مردم چهاردانگه: دیگر اجازه انتقال زباله ساری به چهاردانگه را نخواهیم داد

مردم دهستان سفیدکوه چهاردانگه که شهرنشینان ساری آن را پشتکوه می‌خوانند با بستن راه ورود زباله به منطقه گویچاله سفیدکوه اعلام کردند، دیگر هرگز اجازه انتقال زباله به این منطقه را نخواهند داد.
از سال 1383 که مردم روستای سمسکنده از دفن غیربهداشتی زباله ساری در روستای خود جلوگیری کردند؛ مسئولان ساری به جای حل اصولی و اساسی و ساخت زباله سوز از نجابت و بی‌کسی مردم محروم و مظلوم دهستان سفید کوه سوءاستفاده نموده و زباله‌های خانگی را به همراه زباله‌های ممنوعه بیمارستانی، صنعتی و کشتارگاهی به پشتکوه که 120 کیلومتر قرار دارد، منتقل کردند. و در برابر اعتراض مردم که «اینجا قدم‌گاه رهبر ماست، جای زباله نیست» گفتند این مشکل طی چند ماه سریع رفع می‌شود و از آن زمان تاکنون یعنی 14 سال است که هرسال وعده ساخت زباله‌سوز و افتتاح آن را در ساری می‌دهند با آن که آب‌های زیرزمینی را آلوده کردند، هوا را و حتی یکی از چوپانان منطقه در شیرابه غرق و فوت کرد اما اتفاق خاصی نیفتاد و فقط در برابر اعتراضات مظلومانه مردم محروم وعده دادند و گاهی هم برخوردهای خشن و بگیروببند راه انداختند.
تا این که امسال از بارندگی‌های فصلی سوءاستفاده کرده و میلیون‌ها لیتر شیرابه‌ای را که هرگز تصفیه نشده بود؛ وارد رودخانه فصلی کردند و به احشام مزارع زیان زدند و باعث خشم مردم شدند.
مردم مظلوم پشتکوه چهاردانگه ساری را در یابید


بعد از 14 سال پیگیری حضوری بسیار و مکاتبات فراوان برای توقف زباله‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی خطرناک شهر ساری به منطقه پشتکوه چهاردانگه و عدم پاسخ‌گوئی مسئولان، مردم محروم و مظلوم و شهیدپرور این منطقه در محل دپو حاضر شدند و علی‌رغم انواع فشار‌های سنگین مسئولان ساری اجازه انتقال زباله را به این منطقه نمی‌دهند.
نامه دادخواهی به رهبر انقلاب
همچنین اهالی چهاردانگه با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب اسلامی از ایشان خواستند برای حل این مشکل به آنها کمک نمایند. در این نامه آمده است:
کام مردم ولایت مدار پشتکوه چهاردانگه ساری هنوز از حلاوت‌ دیدار سال 1374 با مقتداشان شیرین است. یادمان نمی‌رود که در جمع خانواده‌های شهدای‌ روستای‌ پشتکوه «اروست‌» فرمودید: «شما خانواده‌ شهدا نور دیده‌ ما هستید و به‌ گردن‌ این‌ کشور حق‌دارید زیرا جوانانی‌ را تربیت‌ کردید که‌ جان‌ خود را برای‌ حراست‌ از ناموس‌، ملت‌ و مرزهای‌ کشور در طبق‌ اخلاص‌ نهادند».
باز یادمان نمی‌رود که نسبت‌ به‌ محرومیت‌های موجود در منطقه ابراز تاثر کرده و فرمودید که زدودن‌ هرگونه‌ محرومیتی‌ از کشور‌ آرزوی‌ دیرینه‌ شماست و از همه مهم‌تر به مردم اینجا فرمودید «از صمیم‌ قلب‌ شما عزیزان‌ را دوست‌ دارم‌».
اما شاید خبر به شما نرسیده باشد که مسئولین استان مازندران و شهرستان ساری نه‌تنها بعد از آن سفرمبارک در رفع محرومیت‌ها اقدام شایسته‌ای نکردند (و مردم این جا هنوز از آب آشامیدنی کامل، آب کشاورزی، گاز و کار، برق بدون نوسان، درمانگاه حتی نیمه مجهز.... بی‌بهره‌اند) بلکه از سال 1383 که ساری مشکل محل دفع زباله پیدا کرد از نجابت و بی‌کسی مردم محروم و مظلوم پشتکوه سوءاستفاده نموده و زباله‌های خانگی را به همراه زباله‌های ممنوعه بیمارستانی، صنعتی و کشتارگاهی به پشتکوه که 120 کیلومتر با ساری فاصله دارد آوردند و در برابر اعتراض مردم که «اینجا قدم‌گاه رهبر ماست، جای زباله نیست» گفتند این مشکل طی چند ماه سریع رفع می‌شود و از آن زمان تاکنون یعنی 14 سال است که هرسال وعده ساخت زباله‌سوز و افتتاح آن را می‌دهند و در برابر اعتراضات مظلومانه مردم محروم فقط وعده دادند و گاهی هم برخوردهای خشن و بگیروببند هم کردند.
