سیاست معکوس بی بی و انتخابات کنست

طاهر جمشیدزاده*- بنیامین نتانیاهو در یکی از سفرهای انتخاباتی در شهرک سدیروت بود که آژیرهای قرمز به ناگاه سخنرانی او را قطع و ناتمام باقی گذاشت تا امنیتی که ماه‏ها از آن دم می‏زد با تلنگر و پاتک موشکی مقاومت به یکباره بشکند و هوش از سرش برباید و رشته‏هایش پنبه شود و مجبور شود فرار را بر قرار ترجیح داده و عطای خطابه را لقای پناهگاه ببخشد. سونامی‏‏‏ای که بی بی مدت‏هاست به راه انداخته فردا تمام می‏شود؛ فردایی که سرنوشت محتوم سیاسی وی را در کنست رژیم اشغالگر قدس برای همیشه رقم می‏زند. اما در این بحبوحه نخست‏وزیری که ۷دهه از عمر خویش را گذرانده به روند و فرمی مذبوحانه و با حمایت و قرار‏داد دوطرفه در لفافه با دونالد ترامپ رئیس‏جمهوری افراطی و یکجانبه‏گرای ایالات متحده به دور از هیاهوی رسانه و لابی پشت‏پرده صهیونیستی از ماه‏ها قبل، می‏خواهد کماکان در اریکه قدرت باقی بماند. تازه‏‏‏‏ترین این تحریکات شنبه‏شب به وقوع پیوست که توانست ترامپ را متقاعد سازد تا بیانیه‏ای در‏خصوص یک پیمان تازه دفاعی میان واشنگتن و تل‏آویو صادر کند، که سفر چند روز پیش او به سوچی روسیه و جلب حمایت پوتین شبیه ترامپ در انتخابات نوامبر۲۰۱۶ینگه دنیا برای ترغیب رای‏دهندگان روس‏تبار سرزمین‏های اشغالی برای رای به لیکود حزبش نمونه دیگری از دستاورد اخیر اوست» تهدید نوار غزه به جنگ و تهدید ترور رهبران نهضت مقاومت پس از انتخابات تحرک دیگر اوست. اما در نظر‏سنجی‏های جدید احتمال شکست بی بی مشهود است و بُرد او شکننده و کمرنگ، چرا که حزبش لیکود شانه‏به‏شانه ائتلاف میانه‏روی آبی سفید به لیدری بنی‏گانتز و یاری لاپید قرار دارند که هر‏دو از رسیدن به اکثریت قاطع آرا در کنست ضعیف و ناتوان هستند و چاره‏ای جز ائتلاف با دیگر احزاب پیش‏روی خود ندارند. پیمان دو‏جانبه دفاعی که بیش از دو دهه میان آمریکا و اسرائیل در هاله‏ای از ابهام و معلق بود و در محافل سیاسی طرفین مطرح می‏شد اما هرگز به مرحله اجرا و نهایی‏شدن نرسیده بود که با تحمیل بی بی به فرجام رسید و با انتقاد شدید از جانب رسانه های آمریکا و منتقدان مواجه شد. شاید بتواند بی بی در نظرسنجی‏ها شکست‏خورده را نجات داده و به پیروزی دوباره برساند.
