جزئیات بازگشت ده ها هزار میلیارد اموال و املاک

هادی محمدی – روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه با دستی پر از خبرهای داغ قضایی به دهمین نشست خبری خود با خبرنگاران آمد. گزارشی جالب و امیدوار کننده از بازگشت اموال و املاک ملت، دادگاه تروریست های حادثه اهواز، تکذیب خبرسازی های برخی رسانه ها از جلسه سران قوا و ... از جمله مهم ترین این خبرها بود .
به گزارش خراسان، غلامحسین اسماعیلی با اشاره به بخشی از اقدامات مثبت قوه قضاییه در اجرای احکام و بازگشت اموال به یغما رفته به خزانه کشور، دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها و موسسات خیریه گفت: اولین رقم اعلامی که بدون صدور حکم قضایی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحد‌های ذی ربط در حوزه فرار مالیاتی صورت گرفته ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال است که تنها در پنج ماه نخست امسال این میزان مالیاتی که پرداخت نمی‌شد، وصول و به خزانه دولت واریز شد. این در حالی است که در سال ۹۷ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وصول شده بود که نشان دهنده چهار برابر شدن این مبلغ در زمان کوتاه پنج ماه اخیر است.همچنین در حوزه بازگشت اراضی به بخش‌های مختلف موفق شدیم در سال ۹۸ مساحتی حدود ۱۷۸ هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین خواران را در ۲۰ استان به سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده کنیم که رقم تقریبی آن حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این رقم در استان تهران از ابتدای سال تاکنون حدود هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین خواران و سودجویان با ارزش تقریبی بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال است.
وی افزود : در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی وصول کردیم و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را انجام دادیم همچنین هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است. درباره پرونده قربانعلی فرخ زاد نیز که به تازگی در دادگاه محاکمه شد ، تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی سازی بود که ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آن‌ها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان است و با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال و به بیت‌المال اعاده شد.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره برخی پرونده‌های بانکی که در مرحله دادسرا قرار دارد گفت: در ماه گذشته درباره پرونده بانک های  ایران زمین و سینا ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده را که هنوز به دادگاه نرفته به این دو بانک برگرداندیم و پیش بینی می‌شود درباره مطالباتی که بانک‌هایی همچون اقتصاد نوین دارد، ظرف یکی دو ماه آینده بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک‌ها برگردانیم.


۸۰۰ میلیارد تومان از املاک آستان قدس به این نهاد برگشت
وی افزود: در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد که فردی از مدیران سابق بیمارستان رضوی مشهد بیش از ۵۰ پلاک از اراضی و آپارتمان‌ها را به نفع خودش تصرف کرده بود، به نام آستان قدس برگشت داده شد. در همین حال یک منبع آگاه در خصوص جزئیات بیشتر این خبر به خراسان گفت : این تخلف قبل از آغاز تولیت آیت ا...  رئیسی صورت گرفته  است ودر همان ابتدای حضور ایشان  در مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی این تخلف کشف و پرونده تشکیل شده است که روند رسیدگی به این پرونده و برخورد با متهم  تا حدود سه ماه قبل به طول انجامید و سرانجام در ابتدای ریاست آیت ا...  رئیسی بر قوه قضاییه حکم نیز اجرا و 50پلاک مذکور به نام آستان قدس رضوی برگشت داده شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است و محکوم نیز در زندان به سر می برد .
اعلام فهرست دارایی های رئیس قوه قضاییه و خانواده اش به دفتر رهبری
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا رئیس قوه قضاییه فهرست اموال خود را اعلام کرده ؟ گفت: بله ریاست قوه قضاییه باید به موجب قانون صورت جامع اموال و دارایی‌های خود و خانواده اش را به دفتر مقام معظم رهبری یا مرجعی که ایشان مشخص می‌کند اعلام کند و این اقدام از ناحیه آیت ا... رئیسی انجام شده است.
امروز پرونده تروریست های حادثه اهواز به دادگاه می رود
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرونده تروریستی اهواز به کجا رسید؟ گفت: این پرونده دو بخش دارد، یک بخش قصور برخی از عوامل نیرو‌های مسلح بود که برای تقصیر آن‌ها ستاد کل نیرو‌های مسلح هیئتی را تعیین و موضوع را بررسی کردند و درباره برخی اشخاص دیگر که قصد مجرمانه قائل بودند منتظر تصمیم دادگاه نظامی هستیم. بخش دیگر پرونده عوامل تروریستی بودند که در این حادثه نقش داشتند، کار رسیدگی به پرونده آن‌ها در دادسرا به اتمام رسیده و ظرف امروز و فردا پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌شود .
برخی متهمان پرونده هفت تپه اصولا کارگر نیستند
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دستور رئیس قوه قضاییه برای تجدید نظر در حکم کارگران زندانی، گفت: از مجموع هشت نفر متهم این پرونده دو یا سه نفرشان کارگر هستند و بقیه کارگر نیستند و هیچ ربطی به حوزه کارگری ندارند، عده دیگری آمدند و در کنار این‌ها قرار گرفتند و اعمال مجرمانه خاصی را نیز انجام دادند و ابعاد پرونده وعدد متهمان پرونده را سنگین کردند.
تکذیب خبرسازی ها از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره خبری که در خصوص جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی منتشر و گفته شد رئیس جمهور انتقادهایی را از رئیس قوه قضاییه مطرح کرده گفت : ما در قوه قضاییه معتقدیم مفاسد، جریان، جناح، اشخاص و مقامات نمی‌شناسد البته من در جلسه سران نبودم و نیستم و اخبار آن جا را ندارم، اما اطلاع دارم آن چه از آن جلسه نقل شد مطلب صحیح و کاملی نبود و اطلاعاتی که از آن جا نقل کردند را تایید نمی‌کنیم.