ضرب شست مقاومت



گروه جهان/ 4 روز پس از تجاوز پهپادی رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و کشته شدن 2 نیروی حزب‎الله در سوریه بر اثر حملات اسرائیل، حزب‎الله لبنان به وعده سید حسن نصرالله برای انتقام‎گیری از تل‎آویو عمل کرد و در گام نخست با شلیک 3 فروند موشک ضد تانک، اهدافی را در سرزمین‎های اشغالی تخریب کرد. در پی این حمله که نخستین حمله حزب‎الله لبنان علیه مواضع اسرائیلی از جنگ 33 روزه سال 2006 به این سو است، تبادل آتش شدیدی در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت. به گزارش سایت روزنامه انگلیسی «گاردین»، عصر دیروز ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد، حزب‎الله لبنان اقدام به پرتاب 3 فروند موشک ضد تانک به سمت اراضی اشغالی کرده ‎است. بیانیه ارتش این رژیم هیچ اشاره‌ای به میزان تلفات احتمالی نکرده ‎است. حزب‎الله لبنان نیز در بیانیه‌ای که پس از این رویداد منتشر شد، تأکید کرد: نیروهای حزب‎الله با موشک‎های ضد تانک خود یک دستگاه خودروی نظامی را هدف گرفتند که در نتیجه آن سرنشینان این خودرو کشته شدند. دبیر کل حزب‎الله لبنان در چند روز گذشته بارها به رژیم صهیونیستی بابت حملات احتمالی و انتقام‎جویانه این جنبش هشدار داده بود. خبرگزاری «فرانس‎پرس» به نقل از بیانیه حزب‎الله خبر داده، این حمله در حومه شهرک صهیونیستی آویویم در نزدیکی مرز لبنان و سرزمین‎های اشغالی صورت گرفت. بیانیه حزب‎الله همچنین تأکید کرده‎ است که گروه شهیدان «حسن زبیب» و «یاسر ضاهر» این عملیات را اجرا کردند و توانستند یک خودروی نظامی اسرائیلی را منهدم کنند. به گزارش پایگاه خبری «عاروتص شوا» ارتش رژیم صهیونیستی نیز دست به شلیک بیش از 40 گلوله خمپاره آتشزا و خوشه‌ای به سمت خاک روستاهای «مارون الراس»، «عیترون» و «یارون» زد و جنگنده‌های ارتش این رژیم نیز پایگاه‎هایی را در لبنان بمباران کردند. همچنین چند فروند موشک اسرائیلی در حومه شهر بنت جبیل در جنوب لبنان سقوط کردند. همزمان المنار اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از گلوله‌های فسفری برای حملات مارون الراس استفاده کرد.
در حالی که به گزارش «تایم آو اسرائیل» ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته مدعی شد حمله حزب‎الله تلفاتی بر جا نگذاشته ‎است، خبرگزاری مهر به نقل از یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد که بالگردهای این رژیم، زخمی شدگان صهیونیست را به بیمارستان زیف در صفد منتقل کردند. برخی منابع نیز به المنار اعلام کردند که شمار زخمی شدگان به چهار نظامی می‎رسید. همچنین به گفته یک منبع لبنانی در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین هنگامی که نیروهای صهیونیستی برای انتقال مجروحان وارد عمل شدند در تیررس نیروهای مقاومت قرار داشتند؛ اما سربازان مقاومت اجازه انتقال زخمی‌ها را به صهیونیست‌ها دادند. این حمله در حالی انجام شد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: گمان نمی‌کنیم که این همان واکنشی باشد که نصرالله در سخنرانی‎های چند روز اخیر خود وعده داده بود.پس از این حمله ارتش رژیم صهیونیستی که در روزهای گذشته در آماده‎باش به سر می‎برد، دستور داد، درهای تمامی پناهگاه‎ها در شهرهایی که در فاصله 4 کیلومتری مرز لبنان هستند، گشوده‎ شود. مقامات فرودگاه بن گورین در تل‎آویو نیز از پروازها خواستند تغییر جهت دهند. رسانه‌های اسرائیل پیشتر خبر داده ‎بودند، حریم هوایی در منطقه «شمونه» و بخش‌های مختلفی از «الجلیل» بسته و آتشبارهای گنبد آهنین در این منطقه مستقر شده بودند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تمامی مرخصی‌های سربازان را در پنج تیپ جنگی در شمال لغو کرده بود.


واکنش‎های مقامات اسرائیل و لبنان
در پی تبادل آتش بین مرزهای لبنان و اراضی اشغالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدارهای سیاسی خود را لغو و لبنانی‎ها را تهدید کرد، باید تاوان این حمله را بدهند. وی پس از نشست ویژه با مقامات امنیتی کابینه خود در واکنشی منفعلانه اعلام کرد؛ هر گونه اقدام آتی را بسته به تحولات روز اتخاذ می‌کنیم. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به وزیران کابینه دستور داد تا از هرگونه مصاحبه درباره حمله حزب‌الله به یک پایگاه و خودروی اسرائیلی در مرز لبنان خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در لبنان نیز سعد حریری، نخست‎وزیر در تماس‎هایی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و همچنین امانوئل بون، مشاور رئیس جمهوری فرانسه خواهان مداخله آنان برای توقف تشدید اوضاع شد. در حالی که سعد حریری مدعی است، بخاطر نگرانی از وضعیت آتی لبنان دست به دامان امریکا و فرانسه شده‎است، «زینا خدر»، خبرنگار شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی از بیروت خبر داد: «همزمان با آتشبار گسترده اسرائیل علیه خاک لبنان، در بیروت مردم هلهله شادی سر داده‎ و از پاسخ حزب‎الله به تجاوز‎های اسرائیل شادمان بودند.»
تنش در مرزهای لبنان و سرزمین‎های اشغالی پس از آن آغاز شد که هفته گذشته دو پهپاد اسرائیلی به جنوب بیروت تجاوز کردند. همزمان با این رویداد، در حملات اسرائیل در سوریه نیز دو فرمانده حزب‎الله به شهادت رسیدند. در زمان این حملات ناظران منطقه‎ای در تحلیل‎هایی اقدامات تجاوزکارانه ارتش اسرائیل را در راستای انتخابات زودهنگام این رژیم برآورد کردند و هشدار دادند، بنیامین نتانیاهو با این حملات قصد دارد، خود را فردی معرفی کند که یارای مقابله با تهدیدهای خارجی را دارد و آرای مردمی را به سمت خود جلب کند.