نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام را امضا کردند همه زیر چتر شفافیت

الهام برخوردار
موضوع شفافیت آر‌اء نمایندگان مجلس یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. شفافیت آراء نمایندگان حدود دو سال است که بین نمایندگان مطرح شده و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد اما تاکنون این طرح نتوانسته است به یک مصوبه تبدیل شود. اطلاع مردم از عملکرد و رفتار نمایندگان از حقوق مسلم مردم و کوتاهی در تصویب این قانون مستقیماً موجب نقض حقوق شهروندی و حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود. با این حال طرح شفافیت آراء نمایندگان درواقع تا به حال افت و خیزهای زیادی داشته است و مخالفان و موافقان آن هرکدام دلایل خود را بر ضرورت بود و نبود آن بیان می‌کنند و در این رفت و برگشت‌ها و مخالفت‌ها با این طرح، حتی از برخورد سیاسی و جناحی نیز در امان نبود.
شفافیت آراء نمایندگان را ابتدا اصلاح‌طلبان مجلس در قالب طرحی ارائه کردند. محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی، طراح این طرح بود. اصولگرایان اما درست در آستانه رای‌گیری لوایح مرتبط با FATF سعی کردند پرچم‌دار شفافیت رای شوند. به همین دلیل به سرعت طرحی را ارائه کردند که با طرح امیدی‌ها تلفیق شد اما نتوانست رای مجلس را بگیرد چرا که نماینده‌ها اعتقاد داشتند شفافیت آراء در این مقطع اهداف سیاسی را دنبال می‌کند. همچنین نمایندگان در این رابطه تاکید دارند که جناح‌های سیاسی نسبت به موضوعی که رای مثبت یا منفی درباره آن دارند، جبهه‌گیری نکنند چرا که در غیر این صورت هم به نتیجه رای‌گیری و هم به رای ‌دهنده صدمه می‌زند.
البته باید توجه داشت که هیچ‌گاه طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس رد نشد! تنها نمایندگان به «دو‌فوریتی بررسی این طرح» رای ندادند. با این حال ماجرای شفافیت آراء نمایندگان که اصلاح‌طلبان به جد پیگیر آن بودند اخیرا توسط برخی از افراد و وعاظ به ابزاری برای حمله و بی‌احترامی به خود نمایندگان مجلس تبدیل شده است. همانطور که علیرضا پناهیان در یکی از سخنرانی‌های خود خطاب به نماینده‌ها گفته بود: «کی به شما اجازه داده که شفاف رای دادن را تفتیش عقاید بدونید؟ رای بر اساس کار کارشناسی، بگویید چه غلطی دارید می‌کنید؟ چی رو از ملت دارید پنهان می‌کنید؟». این سخنان تند پناهیان صدای نمایندگان را درآورد و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. نمایندگان در واکنش به سخنان پناهیان خطاب به او و همفکرانش در این رابطه گفتند اگر شفافیت امری ضروری است باید دیگر نهادها نیز به این سمت حرکت کنند. مگر می‌شود شفافیت برای یک نهاد خوب و لازم باشد و برای نهادی دیگر ضرر داشته باشد. اگر قرار است پاسخگویی در یک نظام امری نیک پنداشته شود پس باید همه نهادهای آن پیروی کنند.


در ادامه این واکنش‌ها بالاخره روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بعد از مدتی به سخنان پناهیان واکنش نشان داد. لاریجانی روز گذشته در جلسه علنی مجلس با انتقاد از سخنان اخیر یکی از وعاظ گفت: این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟ وی تاکید کرد: صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است.
همچنین روز گذشته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون اصل ۹۰ مجلس در واکنش به منتقدان اخیر نمایندگان گفت: علمداران شفافیت‌ چرا به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای ندادند و مخالفت کردند؟ یعنی اگر بحث شفافیت است، مگر تحقیق و تفحص می‌خواست چه کاری انجام دهد؟ می‌خواست وضعیت مالی شهرداری تهران را که ابهامات زیادی روی آن است را شفاف کند. باید جست‌و‌جو در‌مورد قائم‌مقام آقای قالیباف را ببینید دلیل دستگیری و تخلفاتش چه بود؟ هر شهروند با یک سرچ به این اطلاعات دست پیدا می‌کند. چرا ‌آقایانی که الان علمدار شفاف‌سازی رای نمایندگان هستند مخالفان اصلی در تحقیق‌ و‌ تفحص از شهرداری تهران بودند، مگر می‌خواست چه کاری بکند جز شفاف‌سازی؟!