در این نامه همچنین آمده است:
همانطوری که به عرض شما رسید امسال مافیای زباله باکمال بی‌مسئولیتی - از باران‌ها، این نعمت خدادادی - سوءاستفاده کرده و میلیون‌ها لیتر شیرابه که سال‌ها بدون هیچ‌گونه تصفیه‌ای جمع شده و در استخرهای متعفن وجود داشته را همراه سیلاب وارد رودخانه‌های فصلی کرده و به مزارع کشاورزی و دام‌های مردم آسیب فراوان زد با مشاهده این امر خشم مردم برانگیخته شد و در محل دپو که مملو از زباله‌های کشتارگاهی و بیمارستانی و زباله‌های خطرناک صنعتی است حاضر شدند و راه را بر انتقال زباله بستند. متصدیان زباله برای امحای آثار جرم ضد بشری خود زباله‌ها را آتش زده تا سرپوشی بر بی‌مسئولیتی و بی‌صداقتی خود بگذارند هرچند این زباله‌ها آن‌قدر وسیع است که سال‌ها نابود نشدنی است.
یک هفته است پیرمردها و پیرزن‌های مظلوم و محروم روستایی، خانواده‌های معظم شهدا، بزرگ و کوچک و... در محل دپو و دفن زباله حضور دارند و مسئولان ساری حتی اجازه نمی‌دهند آتش‌نشانی در محل حاضر شود و این دود وسیع که جان مردم را به خطر انداخته را خاموش کنند.
نامه اهالی چهاردانگه اینگونه پایان می‌یابد:
آقاجان، مردم محروم و مظلوم و ستم دیده ولایتمدار چهاردانگه، 217 شهید و صدها رزمنده و مدافع حرم تقدیم انقلاب کردند... مذهبی هستند، شیعه هستند، مظلوم هستند؛ اسلام و انقلاب را دوست دارند، شما را هم دوست دارند. اکنون از هر سو درخطرند، فریادرسی ندارند. شما در جمع‌مان در روستای اروست پشتکوه چهاردانگه ساری فرمودید: «از صمیم‌ قلب‌ شما عزیزان‌ را دوست‌ دارم‌». آقاجان، اگر هنوز کما فی‌السابق این مردم مظلوم، ولایت‌مدار، ستم‌دیده را دوست دارید، عاجزانه درخواست می‌کنیم به دادمان برسید.
*مسئولان ساری به جای حل اصولی و اساسی و ساخت زباله سوز فقط وعده دادند تا این که امسال از بارندگی‌های فصلی سوءاستفاده کرده و میلیون‌ها لیتر شیرابه‌ای را که هرگز تصفیه نشده بود؛ وارد رودخانه فصلی کردند و به احشام مزارع زیان زدند و باعث خشم مردم شدند
*یک هفته است پیرمردها و پیرزن‌های مظلوم و محروم روستایی، خانوادهای معظم شهدا، بزرگ و کوچک و... در محل دپو و دفن زباله حضور دارند و مسئولان ساری حتی اجازه نمی‌دهند آتش‌نشانی در محل حاضر شود و این دود وسیع که جان مردم را به خطر انداخته را خاموش کنند
سایر اخبار این روزنامه
سکه به کانال 3 میلیون تومانی سقوط کرد ظریف در پاسخ به جوسازی مقامات آمریکایی علیه ایران به دنبال حمله انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان: پذیرش راه حل‌های پیشنهادی ایران به غائله یمن خاتمه خواهد داد «سی ان ان» خبر داد گفتگوی مقامات کاخ سفید برای کاهش تحریم‌های ایران مردم چهاردانگه: دیگر اجازه انتقال زباله ساری به چهاردانگه را نخواهیم داد رایزنی‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، امروز در آنکارا وزیر علوم: رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها شرکت می‌کند میرور خبر داد؛ طرح محرمانه حزب کارگر برای برکناری جانسون و نخست‌وزیری کوربین رئیس سازمان انرژی اتمی: فناوری‌های نوین توان زیادی به نظام جمهوری اسلامی بخشید وزیر نیرو: وام روسیه برای احداث نیروگاه سیریک هرمزگان تمدید شد استقرار حاکمیت ملی در سوریه وزیر نیرو: وام روسیه برای احداث نیروگاه سیریک هرمزگان تمدید شد کمیسیون عمران مجلس هفته آینده قیمت بلیت هواپیما را بررسی می‌کند مدیرعامل مترو خبر داد: حفاری بیش از 1870 متر تونل در توسعه جنوبی خط 6 متروی تهران یارانه شهریور، سه شنبه واریز می‌شود دکتر روحانی فرا رسیدن سالروز استقلال نیکاراگوآ را تبریک گفت