ابراز تردید کارشناسان به بازگشت تولید نفت عربستان به وضعیت عادی

تحلیلگران بر این باور هستند که بعید است تولید نفت عربستان سعودی تا چند هفته دیگر و با وجود ابراز اطمینان مقامات سعودی و برداشت از ذخایر نفتی برای حفظ صادرات، به طور کامل احیا شود.
به گزارش ایسنا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده گفت: بیش از نیمی از تولید 5.7 میلیون بشکه در روز که در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی متوقف شده بود را احیا کردیم و پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید نفت تا پایان سپتامبر به 11 میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به 12 میلیون بشکه در روز احیا خواهد شد. همچنین این کشور با برداشت از ذخایرش، عرضه کافی نفت به مشتریانش در ماه میلادی جاری را تضمین خواهد کرد.
ایمان ناصری، مدیرکل امور خاورمیانه در شرکت FGE Energy در این باره گفت: آنها می‌توانند بگویند ظرفیت تولید 11 میلیون یا 12 میلیون بشکه در روز است اما آیا می‌توانید 12 میلیون بشکه در روز نفت خام را فرآوری کرده و به دست مشتریانتان برسانید؟ مسئله این است. درحال حاضر بازگرداندن همه چیز به وضعیت عادی تا پایان سپتامبر بسیار بعید است.
حملات پهپادی روز شنبه گذشته که به تاسیسات پالایش نفت آرامکوی سعودی در ابقیق که بزرگترین تاسیسات پالایش نفت جهان است و میدان نفتی خریص که دومین میدان نفتی بزرگ عربستان است صورت گرفت، باعث شد قیمت نفت برنت در اوایل معاملات روز دوشنبه حدود 20 درصد جهش پیدا کند و تا پایان روز با 14.6 درصد افزایش، در 69 دلار بسته شد. نفت برنت از آن زمان 7.6 درصد افت قیمت داشته و اکنون به حدود 63 دلار در هر بشکه رسیده است.طبق نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، تولید نفت عربستان سعودی در اوت به 9.77 میلیون بشکه در روز رسید.


تحلیلگران بدبین بوده و می‌گویند این آمار بازارهای نفت را درباره سطح تولید فعلی مطمئن نمی‌سازد و این اختلال عرضه، مازاد ظرفیت تولید چندانی برای عربستان سعودی نمی‌گذارد و بازارها را ملتهب نگه می‌دارد.
به گفته ناصری، سعودی‌ها مطمئنا صادراتشان را حفظ کرده و بازار و مشتریان را راضی نگه می‌دارند و تلاش می‌کنند هر چه سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند اما از نظر بازگشت به سطح عادی تولید و ظرفیت، ممکن است ما شاهد فرآیند طولانی‌تری باشیم و این به معنای برداشت طولانی‌تر از ذخایر و فعالیت پالایشگاهی داخلی کمتر است.در همین حال عربستان از عراق درخواست خرید 20 میلیون بشکه نفت کرده است و هنوز جزئیاتی اعلام نشده که این نفت را به چه منظوری درخواست کرده است.خبرهای دیگر حاکی از آن است که تانکرها در بنادر عربستان در انتظار بارگیری نفت هستند زیراکاهش 50 درصدی تولید جوابگوی سفارشات نفتی نبوده است.