به گذشته افتخار می‌کنیم و به آینده امیدواریم

آیین نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه و با حضور خانواده شهدای هفتم  و هشتم تیرماه سال ۱۳۶۰ و جمعی از شخصیت‌های سیاسی چون سیدمحمد موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمدرضا باهنر، علی مطهری، علی اکبر صالحی، ابراهیم امینی و حسن روشن در حسینیه جماران برگزار شد. به‌گزارش ایرنا، سیدحسن خمینی در این مراسم بیان داشت: بسیار از مرحوم هاشمی رفسنجانی شنیدم که می‌گفت راه حل بسیاری از مشکلات جامعه این است که مردم باید کار داشته باشند. راه حل اعتیاد شغل است و اشتغال سرمایه‌گذاری می‌خواهد و سرمایه‌گذاری هم امنیت. سیدحسن خمینی افزود: اگر فقر به جامعه‌ای آمد، از آن در چیزهای دیگری بیرون می‌رود. آقای هاشمی معلم اخلاق جامعه بود. یک گام برداریم و جامعه‌ای را از فقر بزداییم. وی ادامه داد: بسنده کردن رفتار مؤمنانه به کردار و اعمال قانونی تنزل دادن سطح جامعه است. انسان باید دائماً خودش را در یک ترازوی اخلاق بسنجد. سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه معروف الزاماً چیزی نیست که جامعه قبول دارد، گفت: برای اینکه مسأله‌ای در جامعه اخلاقی شود نخست باید سعی کنیم هنجارها به ارزش تبدیل شود و دیگر اینکه باید ریشه فقر را در جامعه کند. کسی که در مسیر فقرزدایی گام بر می‌دارد گام بلندی برمی دارد. به فرموده حضرت علی(ع)، فقر نفس را ذلیل، عقل را زایل و هر چه غم است می‌آورد. وی با بیان اینکه راه بزرگی پشت سر ما است، خاطرنشان کرد: کار بزرگی صورت گرفته است، با‌وجود انتقاد از وضع موجود، حتماً به گذشته افتخار می‌کنیم و به آینده امید داریم. تلاش‌های گذشتگان و عزمی را که داشتند هم بدانیم و آن‌ها را بیان کرده و برای گام‌های بعدی همت کنیم.
محسن هاشمی رفسنجانی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به رفتار بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید رجایی، آیت‌الله طالقانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ویژگی مشترک رهبران انقلاب، سعه صدر، از خودگذشتگی و صبر و تحمل نسبت به تخریب‌ها بود. وی افزود: این بزرگان، از بذل جان، مال و آبروی خود برای انقلاب، پرهیز نمی‌کردند و بنابراین زمانی که خود هدف تخریب و توهین وتهمت قرار می‌گرفتند اگر سکوت وآرامش موجب کمتر آسیب دیدن انقلاب می‌شد، اهدای آبروی خود را بر ضربه خوردن وجهه انقلاب مقدم می‌داشتند. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز اگر ما نگران کاهش سرمایه اجتماعی کشور، اعتماد عمومی و امید به آینده هستیم، باید ریشه آن را در فاصله گرفتن مسئولان از آرمان‌های انقلاب و اخلاق انسانی بجوییم، مردم به مسئولانی که جایگاه خود و آبروی خود را مهمتر از سرنوشت انقلاب و کشور می‌دانند، کمتر اعتماد می‌کنند و بداخلاقی‌ها، نزاع‌ها و اختلافاتی که بخصوص از دهه گذشته تاکنون آفت نظام شده است، ریشه‌های انقلاب را تضعیف می‌کند.
علی مطهری نماینده تهران در مجلس هم در سخنانی گفت: هاشمی رفسنجانی چیزی را که به مصلحت جامعه تشخیص می‌داد آبروی خود را پای آن می‌گذاشت. هاشمی ایران را سربلند و پیشرفته می‌خواست و تمام وجودش در گرو این مفهوم بود. رفسنجانی می‌خواست ایران نمونه و الگوی کشورهای اسلامی شود که مردم حسرت امارات و ترکیه را نخورند.



سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه هشتمین اردوی ملی «طریق جاوید» گفت: چرا امام در آخر عمر خود دائماً به تحجر حمله می کردند؟ امام به اندازه ای که به استکبار حمله کرده به تحجر هم حمله کرده است، ولی تلویزیون را که باز می کنید فقط مورد اول را می شنوید. وقتی امام می گوید حق است که من در این مسیر کشته شوم اشاره به بعد دوم یعنی تحجر ستیزی دارد؛ چرا که در هدف اول قبلاً پیروزی حاصل شده بود. به گفته وی، در چارچوب مباحث امام، رابطه دین و مردم، از موالی و عبید باید به رابطه شهروند و قانونگذار تغییر کند.