عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه داشتیم بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله کنیم. الان با ترکیه و عراق این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره توافق با روسیه و حذف دلار از مبادلات دوجانبه گفت: تلاش دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های متعد،د کمک کرده دلار از صحنه مبادلات ما حذف شود.
وی افزود: در همین راستا، در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه داشتیم بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله کنیم. الان با ترکیه و عراق این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد.
رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در صحبت با رئیس‌جمهوری روسیه گفتیم با توجه به اینکه ایران اخیرا عضو اتحادیه اوراسیا شده با همین سیستم امور بانکی با این 6 کشور را انجام دهیم که مورد تایید آقای پوتین هم بود.


همتی یادآور شد: در روابط بانکی کشورهای منطقه شرایط جدیدی حاکم می‌شود و از پیام‌رسان‌های داخلی حجم مبادلات انجام می‌شود و سوئیفت نقشی در مبادلات نخواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکره روسای جمهوری ایران و روسیه گفت: ما به این سو حرکت می‌کنیم که سوئیفت را دور زده و مبادلات از طریق پیام‏رسان‌های مالی و پول‌های ملی دو کشور انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه از طریق پول ملی است. مبادلات با عراق نیز از طریق پول ملی انجام می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این روندی که تحقق یافته را می‌توانیم توسعه دهیم.
وی گفت: با توجه به اینکه ایران به تازگی عضو اتحادیه اوراسیا شده، در مذاکرات با رئیس‏جمهوری روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با 6 کشور عضو اتحادیه اوراسیا را از طریق این سامانه مبادلات بانکی انجام دهیم که مورد تایید رئیس‏جمهوری روسیه قرار گرفت.
همتی اضافه کرد: شرایط جدیدی در همکاری‌های بانکی کشورهای منطقه در حال رخ دادن است که درصدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت.
رئیس کل بانک مرکزی در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار متشکل ارزی با دینار راه‏اندازی خواهد شد؟ ابراز کرد: نه اینطور نیست و من درباره خرید ارز اربعین قبل‏تر هم توضیحاتی را در صفحه اینستاگرام داده بودم، تلاش کردیم دینار را به کشور خود بیاوریم چرا که توزیع آن در عراق خوشایند نبود و بانک‏های عراقی همکاری لازم را نداشتند. اما موفق به خرید دینار و عرضه آن در ایران نشدیم.
او ادامه داد: تنها راه این است که مردم از صرافی‌های مجاز ارز موردنیاز خود را تهیه کنند. زائران بیش از 100 یورو نیاز ندارند و تجربه نشان می‌دهد سال گذشته مردم 10 درصد ارز را از عراق خریداری کردند. نرخ ارز اربعین با نرخ ارز مسافرتی ندارد و دخالتی در تعیین نرخ ارز مسافرتی و آزاد نمی‌کنم.
همتی در ادامه از رشد 4 دهم درصدی رشد اقتصاد بدون نفت خبر داد و گفت: سال گذشته فعالیت اقتصادی بدون نفت منفی گزارش شده بود که امسال با رشد خوبی همراه بود، این امر بیانگر رشد تولید در کشور است.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین سریال مهران مدیری چقدر انتظارات مخاطبان را برآورده کرد؟ نبرد «مدیری» با «هیولا» سیده‏فاطمه ذوالقدر تحقق مطالبه تامین امنیت زنان در قوه قضاییه ایران به اتهامات آمریکا و عربستان واکش نشان داد اولتیماتوم تهران به واشنگتن «ابتکار» امکان شکستن سلطه دلار در اقتصاد را بررسی کرد افول هژمونی دلار؟! به دنبال انتشار خبر تحصیل غیرقانونی یک فرد در دانشکده دندانپزشکی، موج انتقادها به صدا و سیما و وزارت علوم بالا گرفته حباب سکه به صفر رسیده است طلا همچنان رفیق سرمایه‌های خرد نگاهی به گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا سردار به دایی رسید با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل احتمالا یک نفر دیگر هم از « تیم بی» کنار می‌رود رهبر انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی: جان و دل ملت‌های ایرن وعراق به یکدیگر پیوند خورده است آیت‌الله محسن غرویان: نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد وزیر علوم: تلاش‌ خود را برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا ادامه می‌دهیم از سوی وزیر دفاع مطرح شد رد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود