معاون اسبق سازمان ملل: تفکر آمریکا سازمان ملل را به بن‌بست رسانده است

«سرگئی آرسنی کیتزه» گفت: تفکر آمریکا سازمان ملل را به بن‌بست رسانده است و راه حل بحران‌های غرب آسیا خروج آمریکا از منطقه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی آرسنی کیتزه» معاون دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد، دیپلمات با سابقه و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک روسیه در جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «بدون مرز» درباره تحولات غرب آسیا تاکید کرد راه حل منطقه، پیمان همه کشورهای همسایه برای اخراج آمریکا از منطقه است. او معتقد است تفکر آمریکا، سازمان ملل را هم به بن بست رسانده است.
به گفته وی اولین قدم در ایجاد سازمان ملل متحد در 12 ژوئن 1941 و در خلال جنگ جهانی دوم برداشته شد. براساس آن 14 دولت اعلامیه‌ای را تصویب کردند و متعهد شدند که همراه با سایر ملل جهان در راستای زدودن جنگ و برقراری صلح اقدام کنند.
دو ماه بعد ملاقاتی بین چرچیل، روزولت و استالین صورت گرفت و سندی سیاسی موسوم به منشور آتلانتیک که دارای 8 ماده بود، تنظیم شد. سازمان ملل متحد در شکل کنونی عملا فعالیت خود را در سال 1946 آغاز کرد. در ابتدا نشست‌های سازمان در لندن و ژنو برگزار می‌شد تا اینکه در سال 1951 مقر اصلی سازمان ملل متحد در کشور نیویورک مستقر شد.


مهم‌ترین محورهای این سند، حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، برابری دولت‌ها در دسترسی به مواد اولیه، همکاری و امنیت بین‌المللی، آزادی دریاها و خلع سلاح عمومی بود.
اکنون اعضای سازمان ملل متحد 192 کشور هستند. 51 کشور از جمله ایران اعضای موسس سازمان ملل هستند و بقیه بعدا به این سازمان پیوستند.
براساس منشور ملل متحد، سازمان ملل دارای 6 رکن اصلی شامل مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی- اجتماعی، شورای قیمومیت، دبیرخانه و دیوان بین‌المللی دادگستری است.
اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آخرین سه‌شنبه سپتامبر برابر با دوم مهر ماه آغاز و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که در آن سران و شخصیت‌های سیاسی 192 کشور جهان شرکت می‌کنند.
مجمع عمومی سازمان ملل مهمترین رکن این سازمان است اما تصمیمات آن ضمانت اجرایی ندارد. شورای امنیت نیز با 5 عضو دایم و با برخورداری از حق وتو، برابری و حق حاکمیت کشورها را در جهان زیر سوال برده است؛ در حقیقت سازمان ملل تنها درمواردی تصمیم قاطع می‌گیرد و آن را اجرایی می‌کند که منافع 5 عضو دائم شورای امنیت تامین شود. امروز آمریکا با همین پشتوانه و داشتن حق وتو، بعنوان کشوری سرکش قوانین بین‌المللی را یکی پس از دیگری نقض می‌کند.