امضای قرارداد افزایش 500 میلیون فوت مکعبی گاز در کشور

قرارداد توسعه میدان گازی «بلال» با هدف افزایش 500 میلیون فوت مکعبی تولید گاز به امضا رسید.
قرارداد توسعه میدان گازی بلال روز گذشته در محل وزارت نفت بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس امضا شد.
این میدان در بخش شرقی میدان مشترک گازی پارس جنوبی و در 90 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده است. هدف از این قرارداد که قرار است به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای 11 تا 24 پارس جنوبی الحاق شود، دستیابی به تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز غنی در 34 ماه و با سقف هزینه 440 میلیون دلار است.
گاز تولیدی این میدان برای فراورش به پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی منتقل خواهد شد. منابع مورد نیاز توسعه این میدان با تایید شورای اقتصاد، از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.


قرارداد توسعه این میدان شامل حفاری 8 حلقه چاه، احداث و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید 500 میلیون فوت مکعب گاز غنی در روز و احداث یک رشته خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی 20 کیلومتر خواهد بود. شرکت پتروپارس موظف است با هدف استفاده حداکثری از طرفیت‌ها و توانمندی پیمانکاران و سازندگان داخلی، مناقصات فرعی را برگزار کند.
زنگنه: صنعت نفت ایران متوقف شدنی نیست
وزیر نفت در مراسم امضای قراداد توسعه میدان گازی بلال گفت: صنعت نفت ایران متوقف‌شدنی نیست و قدرت و خلاقیت خودمان را به کار خواهیم گرفت تا با روش‌های جدید راه خود را پیدا کنیم.
بیژن زنگنه باتشکر از همه پیمانکارانی که در پارس جنوبی فعالیت کرده‌اند، افزود: همه سکوهای این میدان تا پایان سال نصب می‌شود و به جز پالایشگاه فاز 14 همه پالایشگاه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با تشریح جزئیات قراردادی که به امضا رسید، اصافه کرد: در این قرارداد، بخش شرقی پارس جنوبی توسعه پیدا می‌کند.
وزیر نفت با بیان اینکه پتروپارس در همه قراردادهای خود رعایت زمان و قیمت را کرده، ادامه داد: این قرارداد، نوع جدیدی از قرارداد است که قیمت نهایی نیست و مانند قراردادهای باز به مناقصه رفته و قیمت استخراج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی از صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد، گفت: قرارداد توسعه میدان بلال 34 ماهه و به ارزش 440 میلیون دلار خواهد بود.زنگنه تاکید کرد: تعهد کرده بودم تا پایان دولت دوازدهم، تکلیف همه میادین مشرک روشن خواهد شد.
وی افزود: پس از این میدان، فرزاد بی‌و فاز 11 پارس جنوبی فعال خواهد شد. همچنین میادین غرب کارون، آبان و پایدار غرب و سایر میادین مشترک نیز تعیین تکلیف خواهند شد.
زنگنه با بیان اینکه در این دولت کار توسعه پارس جنوبی به جز فاز 11 به پایان می‌رسد، گفت: در تلاشیم بخش اول فاز 11 تا نیمه سال 1400بهره‌برداری برسد. از این پس هر دو هفته یک قرارداد یا افتتاح خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها صنعت نفت را متوقف نکرده است، ادامه داد: اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران و سازندگان ایرانی فعال می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در پارس جنوبی و غرب کارون در تولید روزانه از همسایگان عقب نیستیم، افزود: عملکرد وزارت نفت نشان دهنده اقتصاد مقاومتی است و در سال رونق تولید تلاش کرده‌ایم تا پیمانکاران فعالتر از گدشته عمل کنند.
وزیر نفت تاکید کرد: اکنون 94 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز است. در پالایش نیز به توفیقاتی رسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه در صادرات نفت نشان دادیم آمریکا نمی‌تواند صادرات را صفر کند، گفت: در موضوع صادرات اقدامات خود را بیان نمی‌کنیم زیرا باعث می‌شود دشمن هوشیارتر عمل کند.
نگهداشت تولید در پارس جنوبی کلید خورد
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی در دست انجام است، گفت: در راهکار بلند مدت روی بلوک اطراف پارس جنوبی متمرکز شدیم که میدان بلال اولین آنها خواهد بود و بعد از آن به سراغ یلدا و غیره، خواهیم رفت.
