سیاست تعامل با کشورهای همسایه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
رئیس‌جمهور روحانی با «طرح صلح هرمز» به هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف کارآمد میان کشورهای دارای ساحل در خلیج فارس را مطرح کرده و خواستار تعامل و تفاهم در همه زمینه‌ها از جمله امنیت خلیج فارس می‌شود. این پیشنهاد براساس نیازهای کلیدی منطقه عنوان می‌شود و هدف آن، تلاش برای نزدیکتر شدن دیدگاهها، مواضع و عملکرد کشورهای دارای ساحل، ایجاد اعتماد متقابل و فراهم ساختن زمینه‌های همفکری، همگرائی و تعامل کشورهای حوزه خلیج فارس و مهمتر از همه، ایجاد اعتماد به نفس نزد کشورهای منطقه است که مطمئن شوند می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند و نیازی به بیگانه ندارند. این فتح باب جدیدی در مناسبات منطقه است که منافع جمعی فراوانی در آن لحاظ شده است. یک نکته حیاتی که تجربه چندین دهه اخیر به وضوح آنرا تایید می‌کند، اینست که متاسفانه حضور نظامی یگانگان در منطقه نه‌تنها باعث ایجاد ثبات و امنیت در منطقه نشده، بلکه به عکس، زمینه‌های هرج و مرج، ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را فراهم کرده است.
مشکل می‌توان باور کرد که قدرتهای خارجی در مرحله حضور نظامی در خلیج فارس، منافع کشورهای منطقه را مدنظر داشته باشند به‌ویژه آنکه با صراحت اعلام می‌کنند منافع ملی و امنیت ملی خود را سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود تلقی می‌کنند. حساسیت شرایط در مقطع کنونی ایجاب می‌کند تمامی طرفهای ذینفع در منطقه به دور از هرگونه پیشداوری و یا حب و بغضی به ارزیابی مسئولانه این طرح هوشمندانه بپردازند و برای پیشبرد منافع ملتها و دولتهای منطقه، دیدگاههای اصلاحی و تکمیلی خود را ارائه کنند.
نباید از نظر دور داشت که برخی مقامات غربی و به ویژه آمریکائی با توجیهات و دلایل خاص خود خواستار کاستن از نقش و حضور نظامی در منطقه هستند و دیر یا زود به اختیار و تصمیم خودشان از منطقه خواهند رفت. بازیهای سیاسی – تبلیغاتی ترامپ در مورد خروج از سوریه، عراق و افغانستان را در سالها و ماههای اخیر شاهد بوده‌ایم و کاملاً واقفیم که آمریکا در افغانستان برای خروج نظامیانش با تروریستهای طالبان به مدت 9 ماه مذاکرات فشرده‌ای را در غیاب دولت افغانستان و نمایندگانش به انجام رسانید ولی درنهایت با یک بهانه همه چیز به نقطه صفر بازگشت که باعث دور جدیدی از شرارتهای تروریستی در افغانستان شد.


تکرار این تجربه تلخ برای دیگران هم هر لحظه ممکن است رخ دهد. آمریکا و متحدانش برای توجیه حضور نظامی در منطقه و به طور همزمان برای فروش بیشتر جنگ‌افزارهای تولیدی خود مرتباً به بحران و تنش در منطقه دامن زده و مشخصاً با تلاش برای «ایران‌هراسی» در صدد تقابل و خصومت میان کشورها و دولتها برآمده است. بیائید با همفکری و همراهی یکدیگر دست رد بر سینه خناسان و آتش‌افروزان بزنیم و اوضاع حال و آینده منطقه را به تناسب منافع، مصالح و دیدگاههای ملتها و دولتهای منطقه شالوده‌ریزی کنیم.
بیگانگان از منطقه خواهند رفت و این ما ملتها و دولتها هستیم که امنیت، ثبات و صلح در منطقه را باید با تکیه بر توان و ظرفیت و استعدادهای خود شالوده‌ریزی کنیم. تا آنجا که به ایران مربوط است، ایران با آغوش باز از روابط و مناسبات با سایر کشورهای منطقه استقبال کرده و به وضوح از گذشته‌های تلخ و تاسف‌بار چشم‌پوشی کرده است. از این بزرگ‌منشی و سعه‌صدر ایران لازم است استقبال شود و همگان بدانند که هیچ کشوری از دوستی و تعامل با ایران ضرری ندیده و در عین حال دوستی و تعامل با ایران به زیان هیچ‌کس و علیه هیچ کشوری نبوده، نیست و نخواهد بود. علاوه بر این، تجربه‌های گرانسنگ دهه‌های اخیر نشان داده که اگرچه دشمنان منطقه تلاش کردند تا با یک جنگ 8 ساله زمینه‌های دشمنی ماندگار میان ایران و همسایگانش را ایجاد کنند ولی امروزه ملتها و دولتهای ایران و عراق بهترین دوستان یکدیگرند که روابطشان مایه حسادت و خشم دشمنان هم شده است. با همین تجربه‌های ارزشمند و با تکیه بر مشترکات فراوان می‌توان ائتلاف کارآمدی را در منطقه و به سود همه کشورهای منطقه پایه‌ریزی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: سلاح تحریم آمریکا کند شده است دکتر روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا: تلاش‌های مکرون تنها با لغو تحریمهای ترامپ نتیجه می‌دهد عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد امضای 200 نماینده مجلس پای طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد امضای 200 نماینده مجلس پای طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام با حضور وزرای راه وشهرسازی وصمت صورت گرفت تحویل اولین محموله ریل قطارهای پرسرعت تولید شده در ذوب آهن اصفهان اتهامات تکراری ترامپ علیه ایران در سازمان ملل دیوان عالی انگلیس تصمیم دولت برای تعلیق مجلس را «غیرقانونی» اعلام کرد چامسکی: تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم شود آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی 98 از امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه: بودجه جاری سال آینده بدون منابع نفتی تامین می‌شود شهردار تهران: حذف نام شهدا از تابلو معابر تهران کذب است وزیر دادگستری: اقدام کانادا در توقیف اموال ایران غیر قانونی است سیاست تعامل با کشورهای همسایه