تحسین باشگاه پیرمردها در «مرد ایرلندی»

مصطفی قاسمیان - بامداد شنبه به وقت ایران، تازه‌ترین اثر مارتین اسکورسیزی فیلم ساز آمریکایی در جشنواره فیلم نیویورک رونمایی شد؛ فیلمی که یکی از آثار مورد انتظار سال 2019 سینما در سراسر جهان است. فیلم 3 ساعت و 29 دقیقه‌ای «مرد ایرلندی» در دو نوبت نمایش خود در جشنواره نیویورک، با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شده و امید آن می‌رود تا خاطره آثار ماندگاری چون «مرده»، «دارودسته نیویورکی‌ها» و «رفقای خوب» را دوباره زنده کند. چهره‌های اصلی فیلم یعنی مارتین اسکورسیزی، آل پاچینو و رابرت دنیرو، در ایران هم بسیار محبوب‌اند و فیلم هنوز نیامده، هواخواهان بسیاری در بین سینمادوستان ایرانی دارد.
تحسین منتقدان با نمرات بالا
«مرد ایرلندی» پس از نمایش به سرعت با تحسین روزنامه‌نگاران و منتقدان سینما مواجه شد. نمره فیلم تا عصر روز شنبه در سایت متاکریتیک 92 و در راتن تومیتوز 100 است و سایت راجر ایبرت از 4 نمره به این فیلم 3.5 داده است. دنیای تصویر گزارش داده که اریک کوهن و دیوید الریش دو منتقد مشهور سینما، این فیلم را «شاهکار» توصیف کرده‌اند. به گزارش ایسنا، کوین لی «مرد ایرلندی» را نقطه اوج ژانر گنگستری دانسته و برنت گلدمن آن را با عنوان «استثنایی» معرفی کرده است.
انجمن پیرمردهای «مرد ایرلندی»


فیلم با اقتباس از کتابی به نام «شنیدم خانه‌ها را رنگ کردی» ساخته شده و داستان واقعی تبهکاری به نام «فرانک شیران» با بازی رابرت دنیرو را روایت می‌کند که افراد زیادی را به قتل رسانده است. آل پاچینو در اولین همکاری خود با مارتین اسکورسیزی، نقش «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه کارگران آمریکا را ایفا کرده است. جو پشی و هاروی کیتل نیز که پیشتر در چند فیلم اسکورسیزی حضور داشته‌اند، در «مرد ایرلندی» ایفای نقش می کنند. جالب این که همه بازیگران ذکرشده به همراه کارگردان، بیشتر از 75 سال دارند؛ دنیروی 76 و پاچینوی 79 ساله.
پرهزینه و پرماجرا
درباره مراحل تولید «مرد ایرلندی» نیز نکات جالبی مطرح شده است. فیلم با هزینه 160 میلیون دلاری تولید شده که نسبت به دیگر فیلم‌های مارتین اسکورسیزی به عنوان یک فیلم‌ساز نیویورکی، رقمی سرسام‌آور است. بخش بزرگی از این هزینه‌ها، برای جلوه‌های ویژه بصری فیلم صرف شده که در آن‌ها، قرار بوده رابرت دنیرو به سنین جوانی برگردد! اسکورسیزی گفته، چندین سال بوده که می‌خواسته این فیلم را بسازد، ولی هیچ شرکتی زیر بار هزینه‌های آن نمی‌رفته است؛ تا این که بالاخره شرکت ثروتمند نتفلیکس پا پیش گذاشته و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. فیلم با 108 روز فیلم‌برداری، رکورد طولانی‌ترین تولید را بین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی شکسته است.
6 آذر منتظر فیلم باشید
واکنش‌های بسیار مثبت منتقدان و تماشاگران درباره فیلم و همچنین حضور بزرگان بازیگری سینما، دوستداران سینمای اسکورسیزی را امیدوار کرده است که موفقیت «مرده» در اسکار یک بار دیگر تکرار شود. او که تاکنون هشت بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده، تنها یک بار برای این فیلم موفق به دریافت آن شده است. «مرد ایرلندی» نیز برای آن که طبق قوانین اسکار، نمایش عمومی در سینماها داشته باشد، از یک ماه دیگر بعد از شرکت در چند جشنواره سینمایی، اکران محدودی خواهد داشت و در روز 6 آذر امسال، از طریق سرویس استریم نتفلیکس، در دسترس همگان قرار می‌گیرد.