وزیر علوم: رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها شرکت می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حضور رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور خبر داد.
منصور غلامی در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌ها که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: برای مراسم آغاز سال تحصیلی 99 - 1398 دانشگاه‌ها از دکتر روحانی دعوت کرده ایم.
وی درمورد تاریخ برگزاری این مراسم یادآور شد: زمان برگزاری این مراسم به زمانی که دفتر رئیس‌جمهور اعلام کند، بستگی دارد.
وزیر علوم ادامه داد: این مراسم در یکی از دانشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.


غلامی همچنین گفت: مشکلات دانشگاه‌ها با اتفاقات خوبی که در آینده نزدیک رخ می‌دهد، کمتر می‌شود.
وی افزود: مدیریت آموزش عالی در شرایط خاص زمانی و ویژه قرار گرفته است که ایجاب می‌کند در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت ازجمله توجه به خواسته‌ها و نیازهای مطرح شده و انتظارات توجه داشته باشیم.
وی مدیریت در دانشگاه‌ها را بخش ویژه‌ای از مدیریت در کشور توصیف کرد و ادامه داد: با مجموعه پویا و فعال در تمام ساعات شبانه روز اعم از بخش‌های آموزشی و پژوهشی روبرو هستیم.
وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را در کشور پیدا کرده‌اند هر چند گاهی نقدهایی می‌شود و ممکن است با پاسخِ رد این نقدها روبرو شویم یا حتی بخواهیم برخورد کنیم اما پشت هر نوع نقد، ایده‌ای است.
غلامی همچنین گفت: یاس و ناامیدی که برخی جریان‌ها در فضای دانشگاه‌ها منتشر می‌کنند برای دانشجویان آسیب‌زا است.
وی تاکید کرد که ما وظیفه داریم از کلاس‌ها و نشست‌هایی که به مناسبت‌های مختلف با دانشجویان تشکیل می‌شود، استفاده کرده و امیدواری به آینده را در دانشجویان بیشتر کنیم، چرا که باعث می‌شود ذهن خلاق جوانان فعال‌تر عمل کند و در همکاری‌های تحقیقاتی منشاء اندیشه‌های جدید شود.
وزیر علوم در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در فهرست اسامی دانشگاه‌هایی که به عنوان دانشگاه‌های همکار در پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی وجود دارد اسامی بسیاری از دانشگاه‌های جوان را شاهدیم.
غلامی همچنین گفت: انتظار می‌رود دانش آموختگان در جامعه روی پای خود بایستند و توانمندی بیش از پیش داشته و صاحب مهارت در سطح جامعه برای اشتغال باشند.
وی یکی از بخش‌هایی را که از امیدواری جامعه دانشجویی و سلامت آنها حفاظت می‌کند، بخش فرهنگی دانست و گفت: چرا که ممکن است برخی جریان‌ها و گروه‌های مخالف توفیق دانشگاه‌ها، انحرافاتی ایجاد کنند.
وزیر علوم تاکید کرد: روسای دانشگاه‌ها می‌توانند با مدیریت صحیح حمایت‌هایی در این حوزه داشته باشند به خصوص در زمان‌های خاص از تحصیل این حمایت‌ها مهم و تاثیرگذار است و در همین مقاطع اگر حمایت‌ها اتفاق بیفتد، محیط‌های دانشجویی فعال‌تر می‌شود.
وی درمورد بودجه دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد اما قول مساعد در زمینه اختصاص بودجه به تجهیزات دانشگاه‌ها داده شده است.
وزیر علوم ادامه داد: در زمینه بودجه جاری هم قول اختصاص حداقل چهار درصد به دانشگاه‌ها داده شده است اما از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل و نگرانی‌ها مرتفع شود.
غلامی از روسای دانشگاه‌ها خواست در ارتباط با بودجه سال 99 فعالانه برخورد کنند و چالش‌ها، موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی بگویند تا امسال در تصویب لایحه بودجه آتی موثر واقع شویم.
وی درمورد ساماندهی آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی به معنای ارتقاء کیفی است و نقاط ضعف باید شناسایی شود. علاوه بر این، باید از واحدها و موسسات کوچک حمایت کرد و به سمت ماموریت گرا شدن پیش روند.
وزیر علوم یادآور شد: بخش غیردولتی نقش مهمی در انجام ماموریت آموزش عالی برعهده دارد و نظارت قوی‌تر بر روی این بخش حائز اهمیت است.
* وضعیت دکتر سلیمانی همچنان پیگیری می‌شود
وزیر علوم در ادامه در مورد وضعیت دکتر سلیمانی گفت: وزارت امور خارجه همچنان پیگیر وضعیت دکتر مسعود سلیمانی پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا است.
غلامی اظهار داشت: دست وزارت علوم به مراکزی که این استاد را بازداشت کرده اند، نمی‌رسد.
وی افزود: وزارت امور خارجه پیگیر این مسئله است هر چند آنها هم مسائل خاص خودشان را دارند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: کشور معاند از روی دشمنی این مشکل را ایجاد کرده است هنوز نتوانستیم از حوزه وزارت علوم کار خاصی انجام دهد.
دکتر مسعود سلیمانی از محققان ارشد سلول‌‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس مهرماه سال گذشته برای سفری علمی و تحقیقاتی به آمریکا سفر کرد اما به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این کشور بازداشت شده و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.
سایر اخبار این روزنامه
سکه به کانال 3 میلیون تومانی سقوط کرد ظریف در پاسخ به جوسازی مقامات آمریکایی علیه ایران به دنبال حمله انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان: پذیرش راه حل‌های پیشنهادی ایران به غائله یمن خاتمه خواهد داد «سی ان ان» خبر داد گفتگوی مقامات کاخ سفید برای کاهش تحریم‌های ایران مردم چهاردانگه: دیگر اجازه انتقال زباله ساری به چهاردانگه را نخواهیم داد رایزنی‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، امروز در آنکارا وزیر علوم: رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها شرکت می‌کند میرور خبر داد؛ طرح محرمانه حزب کارگر برای برکناری جانسون و نخست‌وزیری کوربین رئیس سازمان انرژی اتمی: فناوری‌های نوین توان زیادی به نظام جمهوری اسلامی بخشید وزیر نیرو: وام روسیه برای احداث نیروگاه سیریک هرمزگان تمدید شد استقرار حاکمیت ملی در سوریه وزیر نیرو: وام روسیه برای احداث نیروگاه سیریک هرمزگان تمدید شد کمیسیون عمران مجلس هفته آینده قیمت بلیت هواپیما را بررسی می‌کند مدیرعامل مترو خبر داد: حفاری بیش از 1870 متر تونل در توسعه جنوبی خط 6 متروی تهران یارانه شهریور، سه شنبه واریز می‌شود دکتر روحانی فرا رسیدن سالروز استقلال نیکاراگوآ را تبریک گفت