انقلاب‏های سیاسی می‏توانند موج‏های اجتماعی را ایجاد کنند. چنین فرآیندی بر ساختار سیاسی کشورهای منطقه تاثیرگذار خواهد بود. اندیشه سیاسی و گفتمان جدیدی که در ایران به وجود آمده بود، اندیشه برتری‏طلبی و توسعه‏گرایی رژیم صهیونیستی را با بن‏بست مواجه ساخت. مقامات اسراییلی تلاش می‏کردند تا موقعیت خود را از طریق بهره‏گیری پرشدت قدرت نظامی تثبیت کنند. تحقق این امر در شرایطی که آنان در جنگ‏های گذشته به پیروزی‏های نظامی دست یافته بودند، امکان‏‏پذیر به نظر می‏رسید. در این شرایط، آنان بر حفظ مزیت نسبی قدرت خود تاکید کرده و آن را با موجودیت، امنیت و قدرت رژیم منحوس صهیونیستی پیوند می‏دادند. در چنین فرآیندی، زمینه برای تغییر در قطب‏بندی‏های منطقه‏ای به وجود آمد. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان امنیتی خاورمیانه در قالب جنگ‏های اعراب-اسراییل تبیین شده بود. از این پروسه زمانی به بعد، شاهد ظهور موج ایدئولوژی اسلامی در سپهر سیاست و اتمسفر نظام بین‏الملل و امنیت منطقه‏ای خاورمیانه میان کنشگران و بازیگران این عرصه هستیم. این امر قطب‏بندی و لایه‏بندی قدرت و امنیت منطقه‏ای را با تغییراتی روبه‏رو کرد. فضای گفتمانی تازه‏ای ایجاد کرد که ایدئولوژی اسلامی در قالب اسلام سیاسی، محور اصلی مقاومت ژئوپلیتیکی تلقی شد. با توجه به مولفه‏های ایجاد‏شده، قطب‏بندی در خاورمیانه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‏، به دو‏لایه و به اصطلاح چینه‏بندی کاملا متعارض تبدیل شد و کمربند آسماری دو‏قطبی سختی در سپهر سیاست شکل و قوام گرفت. قالب‏های گفتمانی جدیدی به وجود آمد که به موجب آن «اسراییل» سمبل دیگری در ژئوپلتیک خاورمیانه شد. این مسئله را می‏توان الهام‏‏بخش ادبیات سیاسی مربوط به انقلاب اسلامی برشمرد. پروسه و فرآیندی که توانست سیگنال‏ها و فیدبگ‏های متفاوت به نظام بین‏الملل مخابره و ارسال کند و به تبع آن توانست موج‏های سیاسی و لایه‏بندی‏های امنیتی گذشته را تغییر داده و چیدمان و شکل جدیدی از تعامل و کنشگری بین بازیگران منطقه‏ای، قدرت‏های بزرگ و ایدئولوژی‏های تاثیرگذار در اتمسفر و فضای ژئوپلتیکی خاورمیانه را راهبری و سازماندهی کند. در این پروسه، دو سازند متعارض امنیت و قدرت شکل گرفت. هریک از دو سازند ایجاد‏شده دارای سازندهای فرعی است. سازند اول از چینه‏بندی ساختاری جدید نظام بین‏الملل دارای ماهیت دوقطبی است. یک قطب آن ایالات متحده آمریکاست که مانند پیوند کووالانسی در شیمی بازیگر حافظ دیسیپلین و نظم موجود محسوب شده و عده‏ای بر این باورند که آمریکا محوریت اصلی نظام سلطه در سیاست بین‏الملل را عهده‏دار است. قطب دیگر مربوط به کنشگری جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست و امنیت منطقه‏ای است که با انقلاب قرنش و بیداری اسلامی که به جهان و کشورهای عربی منطقه صادر و‌ مخابره کرد امنیت رژیم اشغالگر قدس را بیش از پیش به مخاطره انداخته است و این مسئله را می‏شود فیدبگ و انعکاس هدفمند رقابت در اتمسفر ایدئولوژیک-استراتژیک جدید نظام بین الملل قلمداد کرد.
*روزنامه‏نگار
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد‌ها نسبت به افزایش قیمت روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید بالا گرفته است انتقاد‌ها نسبت به افزایش قیمت روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید بالا گرفته است جلال خوش‌چهره خلیج‏فارس؛ نزدیک به نقطه جوش جلال خوش‌چهره خلیج‏فارس؛ نزدیک به نقطه جوش بخش مالی کارآمد می‌تواند منجر به تسریع در توسعه شود حذف چهار صفر، آخرین گام در اصلاحات پولی بخش مالی کارآمد می‌تواند منجر به تسریع در توسعه شود حذف چهار صفر، آخرین گام در اصلاحات پولی سهم بچه‌های امروز از دنیای رسانه چقدر است؟ قهر رسانه و کودک سهم بچه‌های امروز از دنیای رسانه چقدر است؟ قهر رسانه و کودک سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است تنور شفافیت با انتشار فیش‌های حقوقی داغ می‌شود؟ بهانه‌تراشی‌های نجومی بگیران تنور شفافیت با انتشار فیش‌های حقوقی داغ می‌شود؟ بهانه‌تراشی‌های نجومی بگیران «‌ابتکار» از نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکار گزارش می‌دهد «‌ابتکار» از نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکار گزارش می‌دهد معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد‏ مردم از سختگیری پلیس ناراحت می‌شوند روحانی و ماکرون برای حفظ برجام در تلاش هستند رئیس قوه قضاییه: نسبت به شناسایی، توقیف و مصادره اموال کانادا اقدام خواهد شد رئیس قوه قضاییه: نسبت به شناسایی، توقیف و مصادره اموال کانادا اقدام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سیاست معکوس بی بی و انتخابات کنست