وی درباره منبع فشارهای جریانی به نمایندگان‌ گفت: باید آنهایی که دنبال شفاف‌سازی هستند و اینقدر داد و بیداد می‌کنند، شفاف بگویند این افراد چه کسانی بودند؟ اگر کسانی از گروه‌های فشار اطلاع داشته باشند همان‌هایی هستند که در مجلس مخالف اف‌ای‌تی‌اف بودند، همان کسانی هستند که اجازه دادند این گروه‌ها جلوی مجلس بیایند و تهدید کنند که پیامک‌های آنها هم موجود و مستند هستند.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد:‌ یکی دیگر از دلایلی که آنها به دنبال این طرح هستند این است که آنها می‌توانند با شعار، تهدید پوپولیستی، عدم همراهی مردم با نماینده را فضاسازی کنند و چون نزدیک انتخابات هستیم می‌توانند در منطقه نماینده‌ها هوچی‌گری کنند که آنها مخالف شفاف‌سازی و دنبال مسائل خاص هستند.
امضای ۲۰۰ نماینده پای طرح شفافیت آراء مجامع تصمیم‌گیر نظام
نمایندگان و به ویژه اصلاح‌طلبان که از ابتدا پیگیر این طرح بودند بالاخره روز گذشته در راستای شفافیت برای تمام مجامع تصمیم‌گیر طرحی را تدوین کردند و این طرح به امضای 200 نماینده مجلس رسید. محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز گذشته از تدوین طرحی برای شفافیت آراء تمامی مجامع تصمیم‌گیر نظام خبر داد و گفت که این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است.
محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما طرحی را با هدف تعمیم شفافیت آراء تدوین کردیم که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانونگذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی‌سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.
به گفته وی، طبق تبصره ماده واحده این طرح در‌مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجرا است.
وکیلی با بیان اینکه این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده، گفته است: امضاکنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.
شفافیت یکی از مباحث اصلی کشور ما است. وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در همه دنیا وقتی شفافیت واقعی شده، خیلی از مشکلات حل شده است. اما متاسفانه این امر در کشور ما به طور کامل اجرا نمی‌شود و می‌توان گفت بسیاری از گرفتاری‌های کشور در حوزه‌های مختلف که با آن مواجه هستیم، ناشی از عدم شفافیت است. بنابراین با هر قدمی که در راستای شفافیت برداشته می‌شود بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم رفع می‌شود که این اقدام نمایندگان در روز گذشته یکی از قدم‌های بزرگ در همین راستا است. با توجه به سخنان این عضو هیئت رئیسه مجلس حالا دیگر فقط این مجلس شورای اسلامی نیست که باید عملکردی شفاف داشته باشد. تصمیم‌گیران کشور نیز شامل این شفافیت عملکرد می‌شوند. بنابراین باید ببینیم حالا که به جز مجلس دیگر نهادها هم شامل این شفافیت شده‌اند آیا باز هم منتقدان دو هفته قبل شفافیت آراء نمایندگان، همچنان پیگیر این مسئله هستند و نیز چه واکنشی نسبت به این طرح از سوی نمایندگان خواهند داشت.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا: تلاش‌های ماکرون تنها با لغو تحریم‌های ترامپ نتیجه می‌دهد محمدرضا ستاری میدان سخت نیویورک از سخنان رهبر انقلاب تا فتوای دو مرجع تقلید «مست عشق» حرام است؟ «ابتکار» نوع عملکرد بازار بورس را بررسی می‌کند حرکت بورس خلاف جهت واقعیت «ابتکار» در گفت‏و‏گو با سید‏جواد میری منیق بررسی می‏کند تتلو، زاییده دوران انحطاط نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام را امضا کردند همه زیر چتر شفافیت «‌ابتکار» واکنش‌ها پس از بیانیه سه کشور اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند انتقادات صریح لاریجانی از مجریان تلویزیون به هزل‌گویی مجریان رسیدگی شود ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران: تحریم‌های ایران لغو نشده بلکه تشدید هم می‌شود نخست‏وزیر ژاپن با روحانی دیدار کرد هشدار سرلشکر باقری به دشمن: نتیجه تجاوز به کشور ایران، انهدام و نابودی شماست قاهره آبستن یک انقلاب پسا بهار عربی