اجتماع بزرگ عاشقان اربعین در میدان امام حسین(ع) تهران

دومین اجتماع بزرگ عاشقان اربعین حسینی عصر روز پنج‌شنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی و مدیحه‌سرایی نریمان پناهی، سعید حدادیان، محمد حسین پویان‌فر و امیر عباسی از سوی هیئت رزمندگان اسلام در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در این مراسم ابراز داشت: در سجده زیارت عاشورا می‌خوانید «خدایا من را ثابت قدم در مسیر اباعبدالله(ع) قرار بده» که این ثبات قدم بیش از عزاداری و زیارت است. همچنین در زیارت اربعین نیز می‌خوانید «من آمده‌ام و آماده‌ام تا شما را یاری کنم» بنابراین در برنامه‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی نباید اربعین را به یک احساس خوب تقلیل دهیم، بلکه باید این‌گونه تبیین کنیم که هرکس به اربعین می‌رود، آماده یاری حسین(ع) است.
به گزارش فارس، استاد حوزه علمیه بیان داشت: اربعین حماسه‌ای است که توجهش به ولی‌عصر(عج) بیشتر از توجه به اباعبدالله(ع) است. در واقع اربعین مانند زیارت عاشورا بنا دارد پیوندی میان عاشورا و ظهور برقرار کند.
وی با‌ اشاره به اینکه افرادی که فداکارانه در حماسه اربعین به میدان می‌آیند و اموال خود را خرج می‌کنند، اگر آینده مهدوی را مدنظر نداشته باشند، چنین نخواهند کرد، گفت: سرمایه مهدوی اربعین باید مورد توجه قرار گیرد، لذا زمانی که مقام معظم رهبری بر غنا بخشیدن به محتوا و معرفت اربعین تأکید می‌کنند، باید در مسیر ظهور تلاش کنیم که در این صورت پیام اربعین غنی‌تر خواهد بود.


استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اربعین مسلکی فرادینی و فرامذهبی شده است و برای نجات بشریت آمده است، تصریح کرد: اربعین الگوی سبک زندگی در تمدن عظیم اسلامی است و هر کس بنا دارد تفاوت تمدن اسلامی را با سایر تمدن‌ها از جمله تمدن غربی ملاحظه کند، باید به بررسی اربعین بپردازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: در سال گذشته تلاش کردیم افرادی را از کشورهای دیگر به‌ویژه اروپا به پیاده‌روی اربعین دعوت کنیم که در این بین مستندسازی اسپانیایی حضور پیدا کرد و در اثر تأثیر این حماسه بزرگ، بعد از آن هر هفته یک پست در فضای مجازی درخصوص اربعین منتشر می‌کند. همچنین کشیش مسیحی صرب نیز که در اربعین حضور پیدا کرد، در حال نگارش کتاب حماسه اربعین بر اساس مشاهدات خود است.
وی افزود: من از آن مستندساز اسپانیایی سؤال کردم آیا اروپا اجازه تبلیغ اربعین را به شما خواهد داد، او گفت: اصلاً چنین اجازه‌ای را نخواهم داشت. گفتم: در رسانه‌های غربی کارناوال پرتاب گوجه‌فرنگی به یکدیگر و یا مسابقات گاوبازی منعکس می‌شود، چرا مانع از انعکاس اربعین هستند؟ او پاسخ داد اگر پیرامون اربعین مستندی پخش شود، تمدن غرب سقوط خواهد کرد، زیرا آنجا همه چیز بر اثر منفعت مالی است، اما در اربعین همه چیز بر اساس از خودگذشتگی رقم می‌خورد.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که امسال به هر دلیلی قادر به حضور در مراسم اربعین نیستند، شخصی را به جای خود بفرستند و هزینه‌های سفر او را تأمین کنند.
به گزارش شبستان، وی همچنین بیان داشت: اقدام جالب مردم تهران در روز اربعین حسینی که از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با عنوان کاروان «جاماندگان اربعین» پیاده‌روی می‌کنند، به دلیل فعالیت رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغی، مبلغان دینی و مداحان نیست، بلکه جاذبه اهل بیت(ع) است. آیت‌الله‌العظمی ‌سیستانی به بنده فرمودند، اربعین حسینی یک حرکت کاملاً مردمی ‌است.