هشدار فيفا! درها را به روی بانوان باز كنيد

ما متوجه هستيم که پيش از اين کار، بايد قدم‌هايي برداشته شود تا اين حضور در مسيري امن و مناسب باشد اما اکنون زمان ايجاد اين تغييرات فرا رسيده است و فيفا توقع پيشرفت مثبت در اين مسأله را از بازي خانگي تيم ملي فوتبال ايران در ماه اکتبر (ماه آينده) دارد.» اما روز گذشته (جمعه) در ديدار نمايندگان فيفا با رئيس فدراسيون فوتبال، مهدي تاج اطمينان داد مقدمات حضور زنان علاقه‌مند به فوتبال در بازي ايران و کامبوج فراهم است و زنان ايراني به‌زودي براي تماشاي ديدارهاي فوتبال به ورزشگاه‌ها مي‌روند. نمايندگان فدراسيون بين‌المللي فوتبال نيز ضمن بازديد از گيت ورود زنان به ورزشگاه آزادي، اعلام کردند فيفا به قوانين داخلي کشورها احترام خواهد گذاشت. بنا بر اعلام مسئولان وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال از بازي تيم ملي فوتبال ايران و کامبوج زنان به‌صورت رسمي به ورزشگاه خواهند رفت.
ورود زنان به ورزشگاه ديگر گزينشي نخواهد بود
اين بيانيه در حالي منتشر شد که سال گذشته زنان توانستند دو بازي (ايران- بوليوي و پرسپوليس- کاشيما) را در استاديوم آزادي از نزديک ببينيد. اما طولي نکشيد که همه پي بردند اين تعداد از بانوان به‌طور گزينشي براي تماشاي مسابقات انتخاب شدند. حتي سوار اتوبوس کردن تعدادي از دختران که نتوانسته بودند وارد ورزشگاه شوند و رها کردن آنها در کنار اتوبان در بازي پرسپوليس و کاشيما، واکنش‌ها بسياري در فضاي مجازي به‌ همراه داشت. از اين رو غلامحسين زمان آبادي، مشاور فرهنگي فدراسيون فوتبال ايران خبر داد که حضور زن‌ها در ديدار ايران و کامبوج گزينشي نخواهد بود و بانوان با توجه به سهميه‌اي که براي آنها براي حضور در مسابقه در نظر مي‌گيرد، بليت تهيه نمايند.در اين رابطه نايب رئيس و رئيس کميته بانوان فدراسيون فوتبال به «آرمان ملي» مي‌گويد:‌ در نگاه کلي حضور بانوان باعث اعتبار بخشي به فضاهاي ورزشي خواهد شد و فدراسيون فوتبال نيز همين نظر را دارد. ليلا صوفي زاده در ادامه خاطرنشان کرد: حضور بانوان در استاديوم‌هاي ما نبايد محدود به بازي‌هاي ملي شود و آنها بايد بتوانند در مسابقات باشگاهي نيز حضور داشته باشند و زيرساخت‌ها همان‌طور که براي بازي‌هاي ملي آماده مي‌شود براي بازي‌هاي باشگاهي نيز مورد استفاده قرار گيرد. امنيت اگر در استاديوم‌هاي ما برقرار باشد نگاه مسئولان نيز در اين رابطه مثبت است.وي خاطرنشان کرد: بسياري از بانوان سرزمين ما نه تنها طرفدار تيم ملي، بلکه طرفدار تيم‌هاي باشگاهي هستند و در استان‌ها خود مسابقات تيم شهرشان را دنبال مي‌کنند و حضور آنها در استاديوم‌ها مي‌تواند باعث افزايش فرهنگي سطح مسابقات ليگ‌ و ايجاد شور و نشاط در جامعه باشد. ما نيز علاقمنديم شاهد حضور آنها در ورزشگاه‌هاي سراسر کشور باشيم و چون قانوني براي عدم حضور آنها وجود ندارد، بايد هماهنگي براي ايجاد امنيت در دستور کار مسئولان قرار بگيرد. صوفي زاده با اشاره به حضورش در استاديوم آزادي و ديدن بازي ايران و ازبکستان مي‌گويد: اميداوريم در بازي ايران و کامبوج هيچ ‌بانوي علاقمند فوتبالي وجود نداشته باشد که بليت براي او نباشد. توصيه ما اين است که اول سايت را براي خريد بليت بانوان باز کنيد و بعد آقايان بتوانند بليت خريداري کنند. ببينيم آقايان مي‌توانند اين موضوع را بپذيرند که اول بانوان بليت بخرند يا خير.
