بر قله های باور

 

بخشی از برنامه ثریا در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت که در آن مجری برنامه با کنایه به نجومی‌بگیران می گوید: «باور ۳۷۳ را چند جوان زیر ۳۰ سال با حقوق زیر پنج میلیون به سرانجام رساندند اما در مقابل برخی مدیران نجومی‌بگیر هیچ آورده‌ای برای مردم ندارند.» اما برای این که با این دستاورد تمام ایرانی که به دست جوانان توانمند و دانشمند ایرانی ساخته شده و در 31 مرداد امسال رونمایی شد بیشتر آشنا شوید  با ما همراه باشید.
 


کار پدافند هوایی
پدافند های هوایی با رادارهای جست وجوگر اهداف را شناسایی و با رادارهای دنبال کننده روی آن ها قفل می کنند ودر نهایت با شلیک موشک اهداف متخاصم را منهدم می کنند.
سامانه پدافندی باور ۳۷۳
ماجرای ساخت این پدافند به 10 سال پیش بر می گردد. درست زمانی که روس ها با روی کار آمدن مدودف از تحویل اس 300 خریداری شده توسط کشورمان خودداری کردند. هرچند ایران شکایت کرد و غرامت گرفت اما غرامت کار پدافند دفاعی را برای ما نمی کرد. پس دانشمندان کشورمان در روز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) دست به کار شدند و برای این که باور کنیم که می توانیم نام «باور» را برای آن انتخاب کردند، عدد 373 را هم که ابجد یکی از القاب پیامبر اعظم است به آن اضافه کردند تا باور ایرانی در کنار توسل به پیامبر اکرم(ص) نتیجه بخش باشد و باور 373 پدیدبیاید.
ویژگی های باور 373
موشک مورد استفاده در سامانه «باور۳۷۳» از نوع صیاد-۴ است که قادر به انهدام اهداف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۷ کیلومتری خواهد بود.
در بخش جست وجو، پدافند باور 373 راداری دارد که می تواند 300 هدف را در برد 350 کیلومتری مورد ارزیابی قرار دهد این در حالی است که سامانه اس 300 روسیه فقط قادر به شناسایی 100 هدف در برد 300 کیلومتری است.
در بخش رهگیری بازهم پدافند هوایی باور یک سرو گردن بالاتر از اس 300 و حتی اس 400 قرار دارد. باور 373 قادر به رهگیری 60 هدف در برد 250 است این در حالی است که اس 300 تنها قادر به رهگیری 12 هدف در برد کمتر از 200 کیلومتر است. در اس 400 هم تعداد رهگیری تنها 36 مورد است. یکی از ویژگی های بارز باور 373 که این پدافند را از اس 300 روسی و پاتریوت آمریکایی متمایز می کند این است که باور 373 قادر به هدف گیری 9 هدف به طور همزمان است که در اس 300 به 6 هدف و در پاتریوت به یک هدف می رسد.
اما برترین ویژگی سامانه باور۳۷۳ ساخت تماماً ایرانی آن است که باعث می شود تمام کدهای سیستم نرم افزاری پدافندی کشور در اختیار خودمان باشد و همین مزیت باعث ایجاد یک سامانه پدافندی با شبکه ای امن در کشور خواهد شد.
سهولت در آماده سازی و نگهداری، عمر انبارداری بالا و ضریب ایمنی اپراتوری، ضریب بالای برخورد، عملیات در شرایط حملات شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، قیمت کمتر نسبت به نمونه های مشابه خارجی، حجم آتش زیاد و... از جمله دیگر ویژگی‌های سامانه پدافند موشکی «باور۳۷۳» است.
در پایان با نگاهی به آن چه گفتیم برتری پدافند هوایی باور 373 نسبت به سامانه های روسی پیشرفته تر است و فقط برتری اس 400 این است که موشک های با سرعت بالا راهم می تواند هدف اصابت قرار دهد.
تعداد زیادی از ویژگی های دیگر باور 373 بسیار تخصصی است که بیشتر به درد علاقه مندان مسائل نظامی و موشکی می خورد که به نظر در حوصله خوانندگان این ستون نیست.