درس‌های سفر نیویورک از کارشکنی در صدور ویزا تا ممانعت از عیادت بیمار

سرویس سیاسی-سفر اخیر روحانی به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حواشی قابل تأملی همراه بود. حواشی که درس‌های مهمی به همراه داشت.
توهین در صدور ویزا
در روزهای گذشته و پیش از سفر هیئت ایرانی به نیویورک، آمریکا در اقدامی غیرقانونی و البته توهین آمیز ویزای هیئت ایرانی را با تاخیر صادر کرد. در نهایت پس از صدور دیرهنگام و اهانت آمیز ویزای هیئت ایرانی، برای بخش قابل توجهی از هیئت همراه، ویزا صادر نشد.
رفتار توهین آمیز آمریکا با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد؛ در همین رابطه سخنگوی دولت اعلام کرد که رئیس‌جمهور برای انجام این سفر مردد شده است. در نهایت روحانی به نیویورک سفر کرد.


دلالی برای ترامپ
همزمان با حضور رئیس‌جمهور ایران در آمریکا، سران اروپا از جمله رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان در یک فضاسازی مضحک اینگونه القاء کردند که دیداری میان سران ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. دیداری مهم که مشکلات موجود را رفع خواهد کرد.
فضاسازی سران اروپایی در نیویورک برای برگزاری مذاکره میان ایران و آمریکا، بیش از پیش ثابت کرد که ماکرون، جانسون و مرکل صرفا دلال تهدیدهای آمریکا و به عبارتی نوچه‌های ترامپ برای اجراکردن دیکته‌های او در مواجهه با دیگر کشورها هستند.
 دلال‌هایی که وعده گشایش اقتصادی به ایران دادند اما خود در کشورهایشان مشغول سرکوب مردم و کورکردن معترضان به سیاست‌های نادرست اقتصادی هستند.
لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، ریچاردهاس، رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشت:«دونالد ترامپ دنبال مذاکره کردن نیست بلکه می‌خواهد دیکته کند و دستور بدهد».
بیانیه ضدایرانی
اعضای اروپایی برجام(فرانسه، انگلیس، آلمان) همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اقدامی گستاخانه، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کردند.
در این بیانیه ادعا شد:«واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفت سعودی است. زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت، درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای را که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود، بپذیرد».
همزمان با انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی در اظهارنظری گستاخانه گفت: واقعیت این است که همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت،برجام توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست. اگر این توافق بدی بوده-  من هم قبول دارم که این [توافق] نواقص بسیار بسیار زیادی داشته-  در آن صورت خوب بیایید توافق بهتری انجام دهیم. فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به بیانیه سه دولت اروپایی تصریح کرد: فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، از ماه می‌۲۰۱۸ (اردیبهشت پارسال) عیان است. راه‌حل، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود.
وزارت امور خارجه کشورمان در رد و محکومیت بیانیه سران سه کشور اروپایی بیانیه‌ای صادر کرد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان درباره مقصر حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، خواستار محکومیت جهانی ایران شد.    
به فاصله کوتاهی پس از صدور این بیانیه، استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت اتحادیه اروپا بدون رضایت آمریکا کاری برای ایران انجام نخواهد داد.
نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه‌های زنجیره‌ای در هفته‌ها و ماههای اخیر، ماکرون را یک میانجی خیرخواه جا زده بودند. این در حالی است که وی یک دلال بی‌آبرو است که صرفا به دنبال پیاده کردن اوامر رئیس‌جمهور آمریکا است.
بدهکار،طلبکار شد!
همزمان با حضور هیئت ایرانی در آمریکا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اظهارنظری گستاخانه گفت:«انتظار رفع تحریم‌ها قبل از مذاکره ایران و آمریکا واقع بینانه نیست»!
این ادعای مضحک در حالی است که براساس برجام قرار بر این بود که در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌های ضدایرانی یکباره لغو شود. موضوعی که مقامات دولت از جمله روحانی، ظریف، عراقچی و صالحی بارها به آن اذعان کرده بودند.