زيرساخت‌ها در حال تکميل است


در ادامه گزارش به سراغ رئيس اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال ايران رفتيم تا نظرات او را در رابطه با بيانيه اخير فيفا جويا شويم، عزيزالله محمدي در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: خوشبختانه کارشناساني که از فيفا به کشور ما آمدند جلسات بسيار خوبي را با وزير ورزش و جوانان و رئيس فدراسيون فوتبال برگزار کردند و قرار است زمينه‌هاي ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بيش از گذشته فراهم شود. حدود يک ماه است که دولت، فدراسيون و مسئولان ورزشي با جديت مي‌گويند که بانوان در بازي‌ ايران و کامبوج و ديگر بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني 2022 در استاديوم حضور خواهند داشت و مشکلي در اين رابطه وجود ندارد. وي در رابطه با ايجاد زيرساخت‌ها براي حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي نيز خاطرنشان مي‌کند: حضور بانوان در بازي‌هاي ملي، شروع خوبي براي حضور آنها در بازي‌هاي باشگاهي است و اگر زيرساخت‌ها در استاديوم‌ها کامل شود، آنها نيز مي‌توانند در بازي‌هاي باشگاهي حضور پيدا کنند. چند دهه پيش هيچکسي قبول نمي‌کرد که ورزش بانوان در ايران آغاز به کار کند، وقتي بانوان با پوشش اسلامي در مسابقات شرکت کردند و ليگ فوتبال بانوان و فوتسال با پوشش مناسب اسلامي تشکيل شد، زيرساخت‌هايي همچون داور، ناظر، فيلمبردار که همه از بانوان بودند، زمينه فعاليت را ايجاد کرد و بعد رشته‌هاي ديگر اين کار را انجام دادند و حالا ورزشکاران زن ما در مسابقات جهاني مدال‌هاي خوش‌رنگ جهاني مي‌آورند. در زمينه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نيز بايد اين زيرساخت‌ها مهيا باشد که بتوانيم بدون دغدغه‌اي شاهد حضور آنها در ورزشگاه‌ها باشيم. استاديو‌م هاي فوتبال مثل استاديوم‌هاي واليبال و بسکتبال نيست و چون فضاي باز دارد کنترل و نظارت بر آنها سخت‌تر است. بايد يک قسمت براي بانوان در نظر گرفته شود و راه‌هاي ورودي و خروجي آنها و آب‌خوري، سرويس بهداشتي، حراست بايد همه دست خودشان باشد و اگر اين اقدامات انجام شود، مشکلي براي حضور آنها وجود نخواهد داشت. عزيز الله محمدي در پايان خاطرنشان کرد: فيفا محکم ايستاده تا درهاي استاديوم روي بانوان براي بازي‌هاي ملي و هم باشگاهي باز شود و اگر اين موضوع را جدي نگيريم امکان دارد بازي‌هاي ما در يک کشور ديگر برگزار شود و در نهايت تعليق خواهيم شد. من فکر مي‌کنم با حضور بانوان در استاديوم براي تماشاي بازي‌هاي ملي زمينه حضور آنها در بازي‌هاي باشگاهي نيز فراهم خواهد شد. بانوان به‌عنوان بخش عظيمي از جامعه حق دارند از مسابقات فوتبال ديدن کنند و اگر آنها در استاديوم‌ها حاضر شوند از نظر فرهنگي نيز بسيار مفيد و مشکلاتي که امروز در ورزشگاه وجود دارد، کمتر خواهد شد.