد از قطع و وصل کارت به دستگاه و همچنين سپري‌شدن اندکي زمان دوباره اقدام به دريافت 30ليتر ديگر مي‌کنند. او افزود: از 22 مرداد که استفاده از کارت سوخت شخصي در جايگاه ها الزامي شده بود تعداد استفاده‌کنندگان از کارت سوخت شخصي بسيار کم بود اما اين تعداد در چند روز اخير به 10درصد رسيده است و ما هر 10 روز، آن را رصد خواهيم کرد.