اروپا در برجام به ایران بدهکار است اما با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و تعهد خود در برجام را به جای تعهد جدید در مذاکرات بعدی جا می‌زند.
نطق مهم روحانی در سازمان ملل
پس از مجموعه اقدامات توهین آمیز و گستاخانه آمریکا و اروپا در روزهای اخیر، روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل به موارد مهمی‌اشاره کرد.
رئیس‌جمهور ایران صراحتا گفت:«بر همگان ثابت شده آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، "نه” است».
وی تاکید کرد:«دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های
فرا مرزی به راهزنی بین‌المللی دست زده است».
روحانی تصریح کرد:«وقتی آمریکا قطعنامه سازمان ملل را حرمت نمی‌گذارد و اروپا ناتوانی‌اش را به نمایش می‌گذارد، تنها راه ما تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی خودمان است».
ممانعت از عیادت بیمار
نشریه «فارن‌پالیسی» با‌اشاره به محدودیت عبور و مرور وضع‌شده برای مقام‌های ایران جهت تردد در نیویورک در گزارشی نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تلاش کرد با مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل که بیرون از محوطه نزدیک به مقر سازمان ملل در بیمارستانی در نیویورک  بستری است ملاقات کند، اما دولت آمریکا این درخواست را رد کرد.
خبرنگار نیویورک تایمز نیز در مطلبی نوشت:سفیر ایران در سازمان ملل، در بیمارستانی در نیویورک بستری است؛ ظریف درخواست عیادتش را داشت؛ وزارت خارجه آمریکا به او اجازه نداده و گفته است ابتدا یک زندانی آمریکایی در ایران باید آزاد شود.
سراب مذاکره
در روزهای اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات، دلالی اروپا را میانجیگری برای مذاکره و اظهارات فریبکارانه ترامپ را نیز مصداق متقاعدشدن وی برای تنش زدایی جا زده و ادعا کرده‌اند که باید از این فرصت استفاده کرد، حال سؤال این است که کارشکنی آمریکا در صدور روادید به هیئت ایرانی و در ادامه بیانیه گستاخانه اروپا و در نهایت، ممانعت از ملاقات وزیر خارجه ایران از یک بیمار، نشانه تنش‌زدایی و آمادگی برای مذاکره است؟! مقامات آمریکایی(جمهوری خواه و دموکرات) در کنار مقامات تروئیکای اروپایی(انگلیس،فرانسه، آلمان) صرفاً به دنبال خالی کردن دست ایران از مولفه‌های قدرت ساز هستند. در این میان لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی هیچ جایی در مذاکرات و توافق ندارد. راه‌حل اصلی رفع مشکلات اقتصادی، قطع امید کامل از اروپا و آمریکا و بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند انهدام کامل 3 تیپ ارتش سعودی در عملیات بزرگ انقلابیون یمن رمز اصلی پیروزی در دفاع مقدس (یادداشت روز) اخبار ویژه رسوایی جدیدی که کاخ سفید را لرزاند / ترامپ به پوتین، بن سلمان و زلنسکی چه گفته؟ بهره‌برداری از 6250 پروژه محرومیت‌زدایی به همت بسیج سازندگی درس‌های سفر نیویورک از کارشکنی در صدور ویزا تا ممانعت از عیادت بیمار حرکت کاروان عشاق‌الحسین به سمت کربلا آمریکا به بن‌بست خورد پادوهای داخلی ترامپ دست به کار شدند اقدامی به جز توئیت زدن علیه ایران برای ترامپ باقی نمانده است حرکت از فرهنگ عاشورا به سوی فرهنگ مهدوی؛ هـدف شـعر عاشـورایی حاشیه‌ای بر یک جشنواره قابل تأمل! پیامدهای مهم سیاسی و اقتصادی بازگشایی گذرگاه «القائم» در مرز سوریه و عراق با ما در فضای مجازی همراه باشید درس‌های سفر نیویورک از کارشکنی در صدور ویزا تا ممانعت از عیادت بیمار درس‌های سفر نیویورک از کارشکنی در صدور ویزا تا ممانعت از عیادت بیمار