ما به اندازه طرف‌های دیگر به برجام پایبند می‌مانیم


«محمد جواد ظریف» در گفت‌وگو با خبرگزاری «برناما» مالزی، ضمن درخواست از طرف‌های اروپایی برجام برای پایبندی کامل به این توافق هسته‌ای گفت: «ایران به همان اندازه دیگر اعضای برجام، به توافق (هسته‌ای) پایبند خواهد ماند.»
ظریف تصریح کرد که علی‌رغم پایبندی ایران، روسیه و چین به برجام، پایبندی دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای (انگلیس، فرانسه، آلمان) قابل مشاهده نیست یا اینکه آنها پس از خروج یکجانبه سال گذشته آمریکا از برجام، «اراده سیاسی برای پایبندی» به این توافق هسته‌ای
 ندارند.
وزیر خارجه آمریکا درباره بهانه خروج آمریکا از برجام که مسئله موشکی ایران بود، گفت: «این موضوعات بخشی از توافق نیست. ما در زمینه موضوع هسته‌ای به توافق رسیدیم، ما می‌بایست برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کردیم و همچنین موافقت کردیم که اگر به پیشرفت‌هایی در زمینه اجرای توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم، اعتماد برای حرکت به سوی موضوعات دیگر به‌وجود خواهد


 آمد».
اعلام سفر قریب‌الوقوع
 «مهاتیر محمد» به ایران
وزیر امورخارجه کشورمان که در سومین مقصد سفرش به شرق آسیا به مالزی رفته بود روز پنجشنبه با «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف گفت که در دیدار با ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی درباره مسائل جهان اسلام، تحریم‌ها و اقدامات خلاف قانون آمریکا صحبت کرده است.
وی افزود: در آینده نزدیک منتظر جناب آقای ماهاتیر (نخست‌وزیر مالزی) در ایران هستیم و سفر ایشان را خواهیم داشت. همین‌طور گفت‌وگوهای زیادی بین ۲ کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه همکاری در جهان اسلام مطرح بوده است.
راه ابریشم جدید
گزینه مهم و راهبردی
 برای جامعه جهانی
محمد جواد ظریف همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی چین (سی جی تی ان) گفت: ایران و چین به قدمت هزاران سال روابط داشتند, دو کشور بخشی از جاده ابریشم قدیم بودند, بنابر این روابط ما فقط روابط معاصر و امروزی نیست بلکه روابط ما تاریخی است که چندین هزاره قدمت دارد. ما همچنان نیز روابط خواهیم داشت. احتمال حضور ما در ابتکار عمل یک کمربند-  یک جاده (راه ابریشم جدید)-  که رئیس‌جمهور شی (جین پینگ ) پیشنهاد کرده است-  وجود دارد.
وی تصریح کرد: از نظر ما این ابتکار عمل یک گزینه مهم و راهبردی برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود تا کشورها وارد روابط مسالمت‌آمیزی شوند که منفعت متقابل به همراه
 دارد.
برنامه و مسیر اقدام ما همین است. معجزه اقتصادی که چین با دوراندیشی و استقلال, آن را نمایندگی می‌کند با تمرکز این کشور روی نیازهای جمعیت چین و رشد اقتصادی این کشور بوده است. چین به دنبال توازن جدی روابط در سطح جهانی است.