«محمد مشکین فام» در این مراسم با اشاره به اینکه توسعه 29 فاز پارس جنوبی به علاوه یک (لایه نفتی) را انجام می‌دهیم، ادامه داد: این هدف در آینده نزدیک محقق می‌شود و برای 25 سال آینده تامین مستمر 75 درصد گاز مصرفی کشور از این میدان خواهد بود.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از 75 درصد گاز کشور را تامین می‌کنیم، افزود: تا پایان سال، پنج سکوی باقی مانده را نصب می‌کنیم و عملا تمام بلوک‌ها به جز فاز 11 تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهارداشت: باید به فکر نگهداشت تولید باشیم البته تاکنون افت فشار نداشتیم اما پیش‌بینی می‌شود تا چهار سال آینده افت فشار در پارس جنوبی اتفاق رخ دهد.
مشکین فام تاکید کرد: برای حفظ تولید در پارس جنوبی دو راهکار پیش‌بینی شده که شامل راهکار بلندمدت و کوتاه مدت می‌شود.
به گفته مدیرعامل نفت و گاز پارس اسید کاری چاه‌های موجود، مشبک کاری چاه‌ها، تعمیر چاه‌ها، حفر 60 حلقه چاه جدید در بلوک بندی موجود و لوله کشی بین سکوها و بین سکو و خشکی در کوتاه مدت باعث کاهش افت فشار خواهد شد.
وی ادامه داد: توسعه بلوک‌های اطراف نیز در این مهم موثر است که در گام اول میدان گازی بلال در دستور کار است و سپس روی میادین دیگر مثل فرزاد و کیش متمرکز می‌شویم.
خط اعتبار 15 میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست
وزیر نفت همچنین در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با بیان اینکه موضوع خط اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم‌ها نیست، گفت: از نظر صنعت نفت، کاهش تحریم‌ها به معنای فروش نفت خواهد بود.
«بیژن زنگنه» ‌در جمع خبرنگاران، افزود: اساس این بوده تا تحریم‌های نفتی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده، ایران را بدهکار می‌کند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت مجازی و با هزینه 100 میلیون دلاری اجرا شده، ‌ادامه داد: این پالایشگاه اکنون با ظرفیت 450 هزار بشکه کار می‌کند و ظرفیت آن تا پایان سال به 480 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
وی با اظهار امیدواری در خصوص آغاز اکتشاف توصیفی در فرزاد بی، ‌گفت: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، کار را با آنها جلو می‌بریم در غیر این صورت مستقل عمل می‌کنیم.
وزیر نفت به توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز اشاره کرد و افزود:‌ چین به طور رسمی اعلام نکرده که از قرارداد فاز 11 خارج شده اما در عمل، این کار را انجام می‌دهد البته درحال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.
زنگنه با بیان اینکه هنوز توسعه فاز 11 از تحریم‌ها معاف نشده، ‌ادامه داد: ‌ارقام ذخیره‌سازی نفت ایران را تایید نمی‌کنم و درباره تحریم نیز هیچ چیز نمی‌گویم.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد امضای قرارداد افزایش 500 میلیون فوت مکعبی گاز در کشور وزیر بهداشت: تمام داروهای موردنیاز تا 3 سال دیگر در کشور تامین می‌شود اخبار کوتاه اقتصادی سخنگوی وزارت خارجه: اخطار وزارت خارجه به کانادا درباره مصادره ساختمان‌های فرهنگی ایران با هدف مقابله با فشارهای آمریکا؛ بانک‌های ایرانی در راه پیوستن به سوئیفت روسی کانادا شریک تروریسم اقتصادی حملات پهپادی انصار‌الله تاسیسات نفتی «آرامکو» عربستان را به آتش کشید حمایت دوباره اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی از برجام با اشاره به انتشار گزارش جاسوسی رژیم صهیونیستی از آمریکا ظریف: آمریکا با داشتن دوستی مثل نتانیاهو، نیازی به دشمن ندارد دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح کرد اصلاح قانون مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تا پایان سال زیرگذر گیشا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت ابطال شد ضبط وثیقه 30 میلیارد تومانی متهم پرونده پتروشیمی شهرداری هم با قبوض کاغذی عوارض شهری خداحافظی کند